SNASEN SAK: Det er sitteplass til seks passasjerer på bussen, som også er tilrettelagt for rullestolbrukere.

Byens første selvkjørende busslinje er et faktum

I disse dager foregår det testing og programmering før byens korteste busslinje åpnes for publikum under Elvefestivalen fredag 20. august.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det er snakk en selvkjørende minibuss som skal frekventere strekningen mellom Byparken og CC, og får navnet «Linje 1».

Siden høsten 2018 har Brakar driftet selvkjørende buss som en del av kollektivtilbudet på Kongsberg. Etter å ha oppnådd flere viktige milepæler der, skal prosjektet nå utvides til Drammen, og har kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Brakar, Applied Autonomy, Vy og Drammen kommune.

Det har foreløpig status som prøveprosjekt og finansieres av Brakar med støtte fra Buskerudbyen.

- Drammen som et storbyområde gir muligheter både for å teste ut samspillet for selvkjørende buss i et mer komplekst trafikkbilde, og for å få et tydelig fokus på fremtidens mobilitetsløsninger, uttaler Brakar.

Via torget og gågata

I motsetning til ordinære busser, går den selvkjørende bussen gjennom gågatene og torgene for å plukke med seg myke trafikanter.

Ruten går fra Drammen park via Bragernes torg, gjennom gågata og bort til kjøpesenteret CC, en rute på cirka 1,6 kilometer.

Det blir fire holdeplasser langs ruten: Drammen park, Bragernes torg, Erik Børresens allé og CC.Bussen vil «kjøre frem og tilbake på denne traséen i så tett frekvens som mulig» mellom klokken 11.00 og 17.00 på hverdager, og klokken 10.00 og 15.00 på lørdager.

- Bussen skal komplementere de andre busstilbudene i byen og bidra til at kollektivtilbudet blir mer tilgjengelig. Med denne bussen kommer vi tettere på bylivet, og kan knytte CC til sentrum. På kollektivknutepunktet Bragernes torg blir det enkelt med overgang til / fra andre busser, uttaler Brakar.

Periodebilletter og ungdomsbilletter er også gyldig på den selvkjørende bussen.

Sikkerhet i høysetet

Bussen programmeres til å følge en angitt rute, og er utstyrt med en rekke sensorer der det brukes både radar- og laserteknologi. Hele området rundt bussen blir løpende skannet.

Hvis en gående, en syklist, en ball eller et annet kjøretøy kommer for nært, vil bussen stanse.Farten på den selvkjørende bussen er lav, maks 16 km/t til å begynne med, ifølge Brakar.

Denne kan økes etter hvert, slik det er gjort i Kongsberg, hvor toppfart nå er 25 km/t.

Som på Kongsberg vil bussen i Drammen kjøres med en vert ombord, som vil kunne overstyre bussen dersom den ikke kan håndtere en viss situasjon. Verten vil også kunne bistå passasjerene og informere om bussens funksjonalitet.

Powered by Labrador CMS