Juni-vinneren Tesla Model 3 har et glatt, aerodynamisk og smålekkert design.

Tesla tilbake på topp med Model 3 - den elektriske folkevognen

Med et skred av Model 3-registreringer ble Tesla den store salgsvinneren i juni – både største merke og største modell. Med 112 nyregistreringer tok denne modellen alene 14,41 prosent av markedet i vårt distrikt.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det var et helt hav ned til Skoda Enyaq som var nest største modell med 50 biler og 6,44 prosent andel, viser tallene fra OFV (opplysningsrådet for veitrafikken).

På merkestatistikken kom Volkswagen nærmest, med 87 biler og 11,20 prosent. Størst i første halvår ble imidlertid Toyota og Rav4.

Hva er det så som gjør Tesla Model 3 så populær at mange nå kaller den for den nye folkevognen? Vi snakker faktisk her om en sedan-modell som langt på vei knuser det meste markedet har å by på av attraktive SUV-modeller.

Svarene på dette er flere, og slik jeg opplever det er det nok summen av flere av disse som til syvende og sist utløser kontraktsignaturen. La oss se litt på det.

«Riktigste Tesla»

Da jeg testet Model 3 for første gang, var min konklusjon at dette var «den riktigste Teslaen for det norske markedet hittil». Dette begrunnet jeg med at bilen byr på mer kompakte mål enn Model S og X, og er hendigere både i trang trafikk og i enda trangere P-hus. Likevel byr den på god innvendig plass og tilstrekkelig bagasjekapasitet.

Noen småbil er den likevel ikke. En lengde på 4,69 m og bredde 1,93 m plasserer den trygt i D-segmentet.

Baksetet er ganske rommelig, og takhøyden holder brukbart så lenge passasjerene er rundt snitthøyde, takket være glasstaket.

Teknologi-frelste

Den store midtplasserte skjermen som betjener nesten alle funksjoner, skaper hos meg en opplevelse av datamaskin på hjul mer enn en bil i tradisjonell forstand.

Jeg er fortsatt kritisk til plasseringen av skjermen, bortsett fra det faktum at skjermbetjening av så mange funksjoner som her, kan være skummelt distraherende. I sum er det uansett en veldig annerledes tilværelse bak rattet enn de fleste av oss har vært vant til.

Det siste er kanskje også en viktig del av forklaringen på at Tesla utvilsomt har en overvekt av kunder som er teknologi-frelste.

Kan en førerplass bli mer minimalistisk – eller mer ulik de tradisjonelle løsningene?

Høy effekt

På veien er denne bilen en hyggelig opplevelse. Komforten er høy, og kjøreegenskapene gode. Høy vekt og lavt tyngdepunkt er et bra utgangspunkt for god stabilitet. Drift på alle fire hjul er heller ikke noen ulempe her.

Til den fine komforten hører et lavt innvendig støynivå og et utmerket lydanlegg.

Bilen jeg prøvekjørte var en Model 3 Long Range. Effekt på 346 hk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder bør holde selv for de mest akselerasjonskåte. Bilen oppleves generelt som svært sprek, så den som går direkte over i denne fra en konvensjonell familiebil med 120 hester bør være varsom med gasspedalen til man blir vant med de store kreftene.

Ladenettverket og rekkevidden

At mange kjøper Tesla fordi de (med rette) er imponert over teknologien, er allerede nevnt. Men hvilke andre årsaker er det som er viktige?

Akkurat nå er det liten tvil om at en heftig priskampanje har satt ekstra fart på salget av Model 3. Denne modellen ligger også i en prisklasse som i utgangspunktet er langt mer tilgjengelig for folk flest enn de større modellene S og X.

To av de aller viktigste årsakene er likevel ladenettverket og rekkevidden.

...snart kommer Model Y

Teslas unike nettverk av hurtigladere – Superchargers – er ingen andre i nærheten av å kopiere – og det bygges stadig ut. Senest kunne importøren melde at hurtigladenettverket nå dekker hele Norge på langs fra Lindesnes til Nordkapp etter åpningen av den nye stasjonen i Honningsvåg. Medregnet denne har Tesla nå 81 Supercharger-stasjoner her i landet med totalt 1.132 ladestolper.

Når det gjelder rekkevidde er det fortsatt svært få som kan måle seg med Tesla, både i oppgitt WLTP-tall og i reelt oppnåelig rekkevidde i daglig bruk.

Så med Tesla Model 3 på toppen av den siste månedens registreringstall, er kanskje ikke en betegnelse som «den nye folkevognen» så helt borte?

Og like om hjørnet venter en ny storselger – SUVen Model Y...

Suveren i juni

Med sine 112 nyregistreringer i juni var Model 3 milelangt foran Skoda Enyaq på andre plass (50 biler) og Volkswagen ID.4 som nr. 3 (41 biler).

Bestselgeren Toyota Rav4 hevder seg fortsatt bra, og bakfra kommer Ford klatrende med sin Mustang Mach-E.

Slik ser lista ut:

1. Tesla Model 3 - 112 biler – 14,41%

2. Skoda Enyaq iV - 50 biler – 6,44%

3. Volkswagen ID.4 - 41 biler – 5,28%

4. Volvo XC40 - 36 biler – 4,63%

5. Toyota Rav4 - 34 biler 4,38%

6. Ford Mustang Mach-E - 27 biler – 3,47%

7. Mercedes-Benz EQC - 26 biler – 3,35%

8. Nissan Leaf - 25 biler – 3,22%

9. Suzuki SX4 S-Cross - 24 biler – 3,09%

10. Volkswagen ID.3 - 19 biler – 2,45%

11. MG ZS EV - 17 biler – 2,19%

12. BMW iX3 - 15 biler – 1,93%

12. BMW X1 - 15 biler – 1,93%

14. Toyota C-HR - 14 biler – 1,80%

15. Hyundai Ioniq 5 - 13 biler – 1,67%

15. Volvo XC60 - 13 biler – 1,67%

Største merke igjen

Med rekordmange Model 3 i juni ble Tesla også største merke for måneden med sine 112 biler og 14,41 prosent markedsandel.

Volkswagen fulgte nærmest, med 87 biler og 11,20 prosent, og på tredje plass fulgte Toyota med 69 biler og 8,88 prosent.

Rekkefølgen videre:

4. BMW - 62 biler - 7,98%

4. Skoda - 62 biler – 7,98%

6. Mercedes-Benz - 56 biler – 7,21%

7. Volvo - 55 biler – 7,08%

8. Suzuki - 39 biler – 5,02%

9. Ford - 37 biler – 4,76%

10. Hyundai - 32 biler – 4,12%

11. Audi - 30 biler – 3,86%

12. Nissan - 25 biler – 3,22%

13. MG - 18 biler – 2,32%

13. Peugeot - 18 biler – 2,32%

15. Mini - 10 biler – 1,29%

60 prosent elbiler

I juni var seks av ti nye biler i vårt distrikt rene elbiler. Hybrider sto totalt for knappe 30 prosent (29,73), og ladbare hybrider svarte for 23,55 prosent.

Dermed ble det, som vanlig, svært lite å dele på for fossile biler. Av disse var det 47 biler med bensinmotor og 32 med diesel. Dette ga en samlet markedsandel på 10,17 prosent. Bare hver tiende nybilkjøper valgte en bil med fossil drivlinje, noe som bekrefter at det nå bare er de mest ihuga tilhengerne som velger slike drivlinjer.

Med alt som er i vente av spennende elbil-nyheter i løpet av de nærmeste årene, vil nok denne utviklingen bare fortsette.

Toyota størst første halvår

Størst i første halvår både som merke og modell ble Toyota, som passerte 30. juni med en markedsandel i vårt distrikt på 12,81 prosent etter å ha levert 430 biler.

Nærmest kom Volvo med 357 biler og 10,64 prosent - knepent foran BMW (353 biler/10,52 prosent).

Volkswagen var ved halvårsskiftet igjen oppe på 4. plass, og klatrer uten tvil videre de nærmeste månedene.

Toyota var størst også på modellstatistikken. Rav4 holdt unna for Tesla Model 3, og gikk ut av første halvår med 255 biler og 7,60 prosent markedsandel. Tallene for Model 3 var 239 biler og 7,12 prosent, de samme tallene som Tesla noterte som merke.

Toyotas store fordel er godt salg av flere forskjellige modeller, mens Tesla foreløpig bare må stole på Model 3 – tilsynelatende. Likevel venter nå Model Y – merkets nye mellomklasse-SUV – like om hjørnet, en bil det er enorme forventninger til.

I første halvår sto rene elbiler for drøyt 50 prosent av nyregistreringene, mens hybrider totalt nådde nær 39 prosent. Til sammenligning fikk bensinbiler en markedsandel på 5,27 prosent – og dieselmodeller 5,04 prosent...

Powered by Labrador CMS