NAF: Tesla er vippet ned fra lade-tronen

Tesla Model 3 Long Range har tronet på toppen av NAFs ladetester så langt, men i sommerens test havnet den på tredjeplass.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: - Konkurrentene begynner å tette gapet til Tesla. Det gir bedre valgmuligheter for elbilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF tester hvor langt elbilene i den store elbiltesten kan kjøre etter 25 minutters lading. Utregningene er basert på hvor raskt bilene lader på ladestasjonen og hvilket forbruk de har i rekkeviddetesten til NAF og Motor.

Testen avslører at de tre bilene som kom som topp tre, er i en egen ladeliga. Testvinner Audi e-Tron GT kjører hele 475 km etter 25 minutters lading.

Nummer to i testen, Hyundai Ioniq 5, kjører 447 km etter 25 minutters lading.Tesla Model 3, som i tidligere tester har kommet best ut, er nå på tredjeplass med 422 km. Det er så et godt stykke ned til nummer fire, BMW iX3, med 354 kjørte kilometer etter 25 minutters lading.

Ny teknologi

Tesla Model 3 har fremdeles høy ladehastighet og lavt forbruk. Likevel må den nå se seg slått av nykommerne Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq5.

Begge disse har nyvinningen med å lade på 800 volt og kan ta imot over 200 kilowatt under ladingen. Dette kombinert med lavt forbruk av strøm på rekkeviddetesten, gjør dem til langdistansevinnere.

- Hyundai viser med Ioniq5 at det går an å produsere elbiler med ny ladeteknologi til en fornuftig pris, sier Sødal.- Den lader så raskt at du ikke rekker do- og kaffepausen før bilen har ladet ferdig, fortsetter han.

Misvisende forbrukerinformasjon

Blant de øvrige SUV'ene i testen er lading på 130 - 150 kW den nye normen, men ladegrafene til hver enkelt bil viser at dette er en symbolsk toppeffekt du som regel kun oppnår i starten av ladeøkten.

Det er ingen felles bransjestandard for hvordan bilimportørene omtaler ladehastighet. Noen oppgir hvor lang tid det tar å lade fra en viss prosent til 80 prosent batterikapasitet. Andre informerer om hvor mange kilowatt bilen kan lade med.

- Testene våre bekrefter at tidsanslaget importøren oppgir er mer realistisk enn omtalen av hvor mange kilowatt bilen kan lade med. I mange tilfeller er det å se på topp-ladeeffekt misvisende, mener Nils Sødal.

- Vår oppfordring er at bransjen opplyser om hvor lang tid bilene lader fra 10 til 80 prosent, avslutter NAF-rådgiveren.

MODELL KILOMETER ETTER 25 MINUTTERS LADING
Audi e-Tron GT475
Hyundai Ioniq 5447
Tesla Model 3 LR422
BMW iX3354
Volkswagen ID.3 PRO S351
Skoda Enyaq322
Volkswagen ID.4314
Tesla Model 3 SR311
Mercedes Benz EQA288
Ford Mustang Mach-e RWD282
Polestar 2275
Volvo XC40 Recharge269
Volkswagen ID.3 1st Plus261
Ford Mustang Mach-e AWD260
Citroën ë-C4243
Hyundai Kona Long Range243
Opel Mokka-e241
Mazda MX-30214
Fiat 500 CAB204
Xpeng G3149
Honda e106

Powered by Labrador CMS