Kraftig fall for kollektivtransporten etter corona

- Kollektivselskapene kan miste mange reisende hvis de ikke tilpasser seg etter koronapandemien, mener NAF.

Publisert

NORGE: NAFs Trafikantbarometer 2021 viser en kraftig tilbakegang i andelen som ville reist mer med kollektiv dersom tilbudet ble bedre:

Fra 60 prosent i 2019 til 47 prosent i 2021.

Samtidig venter 19 prosent å jobbe mer hjemmefra i fremtiden. Funnene viser at det må tenkes nytt for å holde på kollektivkundene etter pandemien.

Flere alternativ til periodebillett

- Kollektivtilbudet må holde tritt med et mer fleksibelt arbeidsliv. Nye billettyper som gjør at valget ikke står mellom månedskort eller dyre enkeltbilletter bør komme på plass raskt, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund.

En rapport fra NHO Transport fra februar 2021 viste at passasjertrafikken i Norge med buss, båt, trikk og bane falt med over 50 prosent i andre kvartal 2020 sammenliknet med i 2019.

- Ordningen med månedskort og periodekort er laget for de som reiser med kollektiv hver dag. Det blir nødvendig for kollektivselskapene å finne nye og attraktive billettløsninger dersom de skal få tilbake de reisende som de mistet under pandemien, sier Handagard.

Rabatt for å reise utenom rushtid

Når folk er færre dager på kontoret, kan det bety mindre trengsel og press på rushtidsavgangene. 24 prosent svarer også at flere avganger i timen vil gjøre kollektiv til et mer attraktivt alternativ på hverdagsreisen.

- Med mer bruk av hjemmekontor fremover, kommer behovet for å tilpasse kollektivtilbudet til nye reisemønster. Folk vil ha mer fleksibilitet. Flere avganger eller rabatt når du reiser utenom rushtid kan være med å lokke folk tilbake til tog, buss og bane, avslutter Handagard.

Om undersøkelsen

NAFs Trafikantbarometer 2021 publiseres senere i år, og er en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar på vegne av NAF i perioden januar-februar 2021.

Mer enn 4000 personer har svart på spørsmålene i det som er den mest fullstendige undersøkelsen av nordmenns hverdagsreiser og holdninger til transport, miljø og klima.

Dette er femte utgave av Trafikantbarometeret.

Powered by Labrador CMS