
Takk og farvel til gangbrua
Nå dimiteres og demonteres gangbrua i Drammen sentrum etter drøye tre års utskjelt, men nødvending tjeneste.
SENTRUM: Og
med den forsvinner byens mest problematiske heis, en heis til glede men også
til mye irritasjon og besvær.
Våren 2022 ankom den midlertidige gangbrua
og heisen Drammen som byggesett. Over jernbanesporene på Drammen stasjon ble
den montert på pilarer på fast grunn. Over elva ble den lagt på støpte
betongklosser på toppen av overdimensjonerte stålpæler drevet i gjørmegrunnen i
Drammenselva.
Bruelementene over land kom med spesialtransport landeveien fra
mellomlagring i Kobbervikdalen. Brudelene over elva ble kjørt landeveien til
Drammen havn, lastet på en lekter som så ble tauet opp elva til oversiden av
bybrua. En stor mobilkran på lekter i elva heiste delene på plass og uredde og
drevne bromontører fra Statens Vegvesen Bruavdelingen skrudde puslepillet
sammen.

Ikke ferge
Den midlertidige gangbrua var en løsning
for de mye trafikanter mellom Bragernes og Strømsø for å unngå omveien om
Ypsilon. Forbindelsen ble en forutsetning for å rive gammel bybru og bygge ny.
Det ble foreslått en ferge men den løsningen ville være usikker, særlig
vinterstid og kreve bemanning.
Og ny bybru var en følge av Bane NORs
totalrenovering av Drammen stasjon. På
stasjonen måtte sporene på de laveste delene heves ca. 40 cm for å gjøre
stasjonen flomsikker. Og med økt høyde kom ikke togene problemfritt under den
gamle bybrua. Høyden for tog + kjørestrøm ville bli for lav.
Brunostalgikere og utgiftsvoktere gikk
hardt ut mot ny bybru, men tapte kampen etter en opprivende strid. Løsningen
ble at Bane NOR bekoster delen av ny bybro over togsporene, Drammen kommune
måtte ta regningen for delen over elva. Etter at siste 17. maitog gikk over
bybrua i 2022, rykket folk og maskiner inn. Den ble ubønnhørlig hugget opp,
sortert og dels sendt til gjenbruk, dels på historiens skraphaug.

Grei, men…
Byens nye gangbru ble raskt en
utsiktsplattform til forvandlingen av Drammen sentrum. Ikke noe estetisk
kunstverk, men en funksjonell forbindelse mellom Bragernes og Strømsø. Men
nyhetens interesse falt fort og det dukket opp en strøm av klager. For noen
brukere var den for smal, for glatt, for trekkfull, for mørk osv. Og heisen på
Strømsøsiden sviktet. Heisteknikken på Strømsø streiket jevnlig og skapte
problemer for de som ikke kunne bruke trappene.
Problemene ble til tider så
store at det ble satt opp minibusstransport som erstatning. Problemene utløste også en klagestorm som
fort fant veien til Facebook og andre lydhøre medier med kort vei til
problemene.
Men nå blir den midlertidige brua
historie. Lørdag rykket bruspesialister inn, skrudde brua fra hverandre og en
kjempekran løftet delene over til ventende spesialtransporter. Lørdagens
operasjon var første del av demonteringen.

Tirsdag starer del to, da skal brua
over elva fjernes. En kran på lekter i elva fjerner delen som skal midlertidig
lagres på Holmen. Når brua, rampene og etterhvert heisen er borte, kan Bane NOR
fullføre plattformen mot vest og gjøre klar til offisiell åpning 18. september.
Og Drammen kommune gjøre ferdig elvepromenaden under ny bybru og ønske
velkommen til åpningsfest 25. oktober. Og Drammen får et helt nytt sentralt
bybilde…
SE FLERE BILDER:







