Takk og farvel til gangbrua

Nå dimiteres og demonteres gangbrua i Drammen sentrum etter drøye tre års utskjelt, men nødvending tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

SENTRUM: Og med den forsvinner byens mest problematiske heis, en heis til glede men også til mye irritasjon og besvær.

Våren 2022 ankom den midlertidige gangbrua og heisen Drammen som byggesett. Over jernbanesporene på Drammen stasjon ble den montert på pilarer på fast grunn. Over elva ble den lagt på støpte betongklosser på toppen av overdimensjonerte stålpæler drevet i gjørmegrunnen i Drammenselva.

Bruelementene over land kom med spesialtransport landeveien fra mellomlagring i Kobbervikdalen. Brudelene over elva ble kjørt landeveien til Drammen havn, lastet på en lekter som så ble tauet opp elva til oversiden av bybrua. En stor mobilkran på lekter i elva heiste delene på plass og uredde og drevne bromontører fra Statens Vegvesen Bruavdelingen skrudde puslepillet sammen.

Ikke ferge

Den midlertidige gangbrua var en løsning for de mye trafikanter mellom Bragernes og Strømsø for å unngå omveien om Ypsilon. Forbindelsen ble en forutsetning for å rive gammel bybru og bygge ny. Det ble foreslått en ferge men den løsningen ville være usikker, særlig vinterstid og kreve bemanning.

Og ny bybru var en følge av Bane NORs totalrenovering av Drammen stasjon. På stasjonen måtte sporene på de laveste delene heves ca. 40 cm for å gjøre stasjonen flomsikker. Og med økt høyde kom ikke togene problemfritt under den gamle bybrua. Høyden for tog + kjørestrøm ville bli for lav.

Brunostalgikere og utgiftsvoktere gikk hardt ut mot ny bybru, men tapte kampen etter en opprivende strid. Løsningen ble at Bane NOR bekoster delen av ny bybro over togsporene, Drammen kommune måtte ta regningen for delen over elva. Etter at siste 17. maitog gikk over bybrua i 2022, rykket folk og maskiner inn. Den ble ubønnhørlig hugget opp, sortert og dels sendt til gjenbruk, dels på historiens skraphaug.

Grei, men…

Byens nye gangbru ble raskt en utsiktsplattform til forvandlingen av Drammen sentrum. Ikke noe estetisk kunstverk, men en funksjonell forbindelse mellom Bragernes og Strømsø. Men nyhetens interesse falt fort og det dukket opp en strøm av klager. For noen brukere var den for smal, for glatt, for trekkfull, for mørk osv. Og heisen på Strømsøsiden sviktet. Heisteknikken på Strømsø streiket jevnlig og skapte problemer for de som ikke kunne bruke trappene.

Problemene ble til tider så store at det ble satt opp minibusstransport som erstatning. Problemene utløste også en klagestorm som fort fant veien til Facebook og andre lydhøre medier med kort vei til problemene.

Men nå blir den midlertidige brua historie. Lørdag rykket bruspesialister inn, skrudde brua fra hverandre og en kjempekran løftet delene over til ventende spesialtransporter. Lørdagens operasjon var første del av demonteringen.

Tirsdag starer del to, da skal brua over elva fjernes. En kran på lekter i elva fjerner delen som skal midlertidig lagres på Holmen. Når brua, rampene og etterhvert heisen er borte, kan Bane NOR fullføre plattformen mot vest og gjøre klar til offisiell åpning 18. september.

Og Drammen kommune gjøre ferdig elvepromenaden under ny bybru og ønske velkommen til åpningsfest 25. oktober. Og Drammen får et helt nytt sentralt bybilde…

SE FLERE BILDER:

Powered by Labrador CMS