PRØVEKJØRT: Audi e-tron

LINJELEKKER: Fra de fleste synsvinkler er nye Audi e-tron en bil de fleste vil kalle pen.

Audi e-tron: Den fineste elbilen hittil?

Audi mener alvor når de nå ruller inn på elbil-markedet med sin griselekre e-tron 55. Under min prøvekjøring overpresterte bilen på rekkevidde, og regenereringen ved bremsing var direkte imponerende.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Prøvebilen var «top of the line» - en limited lanseringsmodell som i utgangspunktet er en «Advanced Plus» med diverse utstyr til den nette sum av 885.000 kroner.

La deg likevel ikke skremme – prisen starter på 651.900 kroner, og det er allerede en bra utstyrt bil. Effekt, batterikapasitet og rekkevidde er uansett det samme.

Nysgjerrigheten var stor før Audi lanserte sin første rene elbil – SUV-modellen e-tron 55. Ikke uventet var forventningene høye, og de ble innfridd: Bilen er blitt møtt med ovasjoner av en unison motorpresse, og salgsstarten har vært deretter – bare her i Drammen har Albjerk Bil på Åssiden passert de første 150 kontraktene, ifølge salgssjef Haakon Ølmheim.

LES OGSÅ: Hundrevis i kø for å se Audis første hel-elektriske bil

Stor bil

Audis elbil-debutant er en stor og rommelig familiebil, en ekte SUV med firehjulstrekk av den kvaliteten man venter fra Audi, og med god plass til både passasjerer og bagasje. Bredde på nesten 1,94 meter, og akselavstand på 2,93 meter, sørger for et svært komfortabelt baksete, og bagasjerom som sluker cirka 600 liter tåler også sammenligning med de fleste. 

Under dørken er det i tillegg store ekstra rom for det man kanskje ikke vil ha liggende synlig i bilen. Bilen er ellers 4,90 meter lang, og med en høyde på 1,63 meter er det sikret bekvem inn- og utstigning.

Av en egenvekt i overkant av 2.600 kg, står batteripakken på 95 kWt alene for rundt 700 kilo. Audi e-tron takler tilhengervekt på 1.800 kg, så man stiller godt rustet i denne øvelsen også.

LES OGSÅ: Volvo lanserer Tesla-konkurrent med enorm rekkevidde

Griselekkert

Om en bil er pen eller ikke, avhenger av øynene som ser; smaken er som kjent forskjellig. Jeg tror likevel de fleste vil være enige i at Audi e-tron absolutt kan sies å ta seg ut til sin fordel. Samtidig ser den så absolutt ut som en «normal» bil, uten noen voldsomme elbil-effekter i det ytre.

Heller ikke innvendig er det satset veldig utpreget på utradisjonelle løsninger, i et interiør som best kan beskrives som «griselekkert». Det meste er godt gjenkjennelig for alle som har kjørt bil en stund. Instrumentene er til å kjenne igjen, både med hensyn til utvalg og utførelse, selv om det her naturlig nok er enkelte elbil-spesifikke løsninger. 

Glimrende infotainmentsystem

Ingen ting er likevel særlig mystisk eller vanskelig å finne ut av, man lærer fort hvor nøkkeltallene for eksempelvis forbruk og rekkevidde befinner seg. 

Infotainmentsystemet på den store skjermen er glimrende, og mulighetene mange og brukervennlige. For eksempel er Bluetooth-oppkoblingen forbilledlig enkel og rask, og på navigasjon har jo Audi lenge vært i eliteserien.

Krefter nok – også uten boost!

Ved normal drift yter elmotoren 360 hk, og har et maksimalt dreiemoment på saftige 561 Nm. Og som elbil leverer den dette momentet flatt fra første meter. Skulle det likevel ikke være helt nok, kan man booste effekten til 408 hk og momentet til 664 Nm.

Bilen er likevel så rask og sterk i standard konfigurasjon, at det skal noe til for å behøve det lille ekstra på toppen! Her skjer det spennende ting når man trykker litt ekstra på gasspedalen, også med «bare» 360 hk!
For oss fossil-vante kan nok det totale fraværet av gromlåt føles litt påfallende – her kommer det bare en diskret hvisling når man skyter fart.

Bra på forbruk

Det alle er opptatt av med en elbil er fortsatt først og fremst rekkevidden, selv om også lading kommer høyt på lista. For Audi e-tron er rekkevidden oppgitt til 427 km (WLTP) i byen, og 383 km ved blandet kjøring.

Jeg har en testløype på drøyt 155 kilometer som gir et bra tverrsnitt av typisk norsk kjøring: Lite motorvei, mye opp-og-ned-bakker, delvis svingete veier, en god del 80- og 90-soner, og ikke så rent lite 70, 60, 50 – og noen 40-soner. 

På den dyreste modellen, som jeg kjørte, oppgir Audi selv et forbruk ved blandet kjøring på 2,48 kWt pr. mil. Jeg oppnådde 2,47 kWt/mil – men det kan jeg nok mest takke noen kilometer bak en saktegående biltransporter for!

Suveren på regenerering

Likevel ble fasiten gunstig. Da jeg startet fra Åssiden hadde jeg ifølge bilen en rekkevidde på 278 kilometer til disposisjon, og da jeg parkerte etter retur var rekkevidden gått ned til 144 km. Jeg hadde altså kjørt 155 km, mens bilen hadde redusert gjenværende rekkevidde med 134 km. Den leverte med andre ord mer enn lovet, noe som jo alltid er hyggelig!

Litt av hemmeligheten bak dette, ligger selvsagt i Audiens meget effektive regenerering ved bremsing i utforbakker. Det sier en god del når jeg på toppen etter Meheia på E134 noterte 182 km rekkevidde – og ved innkjørselen mot Bolkesjø på Notodden fikk opp 213 km! 

Også i de lange utforkjøringene ned mot riksvei 40 ved Kongsberg samlet jeg 17 km ekstra bare på regenerering. Typisk for elbilen var ellers hvor billig den gikk i relativt flatt terreng og med fartsgrense på 50, 60 eller endatil 70 km/t – her drøyde Audi e-tron kilometerene riktig bra.

Imponerer

Ingen tvil om at Audi e-tron er en imponerende bil på de fleste måter. Skal man ha elbil, er nok denne en svært sterk kandidat til toppen av ønskelista, der de viktigste konkurrentene i dag er Tesla Model X og Jaguar I-Pace. 

Audi e-tron har mange sterke sider. Bilen oser av premium-følelse og delikat finish, plassforholdene er meget gode, og regenereringen ved bremsing utfor bakke imponerer. Bak bilen står et veldig sterkt og godt utbygd servicenettverk klart til innsats.

Noe av det mest spennende med e-tron, er likevel de signalene den gir om kommende el-modeller fra Audi, for dem blir det mange av i årene fremover, også i andre segmenter enn stor SUV!

LES OGSÅ: Tilbyr elbil uten rekkeviddeangst

Et førermiljø å kjenne seg igjen i.
Litt annerledes er jo instrumentbordet enn i en tradisjonell fossil-bil, men ikke veldig mye.
Et innbydende og rommelig baksete.
På navigasjon er Audi – som vanlig – i eliteserien.
Powered by Labrador CMS