- Denne skal vi selge mange av, fastslår en entusiastisk Opel-Terje hos Mobile Drammen.
- Denne skal vi selge mange av, fastslår en entusiastisk Opel-Terje hos Mobile Drammen.

Corsa-e: Denne skal gi Opel et nytt løft

Det er til å forstå at nye Opel Corsa-e er blitt kåret til Europas beste bilkjøp i år av en jury av motorjournalister fra store deler av vår verdensdel. Auto Best er tydelige på at dette er modellen som gir mest bil for pengene.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Etter å ha prøvekjørt nykommeren, er det vanskelig å si seg særlig uenig i dette. Hos Opel-forhandler Mobile i Bjørnstjerne Bjørnsons gate er «Opel-Terje» Thorstensen klar i sin dom:

- Denne kan vi selge veldig mange av – her blir det mest tilgangen på biler som avgjør. Vi merker stor interesse for den nye elbil-modellen, både fra tidligere Corsa-kunder og fra nye kundegrupper. 

- Corsa-e er en bil som dekker mange behov. Den er både en urban bil og en smart nr. 2- bil – og den er stor nok for et par som ikke har alt for store plassbehov. Med priser som starter like under 270.000 kroner har vi fått en vinner her, fastslår han, og får støtte av daglig leder Tom Erik Moen:

- Kombinasjonen av plass, rekkevidde og utstyr er slik at dette er en bil vi bør selge nærmere 70 av i løpet av året om vi får biler nok, sier han.

Designmessig har Opel Corsa tatt lange steg i positiv retning.
Designmessig har Opel Corsa tatt lange steg i positiv retning.

Friskt design

Med tidligere Opel Corsa-modeller i friskt minne, er det all grunn til å gratulere designteamet med et veldig vellykket resultat. Nye Opel Corsa har rett og slett fått et friskt og ungdommelig designuttrykk som modellen har savnet tidligere. Resultatet er helstøpt – bilen ser bra ut, uansett hvilken vinkel man betrakter den fra.

Tatt i betraktning at dette faktisk er en B-segment modell, synes jeg inntrykket blir ekstra imponerende. Det er ikke tvil om at det er mer utfordrende å få til et vellykket og harmonisk design jo mer kompakte de ytre målene er.

For Opel Corsas del handler det om lengde på 4,06 m, bredde 1,77 m, høyde 1,43 m og akselavstand 2,54 m. Det er med andre ord begrenset hva man har hatt å boltre seg på av plass til designmessige C-momenter.

Innvendig trivsel

Inne i bilen kjenner man seg lett igjen fra andre Opel-modeller. Familiepreget er tydelig. Disiplinen interiør har for øvrig Opel hatt en heldig hånd med lenge, og nye Corsa-e er intet unntak. Det er den samme fine finishen i detaljene og de samme praktiske løsningene som vi har sett før.

Plassforholdene avslører at dette tross alt er en liten bil. Bagasjerommet tar 267 liter, og tre voksne i dette baksetet kan fort bli litt trangt.

Men igjen: For et par som stort sett bruker forsetene, eventuelt med mindreårig barn i baksetet, kommer man langt av sted med plassen i Corsa-e.

Lettkjørt

Bak rattet fant jeg meg raskt og godt til rette. Selv om de bakre vindusstolpene kan se litt brede ut, synes jeg ikke dette gikk nevneverdig ut over sikten fra førerplass. Gode speil bidrar til bra oversikt, og et ganske så minimalistisk instrumentbord gir presis og oppdatert informasjon om ladetilstand, rekkevidde, hastighet og noen andre utvalgte opplysninger med kartet som bakgrunn. I alle fall var det det jeg valgte å ha der.

Et veldig bra førermiljø. Instrumentbordet grenser til det minimalistiske, men gir den informasjonen man behøver.
Et veldig bra førermiljø. Instrumentbordet grenser til det minimalistiske, men gir den informasjonen man behøver.

Rekkeviddeindikator som teller ned 10 og 10 kilometer er likevel ikke i min smak. Jeg vil heller ha en noe høyere presisjon enn som så.

Å kjøre elbil er i utgangspunktet svært enkelt. Man har full trekkraft hele tiden, og generelt valget mellom å kjøre forover eller bakover – eller å bremse. Kraftoverføringen har egen innstilling (B) for optimal bremse-regenerering som hjelp for batteriet. Ofte er det nok smart å bruke denne i stedet for «D».

Opel Corsa-e er etter min erfaring svært lettkjørt, og bilen er utrolig hendig også inne i trange parkeringshus.

God komfort

I en elbil er det ingen motorstøy å beklage seg over. Dette gir økt fokus på andre støykilder, men jeg synes Opel har lyktes godt med å holde hjul- og veistøy på et hyggelig moderat nivå. Vindsus er det heller ikke i noen nevneverdig grad.

På veien er bilen et komfortabelt bekjentskap. Som modell opplever jeg Corsa-e som en utpreget urban bil, som har sin styrke på kortere kjøredistanser, gjerne i tett og trang trafikk. Jeg mistenker imidlertid at den vil klare seg godt også på litt lengre strekninger, noe jeg ikke fikk prøvd skikkelig denne gang.

Bagasjerommet er ikke større enn det absolutt bør være. Normalt har ladekabelen plass under dørken.
Bagasjerommet er ikke større enn det absolutt bør være. Normalt har ladekabelen plass under dørken.

Med en effekt på 136 hk og dreiemoment på 260 Nm virker bilen kvikk og morsom å kjøre. Akselerasjon 0-100 på bare 8,1 sekunder bekrefter også dette. Toppfarten er elektronisk begrenset til 150 km/t.

I Corsa-e kan man velge mellom tre forskjellige kjøremodus – Normal, Sport og Eco. I Sport blir den helt klart mer inspirerende å kjøre, men det er dessverre ikke effekt nok til at man lokker frem det helt store eventyret her. For meg falt valget stort sett på Normal, og gjerne med girvelgeren i «B».

Godt løst!

En viktig årsak til bilens gode ytelser, er selvsagt gunstig vekt. Corsa-e har en egenvekt på pene 1.455 kg – gunstig til elbil å være. Her ligger også mye av forklaringen på et milforbruk på 1,68 kWh, noe som må sies å være gunstig. Min prøvekjøring lå nok heller i underkant av dette – bra!

Batterikapasiteten er 50 kWh, og oppgitt rekkevidde er 337 km WLTP. Med standard ombordlader (7,4 kW) oppgir Opel en ladetid på cirka 8 timer til fullt batteri. Med 11 kW ombordlader (ekstrautstyr) synker tiden til cirka 5 timer og 15 minutter.

Dette er med andre ord en bil som leverer kapasitet mer enn nok for de aller, aller flestes behov, i alle fall så lenge man har en god hjemmelader tilgjengelig. Den siste forutsetningen koster det fort 15.000 – 20.000 kroner å få på plass, men så har man også et uslåelig billig bilhold.

Gunstige priser

Jeg trivdes godt i Corsa-e, det skal medgis. En startpris på 267.900 kroner for grunnversjonen e-Selection er absolutt gunstig, og selv for toppmodellen e-Elegance stiger det ikke høyere enn til 292.900 kroner. Men: Litt tillegg må man regne med, noe er nødvendig og noe er mer individuelle valg. Vinterhjul må jo alle ha, og de fleste vil gjerne også ha metallic lakk.

For egen del ville jeg uten tvil ha plusset på to pakker: Park & Go og IntelliLux. Park & Go omfatter parkeringssensorer foran og bak, panorama ryggekamera og innfellbare oppvarmede sidespeil.

IntelliLux LED Matrix frontlyssystem er noe av det beste markedet har å by på av lyssystemer. Her er det full LED adaptive hovedlys, blendingsfri automatisk fjernlysassistent, LED kjørelys og LED baklys, ryggelys, bremselys og blinklys. Suverent system!

De to pakkene gir et samlet pristillegg på knapt 11.000 kroner, noe de er vel verdt.

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

Powered by Labrador CMS