TEST: Kia Sportage 1,6 CRDi

PRØVEKJØRT: Kia Sportage GT-Line 1,6 CRDi 4WD DCT

Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte!

Står det virkelig så dårlig til med den utskjelte dieselmotoren som ryktene vil ha det til?

Publisert Sist oppdatert

BIL: Jeg satte meg bak rattet i en Kia Sportage med fabrikkens nye 1,6 liter dieselmotor med AdBlue-teknologi, og satte kursen for Levanger.
Det ble på de fleste måter en veldig bra opplevelse; Kanskje aller mest fordi AdBlue-tilsetningen sender NOx-utslippet ned til langt under halvparten av kravet i Euro 6, og omdanner NOx fra eksosen til ufarlig nitrogen og damp.

For dieselmotorene betyr rensesystemer med AdBlue-tilsetning altså en dramatisk forskjell til det bedre. Etter WLTP-standarden er NOx-utslippene begrenset til 80 mg/km for dieselbiler og 60 mg/km for bensinbiler, gjeldende fra 1. januar 2020. Den Kia Sportage-modellen jeg kjørte, har et oppgitt NOx-utslipp på 31,39 mg/km, altså langt under det oppdaterte kravet.

Ifølge Motor, har nye målinger fra ADAC fått den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA til å hevde at moderne dieselbiler fortsatt vil ha stor betydning i kampen for å bedre luftkvaliteten i byene.

Lite innvendig støy

Prøvebilen var altså en Kia Sportage 1,6 CRDi med 7-trinns dobbeltclutch automatgirkasse, firehjulsdrift og GT-Line utstyrsnivå. Det siste betyr, som vanlig fra Kia, svært omfattende standardutstyr – om enn med noen få uforklarlige minuser, som jeg skal komme tilbake til.

Den nye dieselmotoren på 1.598 cc har en maksimal effekt på 136 hk, og et største dreiemoment på 320 Nm, tilgjengelig fra 2.000 – 2.250 omdreininger.

Motoren virket pigg og arbeidsvillig, og var knapt hørbar ved kjøring i normal marsjfart. Støy fra hjul og vei var heller ikke sjenerende, så innvendig støynivå var alt i alt klart akseptabelt. Dette setter man ikke minst pris på når turen er lang.

Gjerrig på dråpene

Min Trøndelagstur endte på totalt snaut 1.450 kilometer, inkludert litt lokal småkjøring. Et snittforbruk på hele turen på 0,56 l/mil synes jeg er bra, årstid og føre tatt i betraktning. Det var strekningsvis hardkjørt snø/isføre, men mest av alt våt asfalt.

En av de hyggelige opplevelsene med turen var nettopp forbruket. På retur tanket jeg opp i Soknedal, cirka 7 mil sør for Trondheim. To dager etter hjemkomst til Drammen hadde bilen fortsatt en rekkevidde på over 400 kilometer…

Kia oppgir selv et forbruk ved blandet kjøring på 0,52 l/mil, men det er nok målt under atskillig gunstigere forhold enn jeg opplevde. CO2-utslippet er oppgitt til 137 g/km.

Meget bra førersete

Noen rakett er bilen ikke, med toppfart på 180 km/t, og 0-100 på ca. 12 sekunder, men ytelsene bør være tilstrekkelig for de fleste. En bil av denne typen velges heller ikke primært ut fra ønsker om heftig akselerasjon, men mer med vekt på funksjonalitet og brukervennlighet. Og i slike disipliner scorer Kia Sportage godt.

Seteløsningene er fleksible, og bagasjerommet sluker 480 liter med baksetet i bruk, noe som øker til 1.469 liter når setet felles ned.

A propos seter: Bilen leverer også godt på førersete – god skålform gir bra støtte i alle retninger, og seteputen har god lengde. Når også vinkelen kan justeres, blir det enda lettere å finne en god kjørestilling. Min første etappe nordover varte i ca. 40 mil før jeg var ute av bilen. Når man da fortsatt føler seg myk og opplagt, tyder dette på at setet har god kvalitet.

Tradisjonelt og gjennomprøvd

Førerplassen er ellers svært tradisjonell når det gjelder både instrumentering og betjeningsorganer, uten at dette nødvendigvis er noe negativt. Her kjenner man seg lett igjen, med klokkeformede instrumenter og rader med knapper til å betjene både infotainment, klima og andre funksjoner. Noe kan riktig nok også styres fra berøringsskjermen som sitter godt opp i synsfeltet.

Kanskje ikke veldig futuristisk-spennende, men et godt eksempel på velkjente og gjennomprøvde løsninger.

Mangler lyktespylere

Som nevnt er en GT-Line modell fra Kia godt utstyrt. Prøvebilen var ikke noe unntak, og hadde for eksempel el. åpning/lukking av bakluken, Bi-LED hovedlys, LED baklys, panorama soltak, 12V- og USB-uttak også til baksetene, varme i ratt, skinninteriør med røde kontrastsømmer, 360 grader kamera, trådløs lading av smarttelefon, lysautomatikk og fjernlysassistent, adaptiv cruisekontroll, skiltleser, oppvarmet sone på frontruten for vindusviskerne, navigasjon (selvsagt) osv. osv.

Bi-LED hovedlys gir meget godt kjørelys – i alle fall så lenge man kjører på tørr vei. For av alle merkelige ting har bilen ikke fått lyktespylere. Derfor tok det ikke lang tid på saltede norske vinterveier før kjørelyset var sterkt redusert, og krevde manuelt renhold før god sikt igjen var gjenopprettet.

Godt med sikkerhetsutstyr

Overraskende er det også at lyktene har manuell høydejustering fra dashbordet; som med de gamle halogen-lyktene, og at de heller ikke er svingbare. Dette burde Kia gjøre noe med på neste oppdatering, i det minste når det gjelder lyktespyling og høydejustering! Så får aktive lykter bli en ønskelig bonus i tillegg…

En lang liste over sikkerhetsutstyr omfatter blant annet automatisk nødbremssystem med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler, filskiftassistent, varsling for kryssende trafikk ved rygging, bakkestartassistent og tilhengerstabilitetssystem for å ha nevnt noe.

Fra 366.900 kroner

Kia Sportage har blitt en stadig bedre bil, og med bra komfort og god førerplass er dagens utgave en trivelig bil å dra på tur med.

Synd at manglende lyktespyling skal trekke litt ned, men det gjør det dessverre – i en bil som tross alt koster godt over en halv million venter vi at den type utstyr er på plass, ikke minst når lysutstyret ellers er av så god klasse!

Prøvebilen har en prislapp pålydende kr. 550.900,-. Det er lett å finne dyrere biler i denne klassen – men det finnes også rimeligere. Bilen jeg kjørte er riktig nok en av de dyreste utgavene av Sportage, bare samme modell (og Exclusive) med større dieselmotor er dyrere.

Rimeligste utgave med 4WD starter på 474.900 kroner (Active), og klarer du deg med forhjulsdrift koster en Active fra 421.900 kroner.

I prislista står det også en Classic med 115 hk dieselmotor og enklere utstyrsnivå til 366.900 kroner, men den frister neppe mange.

LES OGSÅ: En Kia til over én million - og verdt hver eneste krone!

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

Powered by Labrador CMS