SUPER FØRERPLASS: Man tar seg lett til en tilbakelent og trygg kjørestil: Det er liksom litt «ikke noe stress, jeg kjører Mercedes.»
SUPER FØRERPLASS: Man tar seg lett til en tilbakelent og trygg kjørestil: Det er liksom litt «ikke noe stress, jeg kjører Mercedes.»

Nye E-klasse: Du skal forvente mye – men her får du det!

Ja, en Mercedes-Benz E 300T de 4MATIC koster fra drøyt 700.000, og vår prøvebil hadde en prislapp på 930.000 kroner. Da skal du forvente mye, men her får du det sannelig også!

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Blant de store stasjonsvognene på det norske markedet er Mercedes-Benz E-Klasse fortsatt kongen på haugen for min del, slik den har vært det helt siden 1980-tallet. Bilen er stor, og møter omfangsrike plassbehov. Den kjører slik en Mercedes skal, og den har det kraftoverskuddet du forventer i denne klassen.

Prøvebilen vår var noe såpass sjelden som en ladbar hybrid med dieselmotor som basis, og med en rent elektrisk rekkevidde på opp mot 50 km; 52 sa den faktisk da jeg hentet den hos importøren. Det stemte nok bra, for hybridbatteriet meldte 0 da jeg rullet ned Lierbakkene på vei til Drammen fra Lørenskog. Da hadde ikke dieselen vært innom mer enn noen sekunder av gangen, så dette er innafor.

Stor bil

For den som jakter stor stasjonsvogn, er det et must å prøve denne, for dette er omtrent så komplett som man kan få det, fra støtfanger til støtfanger.

Bilen er 4,95 m lang og 1,85 bred. Høyden er 1,46 m og akselavstanden 2,94 m. Mens vi er inne på tall, kan det legges til at egenvekten er 2.215 kg og tillatt totalvekt 2.850 kg. Plassforholdene inne i bilen er rause, og du skal lete en stund etter bedre bakseteforhold.

Hybridbatteriet krever mye plass, men det er litt vanskelig å forstå hvorfor dette har endt opp som et høyt, ekstra trinn inne i bagasjerommet. Dette skaper noe tungvinte forhold når man skal ha mye med, men et sted må prisen for ekstra batteriplass betales, selvfølgelig.

Bagasjerommet er fortsatt stort, men ikke så stort som i en konvensjonell utgave. Volumet som er tilgjengelig, er uansett blant de største på markedet blant stasjonsvogner.
Bagasjerommet er fortsatt stort, men ikke så stort som i en konvensjonell utgave. Volumet som er tilgjengelig, er uansett blant de største på markedet blant stasjonsvogner.

Super førerplass

Førerplassen er forbilledlig. Selve førersetet er et kapittel for seg – man sitter nesten som støpt fast, med svært god støtte også sideveis. Reguleringsmulighetene er det heller ingen ting å utsette på.

Det nye dashbord-designet til Mercedes-Benz med alt samlet i en stor skjermløsning fungerer kjempebra, med all ønskelig informasjon godt synlig til enhver tid. Skulle noe som helst utsettes på dette, måtte det i så fall være at informasjonsmengden nesten blir FOR stor!

Men ting fungerer, både enkel og lett tilgjengelig Bluetooth, et supert navigasjonssystem og et lydsystem som holder høyt nivå. Valg av for eksempel radiokanaler kan knapt gjøres bedre eller enklere enn her, og selv for en «ikke-digitalt-innfødt» er det enkelt å ta seg frem med de forskjellige mulighetene som er tilgjengelig.

Jo, vi snakker førerplass det er veldig lett å trives i!

Høye ytelser

Effekt har den ladbare hybriden nok av. Basis er en 2,0 liter 4-sylindret dieselmotor med 143 kW (194 hk), og den får hjelp av en elmotor med 97 kW (129 hk). Summen av dette blir en systemeffekt på 229 kW (306 hk) og et dreiemoment på kraftige 700 Nm.

Selv om bilen veier litt, så gir dette et fraspark som sier seks, og den store stasjonsvogna leverer for eksempel 0-100 km/t på pene 6 sekunder. Toppfarten, om du er interessert i den, er 230 km/t. Fulladet er det ikke noe problem å gjøre en tur på rundt ti mil på med et samlet forbruk på rundt 0,25 l/mil, litt avhengig av hvordan du behandler gasspedalen. 

Uten støttestrøm fra hybridbatteriet, ligger dieselforbruket og pendler like over 0,5 l/mil – meget pent, det også. Automatgirkassen er en 9G-tronic, og selvfølgelig leverer den skift på vanlig nivå fra denne kanten – altså tilnærmet umerkelig.

Tilbakelent kjørestil

Selv om den altså er stor, er dette en nydelig bil å kjøre. Den spesielle Mercedes-følelsen er merkbart til stede, slik den skal være det. Det betyr i min definisjon at man lett tar til seg en tilbakelent og trygg kjørestil: Det er liksom litt «ikke noe stress, jeg kjører Mercedes.»

Prøvebilen hadde Agility control understell med selektivt dempningssystem. Ifølge fabrikken skal dette «forene balansert kjørekomfort og høy kjørestabilitet», og slik opplevdes det også i praksis. Min opplevelse var en super kjøreopplevelse uansett underlag. Demping og stabilisering tilpasses da også hele tiden automatisk til det aktuelle underlaget.

Optimal på langtur

Til hjelp har man også valg mellom flere forskjellige kjøremodus, og velger man Sport blir den store stasjonsvognen virkelig hissig! Mer vanlig og naturlig var det for min del å velge komfort, som gir en god kombinasjon av optimal kjørekomfort og hyggelige forbrukstall.

Skal man på langtur, er det få som matcher den kombinasjonen denne bilen tilbyr av komfort, krefter og utstyr. Til det siste hører kjørelys som er noe av det beste jeg har prøvd. Hos Mercedes heter dette LED High Performance lykter, og High Performance er det virkelig også.

Dyr – men rimelig

Selv med tilleggsutstyr for knapt 230.000 kroner, får denne bilen en svært konkurransedyktig totalpris. Når det står 930.000 på prislappen, så er dette naturligvis mye penger. Men jeg kan forsikre at det er bil for enda mer!

Prøvebilen var en AvantGarde Line med AMG Line-utstyr og diverse annet snadder. Fra den lange utstyrslista nevner jeg bl.a. parkeringspakke med 360 grader kamera, blindsoneassistent, Keyless Go-pakke, memorypakke, sportsratt, Distronic, Widescreen cockpit og – ikke minst – kjøreassistentpakken, som bygger opp under et skyhøyt sikkerhetsnivå.

Mercedes-Benz E 300T de 4MATIC er en bil som til de grader begeistrer. Den har det meste: Høy effekt og gode ytelser, en hybridløsning (ladbar) som gir nullutslippskjøring i by og tettbygde strøk, masse utstyr og en kjøreglede som bare må oppleves.

Med priser som starter fra like over 700.000 kroner, tror jeg nok det blir en hel del som velger å investere i den opplevelsen!

LES MER OM BIL OG MOTOR

Powered by Labrador CMS