LETT Å LIKE: Volvo V60 har et design de fleste vil like. For min del synes jeg bilen har mer harmoniske proporsjoner enn storebror V90.

Nye Volvo V60: Volvos mest vellykkede akkurat nå?

Den er litt mindre og mer letthåndterlig enn V90, men er nesten like rommelig innvendig, og har så godt som like stort bagasjerom. Designet er veldig likt, og Volvo-identiteten er ikke til å ta feil av.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Ja, jeg snakker om nye V60 stasjonsvogn, Volvos nye kompaktmodell, som mange mener er fabrikkens mest vellykkede modell i dag.

Foreløpig må V60 salgsmessig finne seg i å leve i skyggen av sin større bror, stasjonsvognen V90. Både på landsbasis og her i distriktet vil langt flere Volvo-kunder ha V90 enn V60. Da jeg kjørte bilen, var det likevel flere som mente at «dette er Volvos fineste modell akkurat nå».

Men når valget skal tas, velger de altså likevel den større V90-modellen. Dette skjer til tross for at V60 byr på en rekke fordeler, også sammenlignet med «storebror». V60 er mindre og mer lettmanøvrert der det er trangt, og trangt er det rett som det er – i hvert fall i bysentra, parkeringshus og lignende. 

LES OGSÅ: XC60: Den beste Volvoen i nyere tid?

Fortsatt romslig innvendig

Forskjellen i ytre mål er ganske merkbar. Med en total lengde på 4.761 mm er V60 17 cm kortere enn V90, den er 1.850 mm bred (knapt 3 centimeter smalere), og den er med høyde 1.427 mm også et par centimetere lavere. 

Ikke minst interessant er det at bagasjerommet bare er 31 liter mindre enn i V90, og det skiller heller ikke stort mellom de to modellene når baksetet er nedfelt. Også den innvendige plassen til passasjerer er meget bra, og V60 D4 kan trekke tilhenger med brems på opptil 2.000 kg.

Gode ytelser

Min prøvebil var en V60 Inscription utstyrt med en D4 dieselmotor som på sitt beste leverer 190 hk, og har et maks. dreiemoment på gode 400 Nm fra 1.750 til 2.500 omdreininger. Det er med andre ord en potent kraftkilde vi snakker om, og motoren passer veldig godt til bilen. Passer godt gjør også automatgirkassen, som skifter umerkelig og rykkfritt, og som responderer øyeblikkelig ved kick-down.

Med 0-100 km/t på 7,9 sekunder, og toppfart 220 km/t, er det meget gode ytelser som leveres. Det viktigste med dem er likevel det som skjer mellom akselerasjon fra stillstand og toppfart – den praktiske nytten av mye krefter har mest med sikkerhet å gjøre.

Ved blandet kjøring sier Volvo 0,45 – 0,47 l/mil - og som vanlig ble mine tall noe høyere, oppunder 0,56 for de dagene jeg kjørte bilen.

På veien er V60 følbart Volvo. Ganske stramt satt opp, og med en passe direkte styring som gir gode tilbakemeldinger. Understellet sluker de fleste ujevnheter uten å kny, og sørger for god fjæringskomfort. Støyisolasjonen virker også veldig bra, og her ser forholdene ut til å ligge godt til rette for lange strekninger uten unødig uttretting.

Spekket med utstyr

Klima og lyd har også med komfort å gjøre. På det første området er Volvo flinke, og har vært det lenge. Også i V60 er det problemfritt å få et behagelig inneklima i bilen. Så hadde prøvebilen fått på plass premium lyd-anlegg fra Bowers & Wilkins. Dette tåler sammenligning med det meste. For min del falt jeg helt for konserthus-akustikken, som ga en helt annerledes lydopplevelse, både av musikk og tale.
V60 ville selvsagt ikke ha vært en Volvo, om ikke sikkerhetsutstyret var fra øverste hylle. Det er det her.

Bilen har en lang liste å by på, blant annet avanserte IntelliSafe Surround med blindsonevarsler, varsler for kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsler for biler som kommer raskt bakfra. Det er automatisk dimming av både ut- og innvendige speil, adaptiv cruise kontroll, filholder, bremseassistent og whiplash beskyttelse på begge forseter. Og mye mer.

Penger å spare

Volvo V60 D4 190 hk aut. Inscription har en startpris på solide 558.900 kroner. Prøvebilen hadde tilbehør og utstyr for totalt 196.175 kroner, så den endelige prislappen for dette eksemplaret ender på 755.075 kroner. Dyrt? Ja. Men selvsagt er det en bra bil, og man må ikke nødvendigvis ut med tre kvart million for å få en V60. 

Rimeligste modell starter nemlig på kr. 472.800,-. Da får man en T3 med 150 hk, manuell girkasse og utstyrsnivå Momentum. Det er selvsagt langt igjen til den utstyrsbomben jeg kjørte – med både den ene og den andre utstyrspakken – men det blir et spørsmål om hva man prioriterer; hva man MÅ ha, og hva man greit klarer seg uten.

Bilen har kapasitet til å gjøre mer eller mindre den samme transportjobben som større V90, og her er det penger å spare for den som ikke absolutt må ha den største for enhver pris.

LES MER OM BIL OG MOTOR HER

Denne hekken skjuler et rommelig bagasjerom!
Volvo er flinke på førerplasser. Slik er det også i nye V60.LES OGSÅ: Volvo V90: Premium god som noen!
LES OGSÅ: - Et forrykende Volvo-år!
Skjermløsningen er funksjonell og effektiv, og det er ikke noe unødig hokus-pokus med betjeningen.LES OGSÅ: Volvo-nyhet på premiereturné i Norge og Drammen
Powered by Labrador CMS