Dobbelt så lang norsk sesong: Jordbærene er her!

Før ventet vi til St. Hans på norske jordbær. Nå er de alt på plass i butikken. Nye dyrkningsmetoder har utvidet sesongen fra to til fire måneder. – Vi selger mer norske bær enn før, noe som er svært gledelig, sier Steinar Lauritsen i Meny.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Ved å ta i bruk tunneler, ny teknologi og nye dyrkningsmetoder, leverer de norske bøndene nå jordbær fra midten av mai helt til midten av september. De har økt sin årlige produksjon med 40 prosent. Dette er godt nytt for forbrukerne; for ingen slår de norske jordbærene på smak. Samtidig er det godt nytt for norske bønder.

- Vårt mål er å tilby mest mulig norske jordbruksvarer. Både fordi vi ønsker å støtte norske bønder og norsk landbruk, og fordi de norskproduserte varene har svært høy kvalitet. I Meny heier vi på kortreist mat, sier Lauritsen, ansvarlig for frukt og grønt i en pressemelding.

Økning i norskandel

Og pilene når gjelder norskandel peker i riktig retning i Meny, både for grønnsaker, poteter og bær. I 2022 var snaue 30 prosent av alle bærtypene solgt i Meny norske, en økning på 5,1 prosentpoeng fra året før.

Lauritsen regner med - om været blir omtrent som i fjor - å selge 10 prosent mer norske jordbær i år. Økningen skyldes i hovedsak mer såkalte table-top-dyrkede bær, det vil si dyrking i kasser over bakken, som blant annet gir mer forutsigbare avlinger.

Resultat av satsing

Høsten 2021 etablerte NorgesGruppen «Jordbærløftet» med mål om å øke salget av norske jordbær betydelig.

Sammen med Gartnerhallen, BAMA og jordbærbøndene definerte NorgesGruppen tiltak for større og mer stabil produksjon.

- Vi skal være best på frukt og grønnsaker, derfor er vi glade for at nettopp våre butikker får de første norskproduserte jordbærene, sier Lauritsen.

Powered by Labrador CMS