Sulis 1907: De rike og fine nyter livet, mens arbeiderne sliter og dør i gruven. Det ulmer under overflaten, til et enormt opprør oppstår.

Ukens kinopremierer: Norsk storfilm fra virkeligheten

Publisert Sist oppdatert

FILM: Sulis 1907 har det som virkelige storfilmer har: den har blitt omtalt mye og lenge, lenge før premieren. Og nå er den her, på kino, 6. oktober.

Filmen er basert på en virkelig historie, opprøret i Sulitjelma i 1907. I den livsfarlige gruven Hauken er det brutale kår for arbeiderne. Det blir bare enda verre når kapitalisten Wenstrøm kommer til makten i gruveselskapet. Wenstrøm spilles av Simon J. Berger, som de fleste har sett som den ufyselige konemishandleren Adam Veile i Exit. Han er ikke mindre vemmelig som kapitalist over hundre år tidligere.

Vi følger atten år gamle Konrad som får jobb i den farlige gruven. Når flere dør i gruveulykker, kommer sosialisten Helene på banen, og maner gruvearbeiderne til kamp.

Det går riktig dårlig for mange av arbeiderne i gruven, men Sulitjelma-opprøret har påvirket utviklingen av fagbevegelsen i Norge, og er dermed en av de viktigste hendelsene i landets historie.

The Exorsist Believer: Oppfølger til Exorsist-klassikeren

For første gang kommer det en oppfølger til Exorsisten fra 1973. Ellen Burstyn, som i den filmen spilte moren til unge Regan som ble besatt, er tilbake i 2023. Tvillingene Angela og Katherine på 13 år forsvinner i skogen og blir borte i tre dager. Når de er tilbake, husker de ikke hva som har skjedd med dem. Men etter noe tid utvikler de en adferd som gjør at foreldrene må kontakte den eneste de vet om som har opplevd noe tilsvarende: moren til den unge jenten som ble besatt i 1973.

Filmen har bare fått 25% score av anmeldere på Rotten Tomatoes, men andre anmeldelser er mer positive. Budskapet er at å lage en Exorcisten nummer to, er som å hoppe etter Wirkola – det skal godt gjøres at det kan bli i nærheten av like bra. Om en skrur forventningen litt ned, siden den originale nå engang regnes for den fremste skrekken av alle, så kan det bli en spennende opplevelse. Ellen Burstyn får jevnt over ros for å være et gledelig gjensyn.

I 1973 besvimte folk i kinosalene, og etter hvert sto ambulanser parkert utenfor. Med årene har vi blitt mer hardføre, men filmen har fått 15 års aldersgrense, og det er godt mulig at de yngste kinogjengerne vil oppleve skikkelig skrekk. De djevlebesatte 13-åringene kommer med demoniske uttrykk og rystende grove stemmer, akkurat som i originalen. Kanskje den er egnet for å hjemsøke drømmer i år fremover, den også.

Powered by Labrador CMS