«Juryen var helt oppslukt fra begynnelse til slutt», skriver Sundance-festivalen om «Ukjent landskap», om familien som legger sivilisasjonen bak seg, og senere blir rammet av tragedie.

Ukens kinopremierer

Publisert Sist oppdatert

Ukjent landskap: Norsk film kåret til en av verdens beste

Denne dokumentaren handler om norske Maria som møter engelske Nik. De har en felles drøm: å legge sivilisasjonen bak seg og leve i pakt med naturen, selvforsynt med alt. De gifter seg, finner en liten gård langt utenfor allfarvei, og får tre barn, i tillegg til Marias datter fra før. Barnas skolegang står de for selv.

Filmskaperen Silje Evensmo Jacobsen oppdager Marias blog «Wild & Free» i 2014, som beskriver et nærmest eventyraktig lykkeliv. Jacobsen tar kontakt og ønsker å følge familien i en dokumentarserie.

Før hun engang har begynt, blir familien rammet av tragedie, og dokumentaren blir noe helt annet enn en koselig «bo på landet blant de søte dyrene»-film. Isteden blir det en film som vant en av verdens aller høyeste priser 26. januar i år: The World Cinema Grand Jury Prize på Sundance Film Festival.

Sundance-instituttet som står bak festivalen, ble grunnlagt av Robert Redford i 1984. Navnet stammer fra rollen hans i filmen «Butch Cassidy and the Sundance kid», hvor han spilte kidden mot Paul Newman som Butch. Filmen som kom i 1969 har blitt omtalt som noe av det beste som kom ut av sekstitallet.

Festivalen har blitt en av verdens mest anerkjente, og Ukjent landskap vant den store prisen i konkurranse med 17000 andre filmer fra hele verden. Anmelderne beskriver at det som gjorde mest inntrykk er hvordan familien takler sorgen, men også veien tilbake til sivilisasjonen. Den veien byr på en rekke utfordringer for barna som omtrent aldri har sosialisert med andre barn før, og det å begynne på skolen virker spesielt skremmende. Men sivilisasjonen er ikke så verst når alt kommer til alt, og filmen vekker tanker som sitter igjen lenge, om hvordan vi lever våre liv.

Filmskaper Jacobsen sier i et intervju med Vanity Fair at mange kan kjenne på drømmen om et liv hvor en lever helt i pakt med naturen. For ti år siden var det den drømmen hun ble fascinert av, og ville filme – før historien endret helt karakter. Ti år senere, før filmen skulle presenteres på Sundance stiller hun spørsmålet: «Kanskje det ikke er svaret? Mennesker trenger mennesker, og kanskje vi heller burde velge en roligere livsførsel i den sivilisasjonen vi faktisk lever i?»

The Recovery Channel: Norsk dokumentar om tvang i psykiatrien

Regissør Ellen Ugelstad har selv 25 års erfaring som pårørende for et familiemedlem med psykiske lidelser. Hun har laget en film om tvangsbruk i psykiatrien med et helt uvanlig grep: den er lagt opp som en dokumentar om en fiktiv nyhetskanal som kun omtaler saker om psykisk helse. Dermed blander hun både skuespill og fakta. De som er nyhetsankere er skuespillere, mens reportasjene kan være helt ekte.

De ekte innslagene handler blant annet om hvordan sårbare mennesker kan bli utsatt for overgrep i form av voldelig tvangsbruk i psykiatrien. Det handler også om menneskerettigheter, som for mange oppleves som helt fraværende når de er under tvang. Anmeldere har skrevet at filmen er rystende og provoserende, og ikke minst viktig.

Filmen har allerede fått stor oppmerksomhet både i innland og utland, og NRK Dagsrevyen har meldt at filmen skal vises på et helsetoppmøte i Geneve, hvor den skal vises for Verdens Helseorganisasjon, WHO.

Med en film som blander fakta og fiksjon, som også har stor nyhetsverdi – da passer det med en trailer denne gangen som er NRK-innslaget – som også viser deler av filmtraileren.

 The First Omen: Ny horror-klassiker som overgår den første

 For de fleste som liker skrekk-sjangeren er The Omen fra 1976 et must og en del av selve «grunnkurset» - helt på linje med Eksorsisten. For nykommere handler den om et barnløst ektepar som adopterer et barn, Damien, som etter en del skrekk viser seg å være selveste Djevelen inkarnert i en liten gutt.

Etter den har det kommet flere oppfølginger med ulik suksess. Ingen har helt lykkes, før nå. The First Omen er produsert av 20th Century Fox, som også laget The Omen, og tar seerne tilbake til tiden før Damien ble født.

En ung kvinne reiser til Vatikanet for å studere. Her er det katolikker som mener at menneskene ikke frykter Gud lengre, og noe må gjøres for å få dem tilbake til troen. En plan settes i verk for å skremme the living daylight ut av folk: Selveste Djevelen må komme til jorden. Dette får de til, og metoden er at ondemannen selv må fødes, av en kvinne som ikke har noe hun skulle sagt om det. Filmen er også en kraftig kritikk av den katolske kirkens behandling av kvinner, og deriblant nærmest tradisjon for overgrep.

Utenlandske anmelderne er over seg av begeistring: «Frydefullt avskyelig. Dette er den religiøse skrekken jeg har ventet på». «Ikke for de lettskremte og de med lett-opprørt mage. The Omen var skremmende – og denne overgår den».

Handlingen slutter rett før der The Omen begynner. Den kan sees helt uavhengig, men flere anmeldere anbefaler å ta et gjensyn med The Omen for å få fullt utbytte av filmen.

I infoen får vi opplyst at den har angstskapende scener av tvangsbruk, selvdrap og lemlestelse, og den får derfor 15 års aldersgrense.

Powered by Labrador CMS