Det var full sal og stort engasjement på klubbhuset på Steinberg i går kveld da Bane Nor måtte svare for kutt i rutetilbudet.

Går til kamp mot Bane Nor nok en gang etter kuttforslag

Godt og vel 100 sinte og frustrerte innbyggere fra Steinberg stilte opp på klubbhuset i går kveld. Bakgrunnen er nok et kuttforslag fra Bane Nor der de nå vil redusere antall stopp på stasjonen med 13 i døgnet. Problemet er at det har de ikke fortalt til noen av brukerne av jernbanen.

Publisert Sist oppdatert

STEINBERG: Direktør for kapasitesstyring i Bane Nor, Jan Harald Dammen, fikk mye å svare for da han stilte opp i «løvenes hule» på klubbhuset til Steinberg IF. Godt og vel 100 mer eller mindre sinte og frustrerte innbyggere hadde møtt opp sammen med politikere og byråkrater, skriver Eikernytt.no. I spissen for møtet stå nestleder i den gjenopplivede velforeningen, Siri Andersen Baklid og Olav Gåserød som har engasjert seg i Steinberg stasjon i årevis.

Bakgrunnen for møtet var at Bane Nor i sin ruteplanlegging for strekningen forbi Steinberg har kuttet antall stopp med 13 av 34.

Det er gjort uten at de har kommunisert dette med brukerne av jernbanen – altså passasjerene som tar toget. Kuttet skal ha blitt oppdaget ved en tilfeldighet ved at en reisende skulle sjekke avganger i desember som dette gjelder fra.

Det er langt fra første gang Bane Nor vil redusere og legge ned tilbudet ved Steinberg stasjon. Argumentene har vært varierende og i 2011 ble det slått fast at stasjonen ikke var sikker nok og burde legges ned. Takket være eksterne konsulenter, greide aksjonsgruppa for å bevare stasjonen å gjøre nettopp det og fikk til en oppgradering av stasjonen og plattformene. Dette medførte en stengning av stasjonen fra 2013 til 2015 og etter det har trafikken bare økt til dagens vel 350 reisende pr. dag.

Direktør for kapasitetsstyring i Bane Nor, Jan Harald Dammen måtte forklare hvorfor de måtte legge ned 13 avganger på Steinberg foran vel 100 temmelig frustrerte innbyggene. Men parkeringsproblemene var ikke hans bord så det ville han ikke svare på.

Steinberg er et pendlersted

Det slo Olav Gåserød fast. Han kunne fortelle om en befolkningsvekst på 41 prosent siden år 2000. Og den største grunnen til at folk velger å flytte hit, er nettopp den korte og enkle adkomsten til jernbanestasjonen.

Det er riktignok problemer med å finne nok parkeringsplasser, og her har Bane Nor satt seg på bakbeina og nektet å utvide dagens plass eller leie nytt område, slik de har fått tilbud om. Parkering ble derfor et annet viktig og delvis hett tema under møtet.

Ny grunnrute

Bane Nor-direktøren begrunnet omleggingen av rutetilbudet med nye signaler fra samferdselsministeren om at 90 prosent av togene skal være i rute. For å få dette til på strekningen mellom Kongsberg og Eidsvoll, må antallet stopp reduseres. Og ifølge Dammen er det gjort lignende kutt en rekke andre steder i Sør-Norge.

Han tilbakeviste av dette var første skritt til å legge ned stasjonen – bare en reduksjon i tilbudet. Og han var klar på at denne avgjørelsen var tatt og at selskapene som trafikkerer strekningen nå har lagt sine planer.

– Det er ingen mulighet til å endre ruteplanen nå, sa Jan Harald Dammen.

Akkurat slike uttalelser har innbyggerne på Steinberg hørt før uten at det har stoppet dem.

Mobiliserer politisk

På gårsdagens møte var en rekke politikere fra området, Buskerud og nyvalgt stortingsrepresentant fra Ål, Solveig Vestenfor (AP). Hun ble utfordret til å ta saken opp med «sin» samferdselsminister og få stoppet dette kuttet. Også de andre politikerne fikk klare oppfordringer om å ta saken videre med sine stortingsrepresentanter, og Morten Wold ville ta dette opp med lederen av samferdselskomiteen og gode venn på Stortinget, Bård Hoksrud.

Samtlige politikere reagerte på fremgangsmåten til Bane Nor i denne saken. Og ikke minst på den manglende informasjonen. Selv ikke representanten for Jernbanedirektoratet hadde fått med seg kuttforslagene, til tross for at det er dette direktoratet som skal godkjenne kutt som dette og ha kommunikasjonen videre med togselskapene.

«Årelating av stasjonen»

En annen politiker som har engasjert seg i de mindre stasjonenes skjebne i en årrekke, er Per Olaf Lundteigen. Han var heller ikke nådig i sin kritikk av Bane Nor på gårsdagens møte. Han er som kjent ferdig på stortinget nå, men fortsatt full av engasjement.

– Dette er å årelate stasjonen både med tanke på avganger og parkeringsmuligheter. Og det er et misforhold mellom hva som blir sagt og hva som blir gjort. Det gjør meg regelrett forbannet, sa Lundteigen.

Han mente hele jernbanesystemet i Norge var dysfunksjonelt med dårlig kapasitet, mange feil og sa at dette er et 100 prosent statlig eid selskap som betyr at det er statsrådens fulle ansvar.

Også flere andre politikere ville «se på» organiseringen av jernbanen i Norge, men om det lar seg gjøre er en helt annen diskusjon. Det var i hvert fall ikke noen tvil og hva innbyggerne på Steinberg mente om systemet der Bane Nor eier skinner, mens det er en rekke selskaper som både kjøre på og vedlikeholder langs jernbanen slik at ansvaret i beste fall er vanskelig å forstå.

Politikerne var skjønt enige om at prosessen rundt rutekuttet kunne vært bedre og ville jobbe for å stoppe det hele. F.v. ser vi Øyvind Fjeldheim (PP), Isabell Therese Desiree Sjøgren (R), Magnus Weggesrud (SP), Solveig Vestenfor (AP), Morten Wold (FrP), Christopher Amundsen Wand (H), Turid Solberg Thomassen (KrF) og Rune Fortun (V).

Buss ikke et alternativ

Busstilbudet ble også et tema under møtet. Men det at bussene gikk parallelt med toget – både tilnærmet fysisk og tidsmessig, var det flere som ikke kunne forstå. Buss ville da ikke bli et alternativ til manglende togavganger.

Det ble også fremhevet at buss tar mye lengre tid og ikke noe de mange pendlerne vil satse på. Da tar de heller bilen, noe som strider både mot regionale og nasjonale mål for redusert bilbruk.

Powered by Labrador CMS