Høyere priser rammer norske forbrukere hardt – tvinges til å senke forbruk og endre vaner

Den varslede prisøkningen på dagligvarer kommer på et tidspunkt norske forbrukere allerede frykter for sin personlige økonomi. Ny rapport tyder på at nordmenn kommer til å endre vanene fremover.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Norske forbrukeres tillit til markedet er på et lavere nivå enn på 20 år, og de forventer at det skal bli enda verre i tiden fremover.

Det viser en demografisk representativ studie av handelsmønster og forbrukertillit blant cirka 1000 respondenter i Norge, gjennomført av Norstat for Boston Consulting Group (BCG)

– Det skal bli verre før det blir bedre: Pilene peker nedover, og vil ifølge våre analyser fortsette å gjøre det ut i 2023, sier Magnus Prøsch, partner ved BCGs kontor i Oslo.

I undersøkelsen, som ble gjennomført før årsskiftet, oppgir 70 prosent at de er bekymret over privatøkonomien.

– Verken finanskrisen i 2008, fallet i oljepris og økningen i arbeidsledighet i 2014 til 2016 eller utbruddet av pandemien i 2020 hadde så stor negativ effekt på måten folk opplevde sin privatøkonomi, utdyper Prøsch.

20 prosent av de spurte sier de fremover vil ha råd til mye mindre (20 prosent reduksjon i forbruk), mens 57 prosent oppgir at de vil ha råd til mindre (10 prosent).

Det er ikke bare økningen i dagligvarepriser som rammer.

– Seks av ti oppgir økningen i energipriser som en hovedbekymring, men også den generelle inflasjonen og de stigende rentene bidrar til usikkerheten, forklarer BCG-eksperten.

Må bruke sparepenger

58 prosent av de spurte sier de er bekymret for at de må bruke av sparepengene sine for å takle hverdagen.

– Alle disse forholdene kommer på toppen av de geopolitiske spenningene, som også mange oppgir som en bekymring. Det er mye på én gang, sier Prøsch.

BCG mener det ligger an til at norske forbrukere fremover vil endre sine vaner på flere områder.

– Folk vil handle mindre, men også annerledes. Undersøkelsen tyder på at over 60 prosent vil orientere seg mot billigere merker og være på utkikk etter tilbud og rabatter, sier Jacob Ziesler, som også er partner ved BCGs kontor i Oslo.

– Forbrukerne vil også kjøpe mindre ikke-essensielle varer, som for eksempel klær, kosmetikk, smykker og møbler. Samtidig sier halvparten at de er mer tilbøyelige til å kjøpe brukt.

Høyere priser i matbutikken til tross, vil forbrukerne spise mer hjemme og mindre på restaurant fremover.

– 43 prosent av de spurte sier de vil gå sjeldnere ut for å spise. Det er et tøft budskap for restaurantnæringen, som også ble hardt rammet av pandemien, poengterer Ziesler.

Powered by Labrador CMS