
Ingen kutt i drivstoffavgifter i 2023
Tross snittpriser på over 22 kroner literen for bensin og diesel siste år, kuttet ikke regjeringen avgiftene i revidert budsjett. - Løftene om avgiftskutt har vist seg å være tomme. Løpet kan være kjørt for lavere avgift på bensin og diesel ut året, uttaler NAF.
NORGE: Regjeringen
la nylig fram revidert statsbudsjett, som var siste sjanse til å gjøre noe med
avgiftene på bensin og diesel i 2023. I forslaget til budsjett prioriterte de
ikke kutt i drivstoffavgiftene.
- Når regjeringen selv ikke prioriterer dette,
er det lite håp om at Stortinget vil rydde opp når regjeringen skal forhandle
med SV, sier Handagard. - Da blir neste sjanse til høsten, når budsjettet for
neste år skal fremmes. Vi skal fortsette å legge press på regjeringen for at de
skal innfri løftene, sier sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
NAF har lenge vært en pådriver for kutt i
drivstoffavgiftene, og mener avgiftene må kuttes så det gir utslag på
pumpeprisene.
Lovte å kutte avgifter
I regjeringsplattformen heter det at de «vil
redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og
drivstoffavgifter». Men det ligger ingen spor av kutt i drivstoffavgiftene i
dette forslaget til revidert budsjett.
- Siden dette dokumentet gjelder fram til
nyttår er løpet sannsynligvis kjørt for avgiftene ut hele 2023, sier hun.
- Det
er synd at løftene om avgiftskutt viste seg å være tomme. Dette handler om
folks lommebøker i en periode hvor alt blir dyrere. Men det handler også om
hvorvidt velgerne kan tror på de løftene som politikerne gir. Spesielt i
distriktene, hvor det er flere som har bensin- og dieselbiler har folk grunn
til å være skuffet, sier hun.
Snittpris på 22 kroner literen siste år
De siste tolv månedene har snittprisen på både
bensin og diesel vært på over 22 kroner literen. Siden nyttår har prisene på
både bensin og diesel gått opp.
Nå skal regjeringspartiene Ap og Sp forhandle
statsbudsjettet med SV på Stortinget. Handagard har liten tro på avgiftskutt
etter forhandlingene.
- Det er dessverre ingen
grunn til å tro at SV prioriterer å få dette temaet opp på forhandlingsbordet,
sier Handagard.