Lærere og elever enige – reagerer sterkt på klassekutt på Eiker vgs
Skolen kan miste 90 studiespesialiserende elever.
ØVRE EIKER: Hovedutvalg for opplæring i Buskerud fylkeskommune har nylig levert sin innstilling til det videregående opplæringstilbudet neste skoleår. Det innebærer blant annet å legge ned én klasse med studiespesialisering på Eiker vgs. Det har fått skolens lærere og elever til å reagere, skriver Eikernytt.no.
Halvor Aasand og Arman Singh – er begge elevrådsmedlemmer og går i andre klasse med studiespesialisering på Eiker VGS. De reagerer sterkt på forslaget om kutt i antall klasser på denne studieretningen og mener det vil gå ut over langt mer enn bare denne ene linja.
– Vi skjønner at fylket tenker på økonomi, men mener det å kutte antall klasser på Eiker vgs er feil vei å gå. Vi hadde 119 søkere til 120 plasser og er den skolen med flest elever som gjennomfører løpet på studiespesialisering, sier de to.
De minner om at folk søker seg fra Drammen og Modum for å begynne på Eiker da skolen har et veldig godt rykte på seg og har en stab som er faglig dyktige.
16. og 17. desember skal fylkestinget ta endelig stilling til skoletilbudet neste skoleår. Nå håper både elever og lærere ved Eiker vgs at fylkestinget ikke følger innstillingen til Hovedutvalget for opplæring.
Begrunnelsen er at en reduksjon i det studiespesialiserende tilbudet vil gå ut over også de andre programfagene eller valgfagene som det het tidligere. I dag har elevene en lang rekke fag som de kan velge mellom og er en del av tilbudet som gjør at Eiker er et populært sted å søke seg til.
Øyvind Gjønnes Tvedten i Utdanningsforbundet på Eiker vgs støtter uttalelsene til elevene i at et kutt i én klasse vil få stor betydning for de andre tilbudene på skolen selv om de skal få en klasse på 15 lever til salg og service som «kompensasjon».
– Vi har et godt fagmiljø med mange flinke lærere og jeg er redd for at flere av dem vil søke seg vekk dersom dette forslaget går gjennom, sier han til Eikernytt.no.
Han ser det som paradoksalt at det foreslås å legge ned klasser på en skole som gjør det aller best i fylket når det gjelder gjennomføringsgrad og der 119 elever hadde Eiker som sitt førstevalg ved høstens opptak.
– Vi vet ikke hva som vil skje dersom vi må kutte med 90 elever. De fleste elevene sokner til Eiker-bygdene og de må da busses ut til det skoletilbudet de ønsker. Noen vil også velge privatskoler, noe som vil gi tapte inntekter for fylkeskommunen. Uansett risikerer elevene lengre skolevei og det vil kunne gå utover gjennomføringsgraden og føre til dårligere prestasjoner, sier Tvedten.
- Studiespesialisering er hjertet
Ifølge rektor Ragnhild Skodje på Eiker vgs er studiespesialisering selve hjertet og roten i tilbudet på Eiker.
– Skolen startet som Hokksund gymnas i 1960, som en tradisjonell realfagskole, og har alltid hatt et sterkt fagmiljø rundt realfag. Får vi færre klasser vil det true kompetansemiljøet på skolen og vi kan risikere å få et dårligere fagmiljø, sier rektoren.
Hun tror et slikt kutt i tilbudet vil få stor betydning både for kollegiet på skolen og de tilbud og programområder som skolen kan tilby elevene.
Rektor har stor forståelse for at både elever og ansatte reagerer på forslaget om å redusere tilbudet på studiespesialisering, og at både elever og lærere vil kjempe, sammen med lokalsamfunnet, for å bevare dagens tilbud med fire klasser på studiespesialisering og til sammen 120 elever på hvert årstrinn.
– Hokksund har en sentral plassering og er lett å komme til for elever i store deler av fylkeskommunen. Det er i tillegg mange ungdomsskoler som sogner til vår skole. Eiker videregående skole er den skolen i Buskerud med flest elever som fullfører og består. Dette er det fremste målet BFK har for sine skoler. Det er viktig at vi ikke organiserer på en måte som vil resultere i flere drop outs, sier hun
– Vi har faktisk kapasitet til flere elever på studiespesialisering og vil kunne bygge ut tilbudet i stedet for det motsatte. Når vi lyser ut stillinger, har lange søkerlister av kandidater som vil jobbe her. Eiker er et populært sted å jobbe med et godt miljø, sier Skodje.
Hun legger til at skolen er godt drevet både faglig og økonomisk og har gode resultater både faglig og sosialt. Elevundersøkelsen viser høy trivsel. Det er viktig å bevare denne gode skolen, sier Skodje.