Matprisveksten avtok betydelig i november

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 4,7 prosent i november. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Det var en klar nedgang i prisveksten for mat og alkoholfrie drikkevarer fra oktober til november. Årsprisveksten sank også fra 6,2 prosent på samme tid i fjor, til 4,7 prosent i november 2025.

– Prisveksten har kommet mye ned fra toppen, men er fortsatt noe høyere enn det som har vært normalen i et langsiktig perspektiv. Dette er et internasjonalt fenomen knyttet til kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat, sier Bendik Solum Whist, direktør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

Det siste året har prisene økt mest for varekategoriene kakao, sjokoladepulver og kaffe. Dette gjenspeiler situasjonen i de internasjonale råvaremarkedene.

– Det er positivt at prisveksten på mat gradvis kommer ned. Konkurransen mellom dagligvarekjedene er knallhard og bidrar til at prisene holdes så lave som kostnadssituasjonen tillater, avslutter Whist.

Powered by Labrador CMS