Lokale Marius Bermingrud og Thea Torvoll Lien med sin nye Ford Fiesta satser for fullt i årets NM og gleder seg som «unger» til helgens Sigdalsrally - her fra depot og serviceplassen i Vikersundbakken.

Klart for Sigdalsrally i Hokksund

Første etappe av årets Sigdalsrally går rundt Hoensvannet i Øvre Eiker - slik den ble kjørt i Rally Hokksund sine dager - når årets rally-NM går av stabelen i helga.

Publisert Sist oppdatert

ØVRE EIKER: Tirsdag var det pressetreff i Vikersund Hoppsenter. Her blir det serviceplass og hovedkvarter for årets Sigdalsrally. Det blir altså ikke noe på Nerstad hvor det meste har skjedd tidligere år, eller på Blaafarveverket hvor det var i fjor.

En av årsakene til flyttingen er at første etappen skal gå via Hoensvannet, og så deretter en ny etappe omtrent på kirketrappa i Vikersund - før løpet beveger seg nordover mot Sigdal og avsluttes på legendariske Letmolia.

Ifølge løpsleder Tom Kristian Lien er det perfekte rallyforhold med en solid såle av snø og is samt solide brøytekanter på de åtte fartsetappene som skal kjøres førstkommende lørdag. Som eikværing og gammel rallykjører under Hokksund Rally, synes han det er ekstra moro at Hoensvannet igjen med i dette rallyet, skriver Eikernytt.no.

Løpet går fra Gorud til travbanen og det er rundt 15 år siden sist denne strekningen ble kjørt.

Men skal du få den med deg må du tidlig opp. Første bil går klokken 08.44 på Hoensvannsveien. Du må også regne med en del trafikk og stengte veier i forbindelse med dette arrangementet. 

Regjerende norgesmester Frank Tore Larsen fra Steinberg og løpsleder Tom Kristian Lien ved Larsens Polo GTI R5, for anledningen med ny dekor.

95 påmeldte - lokal toppduell

Takket være en gave fra Rally Hokksund på 50.000 kroner, har arrangørene denne gang greid å sette ned startkontingenten slik at flere har sett seg råd til å kjøre den første NM-runden i Eiker og Sigdal. I tillegg er det gratis start for juniorklassen og her er det flere mellom 16 til 18 år som stiller til start.


Trippel norgemester og fjorårsvinner Frank Tore Larsen fra Steinberg stiller til start for arrangørklubben NMK Modum og Sigdal, og er forhåndsfavoritt i toppklassen, selv uten kartleser Torstein Eriksen denne gangen. Stiller til start gjør også drammenser Anders Grøndal, som hadde en lovende avslutning på fjorårssesongen i ny bil. Så her er det lov å håpe på en lokal toppduell det gnistrer av.

Larsen forteller til DRM24 at han ikke hviler på laurbærene, men satser enda hardere på rallysporten i år, som fortsatt er en hobby ved siden av vanlig fulltidsjobb hos Ford-forhandler Røhne Selmer. 

- Jeg kommer også til å delta i flere EM-runder, forteller Larsen til DRM24.

Stort apparat

Med et rally som strekker seg over hele 270 kilometer, med åtte fartsetapper på til sammen 77 kilometer, er det et stort apparat som må til for å kunne avvikle det på en sikker måte.

Løpsleder Tom Kristian Lien kunne fortelle at de måtte forholde seg til nærmere 60 grunneiere i tillegg til kommuner og fylkeskommuner for å få alle tillatelsene de trengte. I tillegg er det mange mannskaper som må til – blant annet som vakter ute på etappene. Mellom 300 og 350 personer stiller opp på frivillig basis for å sikre at alt går riktig for seg og sørger for sikkerheten.

Lien berømmer også Vikersund Hoppsenter for at de fikk låne anlegget som serviceplass og «varmestue» til denne NM-runden. Fasilitetene her passer godt til behovet for så mange mennesker som skal samles på én og samme plass.

Det skal ikke mangle på hestekrefter under årets Sigdalsrally. Tirsdag ble noen av bilene vist i Vikersund Hoppsenter.

Satser i kostbar sport

Rally er en kostbar sport. Marius Bermingrud fra Hokksund regner med at det i snitt koster rundt 60.000 kroner for hvert løp han deltar i. I tillegg kommer bilen som nærmer seg millionen i innkjøp og rigging.

Men som alle andre sporter – det handler om egenkapital og gode sponsorer for å få regnestykket til å gå opp.

– Thea har mast en stund om at vi ikke skulle få oss en firehjulstrekker for å satse blant de tøffeste «gutta» i klassen. Men hun hadde nok ikke sett for seg at vi klarte å skaffe en helt ny rallybil til Sigdalsrallyet, sier Bermingrud.

– Dette skal bli drit gøy og vi har gledet oss som unger lenge til dette rallyet, sier The Turvoll Lien.

Hun har selv kjørt rally, men er nå blitt Marius Bermingrud sin faste kartleser. Den eneste bekymringen med ny bil er at det skal gå for fort for henne slik at hun ikke henger med på notene. Marius er derimot ikke bekymret – og han har klokketro på sin partner i kartleserstolen.

Bermingrud har kjørt både rally og bilcross tidligere, men satser altså nå i ny 4×4 bil med nærmere 300 hestekrefter under panseret. Det blir en helt ny opplevelse for eikværingene og han satser nå på å kjøre de fleste NM-rundene i år. Men det koster mye penger og han får neppe råd til å kjøre alle de andre løpene inneværende år.

– Jeg har jobbet nærmest døgnet rundt de siste årene med eget firma og har spart opp en del slik at vi kunne realisere denne drømmen. I tillegg har jeg fått med meg noen gode lokale sponsorer, sier Bermingrud.

Powered by Labrador CMS