TOTALVRAK: Larsen Motorsports VW Polo GTi R5 gikk kast i kast så vrakdelene sprutet i den dramatiske krasjen.

Sesongen i fare for Larsen etter brutal rally-krasj

Rallybilen er smadret etter flere rundkast i høy hastighet, men radarparet Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen like hele. Nå henger imidlertid norgesmesterskapet i en tynn tråd etter maks uflaks under EM i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN/SVERIGE: Den regjerende norgesmesteren fra Steinberg kjørte inn til seier og NM-ledelse i siste NM-runde så sent som i mai, og denne helga skulle Larsen få oppfylt drømmen om å konkurrere mot de beste i verden under EM-runden i Sverige.

Etter å ha kvalifisert seg til nest beste tid bak WRC2-sjåfør Oliver Solberg, fulgte to fulle løpsdager både fredag og lørdag hvor Frank Tore Larsen fortsatte å imponere blant eliten av rallysjåfører.

- Tempoet føltes helt naturlig og udramatisk ut, forteller Larsen.

GOD STEMNING: Barndomskameratene Frank Tore Larsen (t.v.) og Torstein Eriksen opplevde rally-drømmen i Sverige før det hele gikk fryktelig galt.

Kjempet om pallen

Alle forberedelsene og det høye nivået Larsen har vist de to siste sesongene i norgesmesterskapet skulle også vise seg å holde stand internasjonalt.

Etter første dag gjennom Karlstads skoger lå teamet på en meget sterk 3. plass, og fortsatte å kjempe om pallplasseringen gjennom hele lørdagen. 650 meter før mål etter meget raske tider på siste etappe skjedde det fatale:

- Et lite vannrør og hull gjemt i gresset helt på innerkanten av veien satte oss dessverre helt ut av spill her i Sverige. Vi kunne ikke annet enn å være passasjerer i lufta de neste 60 meterne. Bilen får plutselig et kjempeslag og tar av opp i lufta. Vi går kast i kast og forstår raskt at dette er ille, skrev Larsen selv på Facebook etter det som skjedde.

SYNDEREN: Dette jernrøret i jorda like utenfor grusen skulle vise seg å bli skjebnesvangert,


Etter den brutale krasjen kunne de to ombord allikevel krabbe uskadd ut fra bilvraket, takket være veltebur, firepunktseler og beskyttelsesutstyr.

- Det kjedeligste er nok at det var akkurat på denne måten vi skulle ryke ut, da vi jobbet så hardt for å følge vår egen løpsplan med eget komfortabelt tempo uten å ta unødvendige sjanser. Når det i tillegg ble maksimalt antall rundkast på noe som vanligvis kun ender med punktering eller skjevt ratt, føles livet litt urettferdig akkurat nå. Dette var ikke et resultat av en overladding, men marginene i denne sporten er små og farten er høy så konsekvensene blir ofte store. Rally er og forblir rally, uttaler Larsen.

RYSTET: En bekymringsrynke eller to mer enn vanlig på den ellers sprudlende rally-duoen da dette bildet ble tatt kort tid etter den brutale rally-ulykken.

- Skal bygge opp bilen igjen

Med totalvraket bil kan heller ikke amatørlaget fra Drammen stille til start igjen med det første, til tross for mange støtteerklæringer etter den brutale krasjen.

- Vi vet ikke enda. Bilen skal bygges opp igjen, men vet ikke når og hvor lang tid det vil ta. Må bruke de neste dagene til å få litt oversikt, sa Larsen til DRM24 etter løpet.

Senere uttaler han på lagets facebookprofil at ikke bare sesongen, men kanskje også karrieren er over.

- Det har kommet så mange støttemeldinger og hyggelige ord at tårene triller. Folk har meldt seg inn i supportgruppen og sendt inn bidrag for å hjelpe oss tilbake på veien helt på eget initiativ. Nok en gang føler vi at hele Norge støtter oss, forteller Larsen.

Kort tid etter krasjen har de mottatt over 100.000 kroner i donasjoner, og støtten får Larsen til å ikke avskrive seg selv helt enda.

Begge de to neste offisielle NM-rundene i Rally Grimstad 19. august og Rally Larvik kommer imidlertid fort.

- Vi vet ikke helt hvor eller når vi er på startstreken igjen, men takket være dere så skal vi komme sterkere tilbake!

FORBEREDELSER: Her legger teamet siste hånd på verket før start i Sverige, blant annet med flere nye sponsorer som var hentet inn for anledningen og gjorde deltagelsen mulig. Nå er bilen ikke til å kjenne igjen.
Powered by Labrador CMS