Hvis et skip skal følges av hell og lykke, så må det døpes av en dame - og det kan den nye Svelvikferja saktens trenge etter en del innkjøringsproblemer. Her døpes båten av Gudmor for MF Svelvik, Siv Henriette Jacobsen som er fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune.
Hvis et skip skal følges av hell og lykke, så må det døpes av en dame - og det kan den nye Svelvikferja saktens trenge etter en del innkjøringsproblemer. Her døpes båten av Gudmor for MF Svelvik, Siv Henriette Jacobsen som er fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune.

MF Svelvik endelig døpt: – Den elektriske ferjen er en milepæl

Å døpe båter har en lang tradisjon i Norge. Det er en viktig symbolsk handling som betyr mye for både mannskap og andre.

Publisert Sist oppdatert

Denne saken stod opprinnelig på trykk i næringslivsmagasinet vikenvest.no

SVELVIK: – En ferjetur skal være mer enn bare transport, den skal også være en god opplevelse for våre passasjerer på den korte overfarten i Svelviksund. Og fremover blir reisen mer miljøvennlig, da ferjen skal gå på 100% strøm uten både støy og forurensning. Dette er med på å bidra til det grønne skifte i regionen, sier Øyvind Lund, adm. direktør i Bastø Fosen som er operatør av ferjesambandet.

– For Bastø Fosen er det en milepæl at vi nå skal drive ferjeforbindelsen i Svelviksund i tillegg til Moss – Horten som vi har drevet siden 1996, fortsetter Lund.

– Å døpe båter har en lang tradisjon i Norge. Det er en viktig symbolsk handling som betyr mye for både mannskap og oss andre. Hvis et skip skal følges av hell og lykke, så må det døpes av en dame. Slik har skikken alltid hvert, avslutter Øyvind Lund, før han overlater ordet til fylkesrådsleder Jacobsen.

Gudmor for MF Svelvik er Siv Henriette Jacobsen, som er fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune. Hun skal foreta den formelle dåpen.

Gir effektiv trafikkavvikling

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">På bilde f.v: skipsfører på MF Svelvik Wiggo Larsen, adm direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund, Gudmor og fylkesråd i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jacobsen og styreleder i Bastø Fosen, Stein Andre Herigstad-Olsen</span>
På bilde f.v: skipsfører på MF Svelvik Wiggo Larsen, adm direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund, Gudmor og fylkesråd i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jacobsen og styreleder i Bastø Fosen, Stein Andre Herigstad-Olsen

– Den nye ferja i Svelvik er et eksempel på politikk virker. Den er et resultat av politisk vilje og vedtak. Krav om elektrisk drift i anbudskonferansen har gitt en mer miljøvennlig ferje, og full elektrisk drift på MF Svelvik vil medføre store kutt i direkte utslipp for Brakar, for fylke og lokalmiljø. Ferja har også fått økt kapasitet, og det er viktig, for det gir oss en effektiv trafikkavvikling over Svelviksundet, sier fylkesråden.

– Selv om dette er Norges minste ferjesamband, så er det en viktig forbindelse som knytter lokalmiljøet på hver side av fjorden sammen. Det er også viktig for næringslivets transport, og vi sparer mange veikilometer med denne krysningen. Ferja fraktet 211.000 personer og 154.000 biler over sundet i 2021.

Brakar og Viken har ambisjoner for utvikling av elektrisk drift og kutt i utslipp i bussparken. Brakar er fremoverlent, og satte i drift elektriske busser i Drammen i 2017. Viken fylkeskommune har satt som mål at all kollektivtransport i fylke skal være utslippsfri innen 2028.

- Dette vil være realitet i Brakar sitt driftsområde, og det er vi veldig stolt av, avslutter fylkesrådsleder Jacobsen.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">På bilde f.v: Daglig leder i Næringsforeningen i Drammensregionen Rune Kjølstad og administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar.</span>
På bilde f.v: Daglig leder i Næringsforeningen i Drammensregionen Rune Kjølstad og administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar.

Viktig skritt på veien

Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar gleder seg også over det utslippsfrie tilbudet.

– Med den nye ferja går vi fra et utslipp på 3,86 kg CO2-ekvivalenter per personbil til tilnærmet 0. Det er et viktig skritt på veien, og et svært godt klimatiltak for Viken, Bastø Fosen og Brakar, sier Sundfjord i en artikkel på sidene til Bastø Fosen.

- Den nye ferjen er viktig for miljøet, og ikke minst næringslivet ettersom den har fått økt kapasitet, sier daglig leder i Næringsforeningen i Drammensregionen, Rune Kjølstad.

Dette er nye MF Svelvik

Den nye ferja er bygd av Sefine Shipyard i Tyrkia, mens ladeanlegget er norskprodusert, av Zinus. Ferja, som er neste generasjons batteriferje for helelektrisk drift, vil lade under hvert opphold på Svelvik-siden samt på natten.


Ladeløsningen er spesialtilpasset det maritime miljøet. Den har en helautomatisk ladeløsning som automatisk ivaretar utfordringene med blant annet bølger, strøm og tidevann.

Maks ladeeffekt for ferja i Svelvik vil være på hele 1200 kW. Til sammenligning ligger lading av en elbil på 50-200 kW, og en elbuss på 350 kW.

Den nye ferja har 50 prosent større bilkapasitet enn dagens ferje. Det vil si at det blir plass til 30 personbiler, alternativt tre vogntog på 19,5 meter og noen personbiler. Oppstillingsplassen på ferjekaia skal også justeres for å gi litt bedre plass. Passasjerkapasiteten er på 99 personer, og det er sitteplass til 60 innendørs.

Powered by Labrador CMS