FORTSATT NORGES MEST SOLGTE BIL: Tesla Model Y tar storeslem på topp-ti lista i mai, tross manges aversjon mot Elon Musk.

Nybilsalget: Tesla fortsatt soleklart på topp

I nybilsalget for mai ligger Tesla overlegent på topp både som merke og som enkeltmodell. 

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Elbilandelen i nybilsalget i mai var på 93,9 prosent. Totalt for året så langt, utgjør elbilandelen 92,7 prosent, mot 87 prosent i fjor, melder Opplysningsrådet for Veitrafikken i en pressemelding.

Ingen «Tesla-skam» i Norge

Det mange har omtalt som «Tesla-skam» ser nå ut til å være historie her hjemme, for i mai stod Tesla alene for nesten en femtedel av det norske nybilsalget – i god konkurranse med Volkswagen og Toyota. Men andelsmessig er det en nedgang for Tesla i Norge etter årets fem første måneder.

- Ser vi på Tesla-salget i Norge både i mai og for året så langt, så skiller vi oss fra resten av Europa hvor salget av dette bilmerket har hatt en merkbar nedgang. Samtidig gjør mange kinesiske bilmerker det svært godt i Norge. Der er heller ingen «Kina-redsel» å spore, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Det som ser ut til å gjelde nå, er følgende: Synes du bilen er fin, prisen god og du får det du ønsker deg av plass, utstyr og rekkevidde, ja så er det nettopp slike ting som styrer valget. Lojalitet til merke og modell er ikke lenger veldig viktig for folk flest. Ei heller hvor bilen kommer fra, sier han.

Liker den tradisjonelle bilbutikken

Når det gjelder valg av merker og modeller, så viser registreringstallene at nordmenn ikke redde for å velge nye biler. Samtidig er det også en annen faktor som Solberg Thorsen mener bidrar til høyere fart i nybilsalget:

- Mye tyder på, særlig det siste året, at de som har et veletablert og effektivt forhandlernett, og som satser på et mer tradisjonelt salg med butikker man kan gå inn i og bilselgere som kan faget sitt, gjør det bra. Mange foretrekker den gode, gamle bilbutikken, sier han. Og trusselen om høyere tollsatser, ser foreløpig ikke ut til å ha skremt folk fra å kjøpe ny bil.

- Det er liten grunn til å tro at nybilsalget hadde vært høyere uten toll-trusler. Vi ligger nå rett og slett på et normalt nivå, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Annenhver varebil var elektrisk i mai

Salget av nye varebiler gikk ned i mai, og endte med 1 790 registreringer - nesten 32 prosent færre enn i mai i fjor. Men måneden ble likevel spesiell, for nesten femti prosent av alle nye varebiler var elektriske. Det er «all time high» i el-andel.

Ved inngangen til juni var det totalt registrert 10 184 nye varebiler, det er 18 prosent færre enn på samme tid i fjor. Men selv om salget av nye varebiler har gått ned, så er andelen elektriske varebiler definitivt på vei oppover. Så langt i år er 45 prosent av alle nye varebiler elektriske, mot 32 prosent i fjor.

- Det kan være grunn til å stille spørsmål om økonomien i norske bedrifter er så bra som mange hevder. Hadde den vært det, ville trolig flere selskaper prioritert å bytte ut gamle varebiler med nye, sier Øyvind Solberg Thorsen.

På dette området kan det hende at usikkerheten som preger den globale økonomien gjør bedriftene noe mer avventende med hensyn til nye investeringer.

Mange velger brukt

Også i bruktmarkedet er det høy aktivitet. Så langt i år har nesten 203 000 biler skiftet eier. Det er en økning på snaut tre prosent sammenlignet med årets fem første måneder i 2024. For mange er det å kjøpe en nyere bruktbil et godt alternativ til en helt ny bil.

Powered by Labrador CMS