NAF advarer mot «klimaavgiftssjokk» på bensin og diesel

NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser.

Publisert

NORGE: – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Fra 2027 må selskapene som selger drivstoff kjøpe klimakvoter for å kompensere for utslippene sine. NAF frykter at dette vil føre til betydelig høyere priser for forbrukerne. Det skriver NAF i sitt høringssvar til den nye klimakvoteforskriften (ETS2).

– De nye kvotereglene kan bety at prisen på klimakvoter vil kommepå toppen av CO2-avgiften som bilistene allerede betaler på pumpen. Det blir dobbel CO2-avgift og langt dyrere å fylle tanken, sier Handagard.

Støtter utslippskutt

NAF mener det er viktig å få ned klimautslippene fra transport, men at økt pris på bensin og diesel ikke er veien å gå.

– Vi mener at summen av kvotepris pluss CO2-avgift ikke må overstige dagens nivå. For å få til det, kan det være nødvendig å kutte i veibruksavgiften eller andre bilavgifter, sier Handagard.

Hun viser til at veibruksavgiften på bensin og diesel er henholdsvis 4,16 kroner per liter for bensin og 2,69 kroner per liter diesel.

– Her er det rom for å kutte for å unngå et CO2-sjokk på bensinpumpa, sier Handagard.

Utslipp og drivstoffsalg stuper

På ett år har salget av bensin og diesel til veitrafikken gått ned med fem prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Over tid har utslippene fra personbiler stupt, og er hele 30 prosent lavere enn i 1990, ifølge Klimameldingen.

– Hvert år ruller over hundre tusen nye elbiler ut på norske veier. Det er ikke fordi avgiftene på bensin og diesel har skutt i været, det er fordi det lønner seg å kjøpe elbil. Derfor er elbilfordelene fortsatt det viktigste grepet for å fortsette å kutte utslipp fra bilene vi eier og kjører, sier Handagard.

Powered by Labrador CMS