
Elektrisk Mustang-SUV skaper salgsboom hos Bilbutikken
Med salgsstart for Fords sensasjonelle nye elbil, Mustang Mach-E, starter mer eller mindre en ny tidsregning for Bilbutikken Grøndal, Ford-forhandleren på Gulskogen.
DRAMMEN: - Vi har allerede rundet et 60-talls biler det er betalt depositum for, konstaterer en svært fornøyd Stein Grøndal overfor Drammen Live24 torsdag.
Grøndal har store forventninger til fortsettelsen:
- Jeg har tro på at vi vil selge flere hundre Mustang Mach-E neste år, forutsatt at vi får tilstrekkelig tilgang på biler. Folk må imidlertid være på ballen, for her blir det mange om beinet, fastslår han, og henviser til bilens imponerende kombinasjon av plass, rekkevidde og pris.
Fikk svi
Med en rekkevidde på 420 – 600 kilometer, starter prisene på 412.000 kroner, og ender på 589.000 kroner for First Edition-modellen med firehjulstrekk, alt utstyr og 540 kilometer rekkevidde. En Mustang Mach-E RWD med rekkevidde opptil 600 kilometer, og bakhjulsdrift, vil koste fra 463.400 kroner – imponerende gunstig med tanke på både bilens størrelse og den lange rekkevidden.
Ford er blant de produsentene som har tatt seg best tid med å komme med på el-kjøret for alvor. Focus el tok aldri av skikkelig, selv om siste generasjon av denne også er en høyst brukbar elbil, ifølge Stein Grøndal. Bilbutikken Grøndal er da også den norske Ford-forhandleren som har solgt flest biler av denne modellen.
Likevel står det ikke til å nekte at Fords markedsandel fikk svi for mangelen på høyaktuelle el-modeller. Derfor er det ikke rart at jubelen står i taket hos forhandlerne som nå kan starte salget for fullt av det som kanskje er den viktigste elbil-nyheten på lenge.
2.000 norske kunder
Vi har hørt om denne bilen i flere år nå, og fikk se den for første gang på forhandlermøte i Amsterdam i begynnelsen av april, og «wow»-effekten var glassklar under denne første visningen.
- Så fikk vi se den igjen under den europeiske lanseringen på Tjuvholmen 18. november, der vi også var til stede. Her var det stinn brakke i to dager!
- Og nå melder kundene seg i hopetall?
- Det er ingen tvil om at den nye modellen har et prisbilde som gjør at den går rett i strupen på konkurrentene. I tillegg har vi en ekstra fordel ikke alle andre har. Vi har et finmasket og kompetent forhandlernett med rundt 1.500 dedikerte Ford-mennesker som står klare til å yte service og support til Mustang Mach-E kundene fra dag én, fastslår Grøndal, som kan fortelle at når dette skrives, har 2.000 kunder allerede betalt depositum på sin nye Ford elbil.
- Sjakktrekk
Han er også klar på at navnevalget har vært viktig:
- Det var et sjakktrekk å kalle denne bilen Mustang. Ved å benytte et så sterkt varemerke, understreker Ford hvor viktig bilen er. Mustang er et begrep som vi vil ha stor glede og nytte av når den nye bølgen elbiler treffer markedet for fullt neste år, slutter Stein Grøndal.
Levering av Ford Mustang Mach-E starter neste høst, men adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, anbefaler at kunder ikke venter unødig med bestillingen dersom man vil være sikret å få bil mot slutten av 2020.
- Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, og med det høye utstyrsnivået alle varianter har fått. Ikke minst den eksklusive First Edition-utgaven kan det fort bli rift om, fastslår han.
600 kilometer rekkevidde
Rekkevidde på 600 kilometer (WLTP) kommer med bakhjulsdrift og den største batteripakken. Med samme batteripakke og firehjulstrekk blir rekkevidden 540 km. Effekten er 337 hk, og dreiemomentet er hele 565 Nm.
Ford vil naturligvis også by på en spesiell Performance-utgave, som vil levere 0-100 km/t på i underkant av 4 sekunder. Da er effekten økt til 465 hk og dreiemomentet byr på saftige 830 Nm.
Føreren kan både komme seg inn i bilen og starte den med mobiltelefon som nøkkel. Dette systemet får sin debut i den nye helelektriske SUV-en. Ved hjelp av Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nær nok. Dørene låses opp automatisk, og bilen kan startes uten å ta opp telefonen. Når bilen forlates, vil den låses av seg selv.
Og skulle batteriene på telefonen være utladet, kan man trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.
Det vil være mulig å ettermontere avtagbart tilhengerfeste for tilhengervekt på 750 kg.
Batteriene er plassert under gulvet, mellom for- og bakaksel, og bruker et active liquid system for avkjøling og oppvarming. Siden mye lading vil skje hjemme, tilbyr Ford en veggboks som gir inntil fem ganger raskere lading enn ved bruk av vanlig stikkontakt. På en bil med long range (99 kWt batteri), vil dette gi rundt 51 kilometer rekkevidde på en times lading.
LES OGSÅ: Slik er Fords nye elektriske SUV Mustang Mach-E


