
Forsvarer utbyggingen av «monster»-havn på Holmen
Bypatriot Kjell Nilsen tar havnedirektør Einar Olsen i forsvar og fokuserer på det positive ved den planlagte gigantutfyllingen på Holmen.
DRAMMEN: Drammen havn og Drammen kommune er i disse dager i dialog om utvidelse av havneområdet på Holmen.
Det dreier seg om en 60 prosent utvidelse, og Holmen vil gå fra å være 574.512 m² til å bli 902.064 m², og utfyllingen er allerede i gang. Fylkesmannen har allerede gitt dispensasjon for å bygge ut ut Holmen med over 67.000 m².
Fokus på miljø
Havnedirektør i Drammen havn, Einar Olsen, sier det har kommet inn mange konstruktive innspill etter høringen 24. mai.
- Det har kommet inn spørsmål om trafikkregulering, forurensing, støy og utsikt, men jeg syns vi har funnet mange gode løsninger. Vi har brukt mange millioner på å finne konsekvensene ved en slik utfylling, og tror det er en lur løsning.
Det har vært mye fokus på byens estetikk nå som vi endelig er kvitt «harrystempelet», og mange har gitt uttrykk for at en utfylling av Holmen vil påvirke byen negativt.
- Vi har tenkt mye på utseende og miljø, og har derfor valgt å skissere inn et grøntareale mot fjorden og sykehuset slik at industribyggene ligger bortgjemt bak ålreite bygg. Mot sykehuset vil vi lage et pent opparbeidet og offentlig parkanlegg som alle kan benytte seg av.
Havnedirektøren sier også det vil være miljøvennlig å koble godstogene på havna.
- Båt og tog er den mest miljøvennlige transporten vi har, så å koble disse ville vært det beste miljøtiltaket man kan gjøre. Da kan godstogterminalen i Nybyen flyttes og området kan brukes til noe annet, avslutter Olsen.
- Ingen monsterhavn
Kjell Nilsen, selvutnevnt bypatriot som i tillegg kjemper for å beholde kommunevåpenet, er en av de man skulle tro kjempet imot utbyggingen av Holmen. Etter mye research sier han seg enig med havnedirektøren.
- Min konklusjon er at en utfylling av Holmen gjør at byen kan få samlet denne type virksomhet og utviklet andre byområder, som Rundtom og Tangen. Drammen havn er etter min mening en fordel som vi bør utvikle slik at den gir oss inntekter og arbeidsplasser også inn i fremtiden. Drammen trenger begge deler.
Nilsen er ikke bekymret for estetikk og miljø.
- Bare se hva Drammen havn har gjordt på tomta mot Brakerøya hittil. Det er vanskelig å se at den stranden og beplantningen skuler en havn. Mot Tollboden har de lyssatt kranen om kvelden og gjort det til et skikkelig fotomotiv, sier bypatrioten.
Nilsen mener folk har fått en negativ holdning til prosjektet fra start av, mye takket være medienes vinkling og leserinnlegg fra velforeninger.
- Jeg ser folk bruker ordet «monsterhavn» og snakker om støy og forurensing. Drammen havn er ingen monsterhavn, og vil aldri bli det. Nordens viktigste havn, Gøteborg, er stor. Hamburg og Rotterdam er monsterhavner.
Større havn, flere arbeidsplasser
Over 70 prosent av alle biler kommer inn gjennom Drammen havn. Her kommer også de fleste el- og hybridbiler som bidrar til miljøet på sin måte.
Havna bidrar ikke bare med biler. Den gir også folk arbeid. Jo større havna er, jo flere arbeidsplasser genererer den.
- Kornet som dyrkes i vår region blir skippet ut over havna. Varene til blant annet KID og andre kommer inn over havna. Subsea og oljeprodukter fra FMC på Kongsberg og Aker Solutions på Tranby går ut over havna. Vi er avhengige av havna, sier Nilsen.
Nilsen har tatt seg tid til å undersøke saken godt, og mener Strømsø vil nyte godt av at havna utvides. Da opphører container-omlastiningsplassen i Nybyen. En utfylling av Holmen sikrer i tillegg byutvikling på Tangens gamle kaier.
- En container fraktet med båt forurenser cirk 15 prosent av hva den ville gjort ombord et lasteplan. Dette fordi båten tar med mange på en last. I tillegg hører jeg at Drammen havn planlegger å innføre en rabatt til båtene som forurenser lite.
LES OGSÅ: Starter underskriftkampanje for å redde kommunevåpenet


