
Kjøpesentrene satte ny Black Friday-rekord
I stor-Drammen ble det satt ny rekord hos fem av syv kjøpesentre, mens i sentrum gikk omsetningen ned.
DRAMMEN: Nordmenn var i rekordhumør på Black Friday. Betalingstjenesten Klarna rapporterer at antall betalingstransaksjoner økte med 21 prosent fra fjoråret, mens Prisjakt.no noterer tidenes døgnrekord i antall søk på produkter og priser.
Noen rabattrekorder ble det imidlertid ikke. Den gjennomsnittlige prisnedgangen var på 21 prosent, og hvert syvende produkt gikk opp i pris.
- Men vi kan nok utrope årets Black Friday til den største, norske netthandelsdagen noen sinne. På samme dag i fjor brukte nordmenn drøye 3,6 milliarder kroner i norske butikker på fredagen alene, som tilsvarer 2,5 millioner kroner i minuttet, kontantbetaling ikke medregnet, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
Over 100 mill. i Drammen
Magasinet, CC, Torget Vest, Buskerud Storsenter og Liertoppen samlet totalt inn en sum på over 100 millioner kroner under hele «Black Week». Under Black Friday kunne de til sammen skryte av en omsetning på 32,6 millioner. Disse tallene inkluderer ikke storebror Gulskogen senter, som foreløpig ikke har fått alle tallene klare.
Senterleder Tanja Venheim Østensen på Buskerud Storsenter opplyser til DRM24 at de fikk inn 40,6 millioner under Black Week og 14,4 millioner på fredagen. Dette sammenliknet med 37,7 mill/12,3 mill i fjor.
- Det blir fryktelig spennende å se hva som skjer denne uken da. Jeg lurer på om folk gjorde seg ferdig med julehandelen på fredag, sier Østensen lurt.
Mette Kilerich er senterleder for Liertoppen og sier de omsatte for 28,8 millioner under Black Week i år. Det er 700.000 mer enn i fjor. På fredagen alene fikk de inn 9,4 millioner, hvilket er 400.000 mindre enn i fjor.
- Med andre ord har vi hatt en flott økning på uken og en svak tilbakegang på selve dagen, sier Kilerich.
Færre i sentrum
Ingunn Brekke er senterleder for både Magasinet, Torget Vest og CC. Av disse tre senterne var det bare nyoppussede CC som slo fjoråret.
Magasinet hadde en nedgang med 11 prosent både under Black Friday og Black Week. På fredagen solgte de for 3,5 millioner sammenliknet med 4,4 i fjor. Senteret solgte for 11,8 mill under Black Week i fjor, og kun 10,5 i år.
- Det har vært store endringer i leietakermassen på Magasinet, og dersom vi tar høyde for dette vil tilbakegangen kun være på -2,3 prosent, sier Brekke.
Torget Vest hadde en nedgang med 20 prosent under Black Friday og omsatte for 1,8 millioner mot fjorårets 2,3. Black Week lå 10 prosent under hele uken, og senteret omsatte for 6,0 millioner mot fjorårets 6,7.
CC økte mest
CC derimot, klarte å håve inn 20 prosent mer enn fjoråret, både på fredag og sammenliknet under hele uken. Trolig på grunn av oppussing, beliggenhet, parkeringsmuligheter og nye leietakere.
Her fikk de inn 3,5 millioner på Black Friday sammenliknet med 2,9 i fjor. Under hele uken omsatte de for 10,5 millioner mot fjorårets 8,7.
Gulskogen slo fjoråret
På grunn av dårlige grunnforhold så Gulskogen senter seg nødt til å stenge av 14 butikker på grunn av sikkerhetsmessige årsaker lørdag. Denne beskjeden fikk de ansatte under Black Friday-salget.
Men før dette klarte senteret å håve inn et stort millionbeløp. Senterleder Elisabeth Lohk tror de større butikkene, som XXL og Elkjøp, trakk flest kunder og hadde størst omsetning.
- Vi har ikke fått tallene på omsetningen totalt enda, men jeg tror vi slo fjoråret selv om vi måtte stenge noen av butikkene på lørdag, forteller Lohk.
Senterlederen var positivt overrasket over besøket på Black Friday.
- Vi hadde lange køer utenfor senteret fra klokken 07.00 om morgenen, og delte ut 300 skrapelodd på under syv minutter. Det var helt utrolig, sier en fornøyd senterleder.
Drammenserne handlet med andre ord for 32,6 millioner kroner - bare på Black Friday - uten tall fra distriktets mest populære kjøpesenter, Gulskogen.
LES OGSÅ: Varslet ny salgsrekord på årets Black FridayLES OGSÅ: Gulskogen stengte deler av senteret grunnet setningsskader
