POPULÆR: - Mitsubishi Outlander PHEV gjør det godt på markedet for tiden, bekrefter salgssjef Erik Magnussen i Motor Forum Drammen.

Knallsterk 2018-avslutning for Mitsubishi Outlander

Den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV har i det siste mer enn doblet sin markedsandel i distriktet.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Jo, nå har det vært veldig hektisk en tid, og det ser bare ut til å fortsette, sier en fornøyd salgssjef Erik Magnussen i Motor Forum Drammen.
Offisiell statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viste at forhandleren på Åssiden kunne notere en markedsandel på hele 5,2 prosent for suksess-modellen i november. Dette var mer enn dobbelt så høyt som markedsandelen hittil i år (2,5 prosent), og leveringstakten har fortsatt å holde seg høy.

- Vi har lenge hatt en god leveringssituasjon, med god tilgang på biler. Samtidig prøver vi alltid å sørge for å ha biler på lager for rask levering, noe vi mener er veldig viktig. Gunstige kampanjer har selvsagt også bidratt til at tallene har skutt i været.

Vi opplever dessuten at kundene er godt fornøyd med kvaliteten på bilene. Ikke sjelden bytter folk til ny PHEV igjen. Alle biler blir grundig understellsbehandlet på importanlegget på Holmen, og siden 1. januar i år har vi hatt 7 år/140.000 kilometer garanti. Mange verdsetter høyt den ekstra tryggheten dette gir, legger Magnussen til.

Alle Mitsubishi Outlander som leveres har firehjulsdrift og automatgir. Så godt som alle er ladbare hybrider (PHEV). 

- En av de viktigste suksessfaktorene for modellen, er at det er så mye bil for pengene. Dette ser vi også på at vi ikke sjelden får inn dyrere premium-modeller i innbytte, sier Magnussen.

LES OGSÅ: Hybrid-suksess ga knallsterk Toyota-måned

Bredere kundegruppe enn før

- Gledelig er det dessuten at vi nå har mye bredere kundegrupper som er interessert i Outlander PHEV. Ikke minst gjelder dette yngre barnefamilier, forteller salgssjefen, som legger til at den gode leveringstakten har fortsatt inn i desember. 

- Vi har også med oss en ordrereserve inn i 2019, og vi har absolutt som mål at vi skal overgå importørens salgsmål kommende år, slik vi har gjort det i år, sier han.

At forhandleren har ambisjoner om å øke takten i fortsettelsen bekreftes ellers av at salgsstaben nå skal utvides med to nye selgere. Dette vil også være en del av en økt satsing på Renault-modellene.

- Vi forventer økt salg av elbilmodellen Zoe neste år, etter som Buskerudpakka med nye bompenger rykker folk nærmere inn på livet, legger han til.

Volkswagen størst

På toppen av registreringsstatistikken for november er det gamle kjenninger som dominerer: Volkswagen er størst, Toyota nummer 2 og BMW en like solid nummer 3. 

Tilpasningen til den nye målemetoden WLTP gjør at det ellers en del endringer i rekkefølgen. Volvo hadde en sterk måned, med fjerde flest nyregistreringer, mens Mitsubishi klatret helt opp til 7. plass i måneden takket være de mange Outlander-registreringene. 

Den største overraskelsen var nok likevel Jaguar helt oppe på 12. plass.

Slik så november-statistikken ut for bilmerkene:

1.   Volkswagen, 67 biler – 13,3%
2.   Toyota, 62 biler – 12,4%
3.   BMW, 55 biler – 11,0%
4.   Volvo, 46 biler – 9,2%
5.   Nissan, 44 biler – 8,8%
6.   Skoda, 35 biler – 7,0%
7.   Mitsubishi, 26 biler – 5,2%
8.   Tesla, 23 biler – 4,6%
9.   Audi, 20 biler – 4,0%
10. Suzuki, 17 biler – 3,4%
11. Hyundai, 17 biler – 3,4%
12. Jaguar, 14 biler – 2,8%
13. Kia, 13 biler – 2,6%
14. Peugeot, 11 biler – 2,2%
15. Mercedes-Benz, 10 biler – 2,0%
16. Renault, 7 biler – 1,4%
17. Alfa Romeo, 5 biler – 1,0%
18. Mazda, 4 biler – 0,8%
19. Honda, 4 biler – 0,8%
20. Opel, 4 biler – 0,8%

Nissan Leaf fortsatt på topp

Også i november var Nissan Leaf mest registrerte enkeltmodell, med 42 biler og en markedsandel på 8,4 prosent. Nærmest fulgte Volkswagen Golf med 36 biler og 7,2 prosent, foran Mitsubishi Outlander med 26 biler og 5,2 prosent.

Listen videre ser slik ut:

4.   BMW i3, 25 biler – 5,0%
5.   Toyota Yaris, 20 biler – 4,0%
6.   Toyota C-HR, 19 biler – 3,8%
7.   Tesla Model X, 17 biler – 3,4%
8.   Skoda Octavia, 16 biler – 3,2%
9.   BMW 2-serie, 16 biler – 3,2%
10. Volkswagen Polo, 14 biler– 2,8%
11. Volvo XC60, 13 biler – 2,6%
12. Skoda Kodiaq, 12 biler – 2,4%
13. Jaguar I-Pace, 12 biler – 2,4%
14. Toyota Rav4, 12 biler– 2,4%
15. Volvo XC90, 11 biler – 2,2%
16. Volvo V90, 10 biler – 2,0%
17. Audi A3, 8 biler – 1,6%
18. Suzuki Vitara, 8 biler – 1,6%
19. Hyundai Kona, 7 biler – 1,4%
20. Hyundai Ioniq, 7 biler – 1,4%

Mer enn 50% med ladekabel

Elbil-populariteten holder seg godt oppe. I november var 33 prosent av de nye bilene elbiler, mens ladbare hybrider sto for 19,3 prosent av totalen. Fullhybrider ble det levert 13,2 prosent av.

Fossile modeller sto for drøyt en tredjedel av nyregistreringene – bensinbiler 17,3 prosent, og diesel 16,9 prosent.

LES MER OM NÆRINGSLIV HER

Powered by Labrador CMS