BESTSELGER: NX faller perfekt inn i Ola Nordmanns preferanser for SUV, sier Knut-Erik Jahnsen i Lexus Norway.

Lexus klatrer på nybil-salget - og snart kommer den første elbilen

Det er ikke hverdagskost med markedsandel godt oppe på tre-tallet for Lexus, men i november kunne faktisk premiummerket notere en markedsandel på 3,7 prosent i drammensdistriktet.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Både for året totalt og for måneden innebar dette kraftig økning, viser statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Og neste år kommer den første elbilmodellen.

Et ekstra poeng er det naturligvis at Lexus ikke har noen forhandler i vårt distrikt. De nærmeste er i Bærum og på Sem ved Tønsberg, men som for Jaguar er dette tydeligvis godt innenfor rekkevidde for kundene i drammensområdet.

I en sterk november-måned med 16 nye Lexus registrert var det NX som var bestselgeren med 15 biler.

- Det er ikke overraskende at NX er en populær modell. Den faller perfekt inn i Ola Nordmanns preferanser for SUV, og vi ser at nye UX også følger godt opp hos norske bilkjøpere, sier Knut-Erik Jahnsen i Lexus Norway til DRM24.

- Vi er selvfølgelig glade for tallene i november, selv om en måned er et litt lite grunnlag å kommentere på, legger han til.

Best på Autoindex i 8 år

- Hva er det som verdsettes sterkest hos Lexus-kunder?

- Vi opplever at dette er en kombinasjon av merkevare, kundebehandling og kvaliteten på bilene. Hos oss kjøper man mer enn bare en bil; man kjøper en kundeopplevelse. Så ser vi dessuten at mange liker å kjøre hybrid – en drivlinje som ikke bare opererer fullstendig sømløst, men som også er veldig problemfri. At vi har vunnet Autoindex åtte år på rad synes vi bekrefter at vi er på et godt spor, understreker Jahnsen.

- Finnes det planer for Lexus-forhandler i Drammen?

- Nei, det gjør det ikke. Vi har nå 11 forhandlere, og den ferskeste tilveksten er Bodø, som var på plass i oktober i år. En ny forhandler kom til også i 2018, men utover dette har vi ingen konkrete planer om flere. 

- Derimot vil vi vurdere å få 2-3 autoriserte Lexus-verksteder i tillegg for å kunne dekke hele landet på en bedre måte, sier han.

Første el-Lexus kommer snart

Lexus vil i løpet av 2019 levere litt over 1.000 nye biler på norske skilter. Neste år budsjetteres det med 1.600 nye. Den sterke økningen henger sammen med at levering av den første batterielektriske Lexus, UX300e, starter i 4. kvartal 2020.

- Salget av den nye elbil-modellen er i gang, med priser som foreløpig starter på 359.000 kroner. Bilen har produksjonsstart i august 2020, men demobiler fra førproduksjon kommer til landet rundt første uke av mai måned for forhandlere og prøvekjøring, forteller Knut-Erik Jahnsen.

- Hvilken rekkevidde får bilen?

- WLTP-rekkevidde er ikke klar ennå, men de som har kjørt bilen smiler, og bekrefter at dette virkelig er en ekte Lexus. Ingen tvil om at dette blir en viktig modell for oss, og innen 2025 vil vi ha alle drivlinjealternativer på plass, inkludert hydrogen og plug-in hybrid, slutter Knut-Erik Jahnsen.

BMW leverte flest

Det ble registrert flest nye BMW i vårt distrikt i november. Med 70 biler sto den tyske premium-produsenten for en markedsandel på 16,2 prosent i årets nest siste måned. Volkswagen fulgte nærmest med 54 biler og 12,5 prosent, med Toyota (48 biler – 11,1 prosent) og Volvo (46 – 1,6 prosent) hakk i hæl.

Rekkefølgen videre:

5.   Nissan - 22 biler – 5,1%
5.   Audi - 22 biler – 5,1%
7.   Hyundai - 20 biler – 4,6%
8.   Tesla - 18 biler – 4,2%
8.   Skoda - 18 biler – 4,2%
10. Lexus - 16 biler – 3,7%
11. Mitsubishi - 15 biler – 3,5%
11. Mazda - 15 biler – 3,5%
13. Mercedes-Benz - 14 biler – 3,2%
14. Mini - 12 biler - 2,8%
15. Suzuki - 10 biler – 2,3%

Golf på topp - igjen

På modellstatistikken gikk evigunge Volkswagen Golf til topps – igjen, men førsteplassen måtte deles med Nissan Leaf. Begge hadde 20 nyregistreringer og markedsandel på 4,6 prosent. BMW i3 og BMW 3-serie var bare én bil bak med 19 biler og 4,4 prosent hver. 

Rekkefølgen videre:

5.   Tesla Model 3 - 17 biler – 3,9%
5.   Volkswagen Polo - 17 biler – 3,9%
7.   Audi e-tron - 16 biler– 3,7%
7.   Volvo V60 - 16 biler – 3,7%
9.   Mitsubishi Outlander - 15 biler – 3,5%
9.   Toyota Yaris - 15 biler – 3,5%
9.   BMW 2-serie - 15 biler – 3,5%
9.   Lexus NX - 15 biler – 3,5%
13. Toyota Rav4 - 14 biler – 3,2%
14. Hyundai Ioniq - 12 biler – 2,8%
14. Volvo XC60 - 12 biler – 2,8%
14. Mini Countryman - 12 biler – 2,8%

Plug-in større enn el

I november var plug-in hybrid største drivlinje med 28,5 prosent av nyregistreringene. Elbilene, som har hatt lang tradisjon for å holde på denne førsteplassen, fulgte tett bak med 27,6 prosent, mens de tradisjonelle hybridene noterte 16,7 prosent i november.

BMW og Volvo stod for brorparten av månedens ladbare hybrider – i alt 79 av totalt 123 biler. På elbilstatistikken var det veldig jevnt i toppen mellom Volkswagen, Nissan, BMW, Hyundai, Tesla og Audi.

Bare én av fire var fossil

Med en samlet markedsandel på 27,2 prosent var det lite å dele på for fossile modeller. Flest hadde bensinmotor (15 prosent), og for denne drivlinjen var Volkswagen klart størst med 23 biler og 35,4 prosent av registreringene, nesten det dobbelte av Mazda på andre plass (12 biler - 18,5 prosent).

Med dieselmotor var det også i november flest Skoda (14 biler og 26,4 prosent i segmentet), med BMW, Volvo og Volkswagen nærmest deretter.

LES FLERE SAKER OM NÆRINGSLIV HER

Lexus NX300h ble det registrert mange av i november.
SELGER GODT: BMW 3-serie kom høyt på november-statistikken
POPULÆR VOLVO: Volvo V60 har truffet markedet godt. Her en Cross Country D4.
Powered by Labrador CMS