
Størst av alle i 2018: Nissan Leafs historiske jubel-år!
Med 447 biler og en markedsandel på hele 7,3 prosent ble Nissan Leaf klart mest solgte bil i distriktet i 2018, foran VW Golf som etter årelang dominans måtte ta til takke med 2. plass. Elbil var det også på 3. plass: Tesla Model X.
DRAMMEN: Volkswagen beholdt førsteplassen blant bilmerkene, men forspranget til Toyota ble betydelig redusert, viser statistikken for fjoråret fra OFV.
Hos Nissan-forhandlerne i Bjørnstjerne Bjørnsons gate og på Kjellstad sto naturlig nok jubelen i taket etter et fantastisk år, der «alle» ville ha den nye Leaf-modellen. Nykommeren gikk også helt til topps selv om den først kom med på statistikkene utpå vårparten. Da kom den til gjengjeld med brask og bram, og har siden holdt høyt tempo på levering.
Med fornyelsen som kom for noen dager siden, tilbyr forhandlerne ikke bare en oppdatert og forbedret versjon av 40 kWt-modellen, men også en ny utgave med 62 kWt og rekkevidde på 385 km (WLTP) for et pristillegg på rundt 65.000 kroner.
LES OGSÅ: Dobler omsetningen med ellevilt Nissan Leaf-salg
Enda flere Leaf i år?
Dermed tyder alt på at Nissan Leaf vil beholde plassen som mest solgte enkeltmodell i distriktet – og i Norge – også i 2019. Kontraktsbunken vokser hos begge forhandlere, og en av Nissans store styrker er levering: Bilene som selges nå leveres til kunde til sommeren.
Salgsbudsjettene hos Birger N. Haug og Mobile antyder i alle fall at det kan bli så mye som 500 - 550 nye Leaf i år, klart flere enn i fjor.
Både Tom Erik Moen hos Birger N. Haug og Mobiles Magne Fossum kan melde om et Nissan-salg der Leaf alene sto for mellom 80 og 90 prosent. Av Mobiles 322 nye Nissan, var det hele 280 Leaf, og fordelingen var ganske tilsvarende på Kjellstad.
LES OGSÅ: Regner med å selge 400 nye Nissan Leaf i 2018
Første renbygde elbil for folk flest
Bilen er en mega-suksess, men en slik medalje har også en bakside:
- Man blir så klart mer sårbar når så mye av salget henger på én enkelt modell. Vi tror likevel på fortsatt gode resultater. Nissan er veldig foroverlent på elbiler, og mye spennende venter i fremtiden, blant annet en el-SUV.
- I tillegg har vi bare gode erfaringer med kvaliteten på bilene, som med utviklingen de siste årene har blitt mye mer enn bare en pendler-bil for korte strekninger, sier Tom Erik Moen.
Han får støtte av kollega Magne Fossum:
- Nissan Leaf var den første renbygde elbilen for folk flest. Nissan er veldig gode på skikkelig utprøving før lansering. Derfor har det vært svært lite tull med Leaf, og vi har så godt som utelukkende fornøyde eiere. Vi har også sluppet problemet med lange leveringstider, slik mange andre sliter med.
- Men alt i alt er det ingen tvil om at det aller viktigste har vært at Nissan var først ute, det avgjorde alt, fastslår Magne Fossum.
LES OGSÅ: Smekkfullt da nye Nissan Leaf ble avduket med brask og bram
Stor interesse for større batteripakke
Fossum kan fortelle at Mobile noterte 60-70 kontrakter på den nye modellen med lengre rekkevidde bare i løpet av den første uka.
Tendensen er mye den samme hos Birger N. Haug, men begge tror salget av 40 kWt-modellen vil fortsette å være høyt. En rekkevidde på 270 km (WLTP) holder for svært mange, mener han.
- Ja, veldig mange klarer seg godt med dette, også til vinterturene på hytta på Blefjell eller Fagerfjell, sier Tom Erik Moen.
LES OGSÅ: Ny rekordmåned for Nissan Leaf: - Har aldri opplevd maken!
Færre biler i fjor
Totalt endte fjoråret med 6.125 nye biler i vårt distrikt, 10,1 prosent færre enn i 2017.
Avstanden mellom de mest solgte merkene skrumper inn. Fra Volkswagen på 1. plass til Toyota som en god nummer 2 skilte det i 2018 bare 1,7 prosentpoeng (13,4 – 11,7 prosent), mens den tilsvarende forskjellen i 2017 var 3,6 prosentpoeng (15,5 -11,9 prosent). BMW fulgte på 3. plass siste år som i 2017, men pustes nå sterkt i nakken av Nissan – 9,1 prosent markedsandel mot 8,3.
En sterk prestasjon sto Skoda for: Med bare fossile biler endte det tsjekkiske merket på en imponerende 5. plass og en markedsandel på 6,7 prosent.
Videre så listen slik ut:
6. Mercedes-Benz: 386 biler – 6,3%
7. Tesla: 380 biler – 6,2%
8. Audi: 366 biler – 6,0%
9. Volvo: 359 biler – 5,9%
10. Suzuki: 203 biler – 3,3%
11. Kia: 187 biler – 3,1%
12. Hyundai: 172 biler – 2,8%
13. Mitsubishi: 160 biler – 2,6%
14. Peugeot: 158 biler – 2,6%
15. Ford: 127 biler – 2,1%
16. Mazda: 98 biler – 1,6%
17. Subaru: 76 biler – 1, 2%
18. Renault: 75 biler – 1,2%
19. Honda: 62 biler – 1,0%
20. Opel: 54 biler - 0,9%
Sterk VW-desember
For Volkswagen ble desember en sterk måned med 91 biler og en markedsandel på hele 17,3 prosent. Tesla fulgte nærmest, med 61 biler og 11,6 prosent, foran Skoda med 57 biler og 10,9.
Videre rekkefølge:
4. Volvo: 45 biler – 8,6%
5. BMW: 41 biler– 7,8%
6. Toyota: 41 biler – 7,8%
7. Mercedes-Benz: 35 biler – 6,7%
8. Nissan: 26 biler – 5,0%
9. Mitsubishi: 20 biler – 3,8%
10. Hyundai: 19 biler – 3,6%
11. Kia: 12 biler – 2,3%
12. Audi: 10 biler – 1,9%
13. Peugeot: 10 biler – 1,9%
14. Mini: 8 biler – 1,5%
15. Renault: 8 biler – 1,5%
16. Suzuki: 8 biler – 1,5%
Leaf klart størst
Nissan Leaf gikk ut av fjoråret som klart mest solgte modell, selv om den nye modellen først kom i levering godt utpå våren i fjor. 447 biler og 7,3 prosent markedsandel var likevel solid foran VW Golf, som nådde 339 biler og 5,5 prosent.
Store og kostbare Tesla Model X ble tredje størst i vårt distrikt i fjor med 240 biler og 3,9 prosent - imponerende! BMW i3 og Toyota Yaris fulgte hakk i hæl med henholdsvis 232 og 224 biler.
Videre rekkefølge:
6. VW Passat: 180 biler – 2,9%
7. Toyota: C-HR 173 biler – 2,8%
8. Skoda Octavia: 172 biler – 2,8%
9. Toyota Rav4: 161 biler – 2,6%
10. BMW 2-serie: 157 biler – 2,6%
11. Audi A3: 151 biler – 2,5%
12. Mitsubishi Outlander: 150 biler – 2,4%
13. Volvo XC60: 145 biler – 2,4%
14. Tesla Model S: 140 biler – 2,3%
15. Mercedes-Benz GLC: 114 biler – 1,9%
16. Hyundai Ioniq 100: – biler 1,6%
17. Mercedes-Benz A-Klasse: 92 biler – 1,5%
18. Toyota Auris: 88 biler – 1,4%
19. VW T-Roc: 83 biler – 1,4%
20. VW Polo: 81 biler – 1,3%
Golf på topp i desember
I desember var VW Golf igjen tilbake på toppen som mest solgte bilmerke, med 43 biler og 8,2 prosent markedsandel, men måtte dele æren med Tesla Model X som noterte like mange biler i måneden.
Fossile Skoda Octavia presterte en knallsterk 3. plass med 28 biler og 5,3 prosent.
Videre:
4. Nissan Leaf: 26 biler – 5,0%
5. Volvo XC60: 24 biler – 4,6%
6. Mitsubishi Outlander: 20 biler – 3,8%
7. BMW i3: 18 biler – 3,4%
8. Mercedes-Benz A-Klasse: 18 biler – 3,4%
9. Tesla Model S: 18 biler – 3,4%
10. VW Polo: 15 biler – 2,9%
11. BMW 2-serie: 14 biler – 2,7%
12. VW Passat: 13 biler – 2,5%
13. Toyota C-HR: 11 biler – 2,1%
14. Skoda Kodiaq: 10 biler – 1,9%
15. Skoda Superb: 10 biler – 1,9%
16. Hyundai Kona: 9 biler – 1,7%
17. Toyota Yaris: 9 biler – 1,7%
18. Kia Soul: 8 biler– 1,5%
19. Mini Countryman: 8 biler – 1,5%
20. Toyota Rav4: 8 biler – 1,5%
Nesten 50 prosent var elbiler og plug-in
Salgsfesten fortsatte også i 2018 for biler med alternativ drivlinje. Hele 48,7 prosent av de nye bilene siste år hadde ladekabel – 26,9 prosent elbiler og 21,8 prosent ladbare hybrider (plug-in). Når vi plusser på fullhybridene fra Toyota, Lexus og Suzuki endte antall biler med alternativ drivlinje godt over 62 prosent – mer enn 6 av 10 biler.
Til sammenligning sto bensin og diesel totalt for 37,7 prosent, 22,8 prosent med bensinmotor og beskjedne 14,9 prosent diesel.
Nissan (27,8 prosent) og Tesla (23,1 prosent) dominerer elbil-markedet kraftig. Til sammen står de to merkene for over halvparten av de nyregistrerte elbilene siste år. Nærmest fulgte Volkswagen (15,7) og BMW (14,1), foran Hyundai (8,0).
Volvo mest populær på plugin-hybrid
I avdelingen for ladbare hybrider gikk Volvo helt til topps med 20,6 prosent, foran BMW (17,0) og Volkswagen (15,4). Videre fulgte Audi (11,8), Mercedes-Benz (11,6), Mitsubishi (11,2) og Kia (6,3).
Fullhybrid (ikke ladbar) er og blir en Toyota-sak. Sammen med datteren Lexus forsynte de seg med 97,6 prosent av dette markedet siste år.
Skoda topper på fossilt
Nesten hver tredje dieselbil var i fjor en Skoda (31,2 prosent), Volkswagen fulgte nærmest med 17,2 prosent, Audi med 11,7 og BMW med 8,8 prosent andel.
Av biler med bensinmotor ble det i fjor registrert flest Volkswagen (14,5 prosent) og Mercedes-Benz (14,0). Deretter fulgte Skoda (9,1), Peugeot (8,9), Audi (7,3), Suzuki (6,8), Mazda (5,7) og Subaru (5,4).
Skoda Octavia hevder seg klart best av fossilbilene, og er fortsatt inne på topp ti.
Av fullhybrid er det – som vanlig – Toyota som dominerer fullstendig, og C-HR er nest mest solgt fra den kanten, bare slått av Yaris.



