Teslas utrolige måned: Mer enn hver tredje nybil var en Tesla!

Elbilsalget setter stadig nye rekorder, men mars måned var fullstendig ellevill for Tesla i drammensområdet. Model 3 stod for 32% av nybilsalget alene.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Rene elbiler tok denne måneden knapt 64 prosent av markedet, og Teslas nykommer, Model 3, noterte seg alene for 238 biler og 32 prosent markedsandel i vårt distrikt. Når Model X og Model S også medregnes, rullet det ikke mindre enn 264 nye Tesla-modeller ut på veiene våre i mars!

Det er leveringene av nye Tesla Model 3 som altså har tatt helt av den siste måneden, og det er all grunn til å regne med sterke Tesla-tall også de nærmeste månedene.
Hittil i år er Tesla klar markedsleder i drammensdistriktet med 20,3 prosent andel, fulgt av Volkswagen med 14,3 prosent. Også på landsbasis er forholdet det samme: Tesla først med 18,3 prosent, mot VWs 12,3.

LES OGSÅ: Kanonsterk måned for Tesla: Markedsandel på 22 prosent

- Treffer norske familier

Dette sier Even Sandvold Roland, Teslas senior manager, communications and public affairs Norway, om merkets eventyrlige mars måned: 

- Det er stor interesse for elektriske familiebiler med den riktige balansen mellom rekkevidde, pris og praktiske egenskaper. Vi er stolte av å kunne levere Model 3 i Norge, og basert på responsen fra kundene, treffer bilen vår det norske familier vil ha i en elbil. 

- Målet vårt i mars har vært å levere bil til flest mulig av dem som sto på reservasjonsliste og som har valgt å bestille. 

Det er fortsatt en del som har valgt å beholde reservasjonen sin for å vente på rimeligere varianter av Model 3.

- Hvordan er leveringstiden for nye Model 3-kunder nå?

- Bestiller du Model 3 i dag, er forventet levering i mai, sier Sandvold Roland til DRM24.

TESTET:

Tesla Model X
Tesla Model S

Mer enn hver tredje nye bil

Med sine 264 biler totalt leverte Tesla mer enn hver tredje nye bil i drammensdistriktet i mars måned. Markedsandelen på 35,5 prosent var skyhøyt foran nummer 2 på lista, som var Volkswagen med 10,2 prosent. 

Model 3 sto alene for 238 biler, og det skal bli spennende å følge den i fortsettelsen.

Rekkefølgen videre i mars:

3.   BMW: 51 biler – 6,9%
4.   Audi: 48 biler – 6,5%
5.   Toyota: 40 biler – 5,4%
6.   Hyundai: 36 biler – 4,8%
7.   Nissan: 32 biler – 4,3%
8.   Skoda: 32 biler – 4,3%
9.   Mitsubishi: 27 biler – 3,6%
10. Mercedes-Benz: 27 biler – 3,6%
11. Volvo: 24 biler – 3,2%
12. Renault: 14 biler – 1,9%
13. Peugeot: 11 biler – 1,5%
14. Kia: 10 biler – 1,3%
15. Suzuki: 7 biler – 0,9%

Model 3 – 32 prosent alene

Modellstatistikken er vel verdt innramming for Tesla. Øverst troner altså Model 3, som med sine 238 biler i mars står for 32 prosent av markedet alene. Dette er enda en bekreftelse på hvor vanvittig det norske markedet svinger i den sterkt incentivstyrte overgangen til utslippsfri kjøring: En enkelt modell som «alle» vil ha snur markedet på hodet fra en måned til neste.

Slik skjedde det med Nissan Leaf omtrent på denne tiden i fjor – og nå skjer det samme enda mye sterkere med Tesla Model 3. 

Audi e-tron ble for øvrig tredje største modell i antall registreringer i mars med 39 biler og en markedsandel på 5,2 prosent. Mellom disse to finner vi stadig evigunge VW Golf, som i mars noterte 53 nye biler. En markedsandel på 7,1 prosent ble denne gang lite å slå i bordet med mot den suverene lederen.

Slik ser lista ut videre for modellene:

4.   BMW i3: 32 biler – 4,3%
5.   Nissan Leaf: 26 biler– 3,5%
6.   Mitsubishi Outlander: 23 biler – 3,1%
7.   Hyundai Ioniq: 19 biler – 2,6%
8.   Tesla Model X: 18 biler – 2,4%
9.   Hyundai Kona: 16 biler – 2,2%
10. Mercedes-Benz A-Klasse: 13 biler – 1,7%
11. Renault Zoe: 13 biler – 1,7%
12. Skoda Octavia: 12 biler – 1,6%
13. Volvo XC60: 10 biler – 1,3%
14. Toyota RAV4: 8 biler– 1,1%
15. Volkswagen Polo: 8 biler – 1,1%
16. Toyota Yaris: 8 biler – 1,1%
17. Skoda Kodiaq: 8 biler – 1,1%
18. Tesla Model S: 8 biler – 1,1%

8 av 10 biler var elbil eller hybrid

Av totalt 743 nyregistrerte personbiler i vårt distrikt i mars, utgjorde elbiler, plug-in hybrider og hybrider til sammen knappe 8 av 10 biler – 79,7 prosent av markedet levner ikke mye til dem som fortsatt helt eller delvis konkurrerer med fossile modeller.

Elbilene leverte til sammen 63,7 prosent – igjen en soleklar all time high, der Tesla sto for 35,5 prosent alene med sine 264 biler. Når andre viktige elbilmerker som VW, BMW, Nissan, Hyundai og Audi regnes med, blir altså resultatet nærmere to av tre nye biler i måneden.

Av de nye elbilene utgjorde Tesla Model 3 over halvparten alene – 50,3 prosent! Nærmest fulgte i mars VW Golf med 9,7 prosent og Audi e-tron med 8,2 prosent.

Blant de ladbare hybridene – plug-in – fortsetter Mitsubishi Outlander å dominere, med 23 biler. Nærmest fulgte Volvo XC60 med 10. De ladbare hybridene utgjorde siste måned bare 9 prosent av totalt antall nyregistreringer i vårt distrikt, og enda mindre ble det på rene hybrider, som gikk ut av måneden med 7 prosent.

LES OGSÅ: Tesla legger ned «nesten alle butikker» - Drammen uavklart

En femtedel fossile

Handlingsrommet for fossile modeller var i mars enda lavere enn før. Til sammen sto bensin- og dieselbiler for 20,3 prosent av markedet, eller en femtedel. Noen få flere valgte bensin enn diesel – 10,4 prosent mot 9,9. 

Som vanlig er det Skoda som dominerer dieselstatistikken, med Octavia som nummer 1 i måneden, Karoq som nummer 2 og Kodiaq på tredjeplass.

Blant bensinbilene er det Mercedes-Benz og Volkswagen som kommer best ut i mars.

LES FLERE NÆRINGSLIVSNYHETER HER

EL-AUDI: Audi e-tron begynner for alvor å bli synlig på statistikken. (ARKIVFOTO: ALEXANDER JANSEN / DRM24)
Powered by Labrador CMS