Ny sikkerhetskontroll på OSL: Slipper å ta elektronikk ut av håndbagasjen
Reisende skal slippe å ta elektronikk ut av bagasjen på Gardermoen takket være ny teknologi - men først blir det en lang periode med ombygging.
NORGE: Avinor har inngått avtale med Sensec Solutions AS om ny teknologi til sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Prosjektet skal stå klart i 2028.
Avinor går til anskaffelse av ny og moderne teknologi til sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Når prosjektet står klart, vil reisende fra hovedflyplassen blir møtt med en løsning som skal bidra til å gjøre prosessen i sikkerhetskontrollen mer effektiv og forenklet.
- En gevinst for de reisende er at de med ny teknologi vil slippe å ta elektronikk ut av håndbagasjen. På sikt, avhengig av EUs regelverk, kan det også bli enklere å reise med væske, sier Thorgeir Landevaag, lufthavndirektør på Oslo lufthavn.
Landevaag forteller at passasjerløpene ved Oslo lufthavn nærmer seg slutten av sin levetid, og at det samtidig pågår et strategiarbeid i regi av EU, med strengere krav til teknologi i sikkerhetskontroller.
- Dette vil skape en tryggere og mer smidig reiseopplevelse, og også sikre at vi følger fremtidige internasjonale krav og standarder. Målet er å gjøre reisen enklere for alle, sier lufthavndirektøren.
Står klart i 2028
Smiths Detection, en global produsent som har sin produksjon for denne teknologien i Tyskland, skal levere teknologien til Avinor. Leveransen består av nye røntgenmaskiner og bordløsninger med automatisk kasseretur. Leverandøren Sensec Solutions AS vil stå for installasjon og idriftsettelse til løpende drift, service og vedlikehold av både de nye røntgensystemene og de moderne bordløsningene med automatisk kasseretursystem.
Ombyggingen av sikkerhetskontrollen vil starte i januar 2026, og er planlagt å stå klart mot sommeren 2028.
- Det betyr at vi får en lang periode med ombygging av sikkerhetskontrollen, og at ny og gammel teknologi vil leve side om side de neste årene. Dette er et stort og komplekst prosjekt som må gjennomføres i en sikkerhetskontrolltjeneste i full drift. Vi kommer til å informere godt om eventuelle endringer for de reisende og hvilke sikkerhetssluser de skal benytte når byggeperioden starter, sier Landevaag.
Han presiserer at byggingen vil skje i etapper, slik at man har kapasitet til å ha god passasjerflyt og unngå økt ventetid så langt det lar seg gjøre.
Ber reisende være oppmerksomme
Så langt er det kun Oslo lufthavn som er besluttet å skifte ut teknologien. Avinor har gjennomført en grundig konseptfase for å kartlegge behovene ved de største lufthavnene, men har per nå ikke detaljerte planer for utskiftning ved andre lufthavner.
- Dette er svært kostbart utstyr, og årsaken til at det haster mest på Oslo lufthavn er både levetid på utstyret, samt regelverk, forklarer han.
Han minner også om at det foreløpig er slik at du vil møte på gammel teknologi på de aller fleste europeiske flyplasser.
- Det betyr at du kan måtte ta ting ut av håndbagasjen på andre destinasjoner, og det er det viktig å være klar over når man pakker for reisen, avslutter han.