
Nye tiltak for bedre konkurranse i dagligvarebransjen
Regjeringen vil bidra til at forbrukerne får god prisinformasjon, bedre tilgangen til butikklokaler, og oppdatere loven om god handelsskikk.
NORGE: Det er tre av tiltakene regjeringen legger frem mandag for bedre konkurranse i dagligvarebransjen.
–
Økte priser på mat er noe husholdningene merker på lommeboka hver eneste dag.
Tøffere konkurranse i dagligvarebransjen vil kunne bidra til at vi forbrukere
får bedre utvalg, og at prisveksten på mat går ned. Derfor vil regjeringen
bedre konkurransen i bransjen gjennom flere nye tiltak, sier statsminister
Jonas Gahr Støre.
Dagligvarebransjen
domineres av få og store aktører, og det er vanskelig for nye aktører å
etablere seg. Norske forbrukere møter høyere priser og dårligere utvalg
sammenlignet med andre land. Dagligvarehandelen omsatte for nær 230 milliarder
i 2024[1]. Tall fra SSB viser at prisene på mat
og drikke i flere år har vokst mer enn den generelle prisveksten.
–
Økningen i matprisene er krevende for husholdningene. Regjeringen har
gjennomført en rekke tiltak for å bedre konkurransen, og følger nå opp med nye
tiltak. Folk kan være trygge på at regjeringen fortsatt vil ha fullt trykk på
situasjonen i dagligvarebransjen, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Regjeringen
la i februar 2023 frem en tipunktsplan for bedre utvalg og lavere priser i
matbutikken. De fleste av disse tiltakene er fulgt opp. Arbeidet med å bedre
konkurransen i dagligvarebransjen er et kontinuerlig arbeid og flere av
tiltakene er pågående. Et sentralt tiltak er oppdrag til Konkurransetilsynet om
å prioritere dagligvarebransjen og styrket markedsovervåkingen i
bransjen.
–
Konkurranseutfordringene i dagligvarebransjen er komplekse. Vi skal være ærlige
på at det ikke er ett enkelt grep som vil løse utfordringene. Det er summen av de ulike tiltakene vi gjennomfører som
over tid vil kunne ha en effekt på konkurransen, sier Myrseth.