TESLA NUMMER TO: Tesla-entusiast Ole Torgeir Blikås har sikret seg siste utgave av en av landets mest solgte elbiler, etter første pulje nå er utlevert fra havna i Drammen.

Ole fikk den første av Tesla's nye Model 3

Onsdag 8. november startet utleveringen av den nye og oppgraderte Model 3 hos Tesla-forhandleren i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Ole Torgeir Blikås var blant de første kundene som overtok sin nye bil denne dagen, og han var ikke i tvil:


– Gode erfaringer med Tesla gjorde valget enkelt, sier han til DRM24.

Det er en sterkt fornyet Model 3 som nå ruller ut på veiene. Teslas mellomklassemodell har mange tilhengere i Norge fra før, og modellen har også i perioder vært merkets bestselger. I det siste er det SUV-modellen Y som har overtatt ledertrøya blant Tesla-modellene, og den ble landets mest solgte bil i fjor.

Ledertrøya har blitt sittende på i år også – og så spørs det hvilke salgstall den nye Model 3 kan oppnå.

– Aldri rekkeviddeangst

Den nybakte Model 3-eieren, Asker-børingen Ole Torgeir Blikås, sa blant annet dette da han hentet sin nye Model 3 Long Range 4WD hos Tesla-forhandleren i Drammen:

– Vi har allerede en Model Y, og nå trengte vi en nummer to-bil med bedre rekkevidde enn den vi hadde i denne rollen fra før. Det var egentlig aldri noen tvil – det er veldig få andre som leverer i nærheten av Teslas nivå. På en faktor som infotainment er Tesla langt foran resten av markedet. Dette gjelder i høy grad også det geniale ladenettverket – jeg har aldri hatt rekkeviddeangst med Tesla.

Hengerfeste

– De gode erfaringene jeg har med merket er selve grunnlaget for valget av nye Model 3. Jeg er rett og slett svært godt fornøyd med både bil og serviceapparat. Ikke minst at Tesla kommer hjem til oss når småting skal fikses, noe som betyr verdifull tid spart.

Det måtte altså bli en Tesla til, men to Model Y på gårdsplassen var litt i overkant – og dermed falt valget på nye Model 3, forteller Blikås.

Teslas nye Model 3 har gjennomgått flere endringer og forbedringer på en ny modell enn det som er vanlig fra den kanten. Utvendig er de nye baklyktene og nytt frontdesign – inkludert lykter – det som er mest synlig. Bilen har fått en helt ny lyssignatur, både forfra og bakfra. Ny el-operert bakluke med to motorer bør nevnes, og det er nå også mulig å ettermontere hengerfeste. 

Oppgradert lydanlegg

Ifølge Tesla har Model 3 fått mindre dekkstøy, bedre lyddempet kupé og økt komfort. På sikkerhetssiden nevnes økt sidekollisjonsbeskyttelse og blindsonevarsling ved speilene. Til det nye interiørdesignet hører detaljer som ventilerte forseter og blinklysbrytere på rattet.

Det siste betyr at det ikke lenger er noen spaker på rattstammen. En uvanlig løsning, men «bare en vanesak,» som en kunde sa til meg da utleveringen av de nye bilene startet.

Hovedskjermen er ny – raskere og litt større, og det er kommet på plass en ny skjerm for baksetepassasjerene á la Model S og Model X. Det er varme nederst på frontruten for viskerne, og lydanlegget er oppgradert. I Model 3 Long Range 4WD betyr dette 17 høyttalere med to subwoofere og doble forsterkere. I den noe rimeligere bakhjulsdrevne modellen er antallet høyttalere redusert til ni. Model 3 har dessuten fått oppgradert trådløs lading og tre USB ladeporter med opptil 75 W effekt. 

Opptil 629 kilometer

Med bakhjulsdrift starter prisene på cirka 409.000 kroner uten vinterhjul. Da er rekkevidden oppgitt til 513 km WLTP.

Pristillegget opp til firehjulsdrevne Long Range er ca. 90.000 kroner til 499.000 kroner.

Toppmodellen har oppgitt rekkevidde 629 km WLTP. Krefter er det heller ingen mangel på. Long Range 4WD akselererer fra 0 til 100 km/t på pene 4,4 sekunder, og den bakhjulsdrevne modellen henger ikke veldig langt etter.

Powered by Labrador CMS