MENINGER: Tore Opdal Hansen
Fylkesordfører i Buskerud (H)
Et budsjett for ansvar, omstilling og fellesskap i Buskerud
MENINGER: Buskerud går inn i 2026 med et krevende, men realistisk
utgangspunkt. Det kan vi slå fast etter at fylkestinget har behandlet budsjett
og økonomiplan. Økonomiske rammer er strammere enn på lenge, samtidig som
behovene i samfunnet vokser. Demografiske endringer, økende kostnader og mangel
på arbeidskraft påvirker både kommuner og fylkeskommunen. I en slik situasjon
er det avgjørende å kombinere ansvarlig økonomistyring med tydelige
prioriteringer for innbyggernes hverdag.
Fylkeskommunedirektørens forslag til budsjett og økonomiplan
2026–2029 gir et nøkternt og ærlig bilde av situasjonen. Økonomisk omstilling
er ikke et midlertidig fenomen, men den nye normalen. Handlingsrommet er
begrenset, og derfor må ressursene konsentreres om fylkeskommunens
kjerneoppgaver: videregående opplæring, samferdsel, tannhelse, kultur og
regional utvikling. Dette er et solid faglig utgangspunkt for de politiske
prioriteringene.
Fellesforslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Industri- og
Næringspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Pensjonistpartiet, som fikk
flertall, bygger videre på denne innstillingen. Det er ikke et oppgjør med
administrasjonens vurderinger, men en politisk forsterkning der vi mener det
gir størst effekt for Buskerud, på prioriterte områder. Samtidig må det sies at
det var bred politisk enighet om hovedlinjene i budsjettet og hva ekstrapengene
fra Stortinget skulle brukes til.
Disse prioriteringene må også ses i lys av det brede
samarbeidet som er bygget opp i Buskerud siden 2024. Gjennom tett dialog mellom
fylkeskommunen og kommunene, og gjennom felles politiske møteplasser som
Buskerudkonferansene, har vi utviklet en felles forståelse av både
utfordringsbildet og behovet for å prioritere tydeligere i årene som kommer.
Høsten 2025 behandlet alle 18 kommunestyrer en felles politisk orienteringssak
om retning og videre arbeid med Buskerudplanen. Dette er et tydelig uttrykk for
at arbeidet med Buskerudplanen ikke er et fylkeskommunalt prosjekt, men et
felles løft for hele Buskerud.
Gjennom både 2024 og 2025 har vi vist at Buskerud
fylkeskommune har valgt en annen tilnærming enn å skyve utfordringer foran seg.
Vi har erkjent alvoret, prioritert tydeligere og styrket samarbeidet. Det gir
ikke raske løsninger på alt, men det gir retning, forutsigbarhet og større
gjennomføringsevne på sikt.
Samferdsel som hverdagsinfrastruktur
Samferdsel er grunnleggende for bosetting, arbeidsliv og
tilgang til tjenester i hele Buskerud. For mange innbyggere handler dette om å
komme seg på jobb, skole eller til helsetjenester i hverdagen. Derfor styrkes
rammen til kollektivtrafikk gjennom hele planperioden, samtidig som det settes
av ekstra midler til forfallsinnhenting på fylkesveier med høy ulykkesrisiko.
Dette er målrettede grep for tryggere veier og et mer
pålitelig kollektivtilbud. Vi foreslår også et pilotprosjekt med ekspressbuss
mellom Kongsberg og Oslo. Det er et konkret tiltak som svarer på behovene til
pendlere, studenter og næringsliv, og som gir viktig kunnskap før eventuelle
videre beslutninger tas. TT-ordningen styrkes, og vi tar initiativ til et mer
sømløst billettsamarbeid mellom Brakar, Vy og Ruter. For innbyggerne er det
reisen som teller, ikke hvem som har ansvaret for hvilken del av tilbudet.
Opplæring og innenforskap
Opplæring og kompetanse er fylkeskommunens viktigste
strategiske oppgave. Skal Buskerud lykkes på lang sikt, må flere unge fullføre
videregående opplæring og komme i arbeid eller videre utdanning. Derfor styrkes
budsjettfordelingsmodellen til de videregående skolene, slik at skolene får
bedre forutsigbarhet og større evne til å opprettholde kvalitet i tilbudene.
Læringsmiljøteamene styrkes også, fordi trivsel, trygghet og tidlig innsats er
avgjørende for å forebygge frafall.
Arbeidet med innenforskap er Buskeruds viktigste langsiktige
satsing. Tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, blant annet gjennom
praktisk modulbasert opplæring i bedrift og bedre overganger for
lærekandidater, bidrar både til å redusere utenforskap og til å dekke
arbeidskraftbehovet i regionen. Ungt Entreprenørskap Buskerud styrkes for å gi
flere unge erfaring med verdiskaping og samarbeid.
Kultur, identitet og ansvarlig styring
Kulturpolitikken i dette budsjettet handler om tydelige prioriteringer og ryddige prosesser. Samtidig følger vi opp kulturarv, museer og arbeidet med Numedalsbanen i samarbeid med kommuner og statlige aktører. Kultur handler om identitet og tilhørighet, men også om grunnlaget for framtidig verdiskaping.
Ansvarlig styring og tydelig retning
I en tid med stramme rammer er god styring avgjørende. Derfor ber vi om vurdering av naturlig avgang i sentraladministrasjonen og forventer effektiviseringsgevinster der det er mulig. Samtidig styrkes fylkeskommunens økonomiske buffere. Å bygge reserver er ansvarlig økonomistyring i møte med usikkerhet.
Dette budsjettet gir ikke svar på alle utfordringer Buskerud står overfor. Men det kombinerer faglig realisme med tydelige politiske prioriteringer, og det bygger på et stadig tettere samarbeid mellom kommuner og fylkeskommune. Buskerud går inn i 2026 med et krevende utgangspunkt, men også med en sterkere felles retning og vilje til å ta ansvar sammen.
Av
Tore Opdal Hansen
Fylkesordfører i Buskerud (H)