
MENINGER: Arne Fosen
Havnedirektør
Holmenbrua er en flaskehals for sjøtransport
MENINGER: Hvis vi vil ha mer gods transportert på den
bærekraftige sjøveien, må vi starte med infrastrukturen på land. En grønn
transportkjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet, og i Drammen er det Holmenbrua.
Sjøtransport er avgjørende for verdiskapingen i Drammensregionen
vår. Havna er ikke bare en lokal drivkraft for næringslivet, men også et
regionalt knutepunkt for import – særlig av biler.
Likevel står sjøtransporten i fare for å tape terreng. Ikke
på grunn av mangel på vilje, skip eller havnekapasitet, men fordi veien inn og
ut av havna er på bristepunktet. Risikoen er at grønn og effektiv sjøtransport
i stedet ender opp på lastebil og gir økt trafikk.
Holmenbrua burde for lengst vært byttet ut. De høye
vedlikeholdskostnadene og begrensningen for hva brua tåler, gjør den til en
direkte trussel mot havnas konkurransekraft og vår forsyningssikkerhet.
Hvis Drammensbrua stenges, fungerer Holmenbrua som
reservevei til Sørlandet. Det gjør at den blir et alvorlig beredskapsproblem.
En nedstenging eller overbelastning av Holmenbrua vil ikke bare føre til kø og
forsinkelser, men også svekke næringslivets konkurranseevne.
Dette er et paradoks. Vi snakker stadig om bærekraftig
transport, men risikerer at flere velger lastebil, selv om skip er både mer
miljøvennlig og trafikksikkert. Holmenbrua er en flaskehals som bremser
sjøtransportens potensial.
Alle er enige om at mer gods bør fraktes sjøveien. Likevel
blir relativt små, men helt avgjørende, investeringer skjøvet til side. I
stedet investeres milliarder i motorveier andre steder. Dette handler ikke bare
om logistikk, men også om verdiskaping og fremtidige grønne arbeidsplasser i
Drammensregionen.
Tilgangsveier som Holmenbrua må få samme prioritet som store
motorveiprosjekter. Det krever en helhetlig transportplanlegging, hvor alle
transportformer sees som deler av ett og samme system. Vi må vi sikre en
bevilgning i statsbudsjettet nå i høst, slik at prosjektet kan starte i 2027.
Drammensregionen har unike muligheter for næringsutvikling.
Vi må ikke la Holmenbrua bli symbolet på en tapt sjanse. Ved å fjerne denne
flaskehalsen gir vi næringslivet konkurransekraft og legger til rette for
miljøvennlige transportløsninger for fremtiden – både i Drammen og langs hele
kysten.
Av
Arne Fosen
Havnedirektør