MENINGER: Arne Fosen
Havnedirektør

Holmenbrua er en flaskehals for sjøtransport

MENINGER: Hvis vi vil ha mer gods transportert på den bærekraftige sjøveien, må vi starte med infrastrukturen på land. En grønn transportkjede er aldri sterkere enn det svakeste leddet, og i Drammen er det Holmenbrua.

Sjøtransport er avgjørende for verdiskapingen i Drammensregionen vår. Havna er ikke bare en lokal drivkraft for næringslivet, men også et regionalt knutepunkt for import – særlig av biler.

Likevel står sjøtransporten i fare for å tape terreng. Ikke på grunn av mangel på vilje, skip eller havnekapasitet, men fordi veien inn og ut av havna er på bristepunktet. Risikoen er at grønn og effektiv sjøtransport i stedet ender opp på lastebil og gir økt trafikk.

Holmenbrua burde for lengst vært byttet ut. De høye vedlikeholdskostnadene og begrensningen for hva brua tåler, gjør den til en direkte trussel mot havnas konkurransekraft og vår forsyningssikkerhet.

Hvis Drammensbrua stenges, fungerer Holmenbrua som reservevei til Sørlandet. Det gjør at den blir et alvorlig beredskapsproblem. En nedstenging eller overbelastning av Holmenbrua vil ikke bare føre til kø og forsinkelser, men også svekke næringslivets konkurranseevne.

Dette er et paradoks. Vi snakker stadig om bærekraftig transport, men risikerer at flere velger lastebil, selv om skip er både mer miljøvennlig og trafikksikkert. Holmenbrua er en flaskehals som bremser sjøtransportens potensial.

Alle er enige om at mer gods bør fraktes sjøveien. Likevel blir relativt små, men helt avgjørende, investeringer skjøvet til side. I stedet investeres milliarder i motorveier andre steder. Dette handler ikke bare om logistikk, men også om verdiskaping og fremtidige grønne arbeidsplasser i Drammensregionen.

Tilgangsveier som Holmenbrua må få samme prioritet som store motorveiprosjekter. Det krever en helhetlig transportplanlegging, hvor alle transportformer sees som deler av ett og samme system. Vi må vi sikre en bevilgning i statsbudsjettet nå i høst, slik at prosjektet kan starte i 2027.

Drammensregionen har unike muligheter for næringsutvikling. Vi må ikke la Holmenbrua bli symbolet på en tapt sjanse. Ved å fjerne denne flaskehalsen gir vi næringslivet konkurransekraft og legger til rette for miljøvennlige transportløsninger for fremtiden – både i Drammen og langs hele kysten.

Av
Arne Fosen
Havnedirektør

Powered by Labrador CMS