
MENINGER: Stian Derouette
Yrkessjåfør
Hvem skal ta regningen for det grønne skiftet i transportbransjen?
MENINGER: Vi går nå inn i en spennende og viktig tid med tanke på stortingsvalget.
Spørsmålet er om det er de røde eller de blå som skal styre landet de neste
fire årene. Én ting er i hvert fall sikkert: velgerne er svært opptatt av
økonomien – rentenivået og prisene i dagligvarebutikkene bekymrer mange.
Flere politikere jobber aktivt for et
grønt skifte, der fossile energikilder skal fases ut til fordel for elektriske
alternativer. Dette gjelder blant annet utfasing av olje- og gassleting, men
også omleggingen av transportsektoren.
Selv har jeg vært yrkessjåfør i 24 år
og frakter matvarer over store deler av landet. Jeg ser med egne øyne hvordan
norske transportfirmaer og lastebileiere blir presset over på elektriske eller
gassdrevne kjøretøy. Problemet er at disse løsningene både er dyrere i innkjøp
og mer kostbare å vedlikeholde enn tradisjonelle dieselkjøretøy.
Mitt spørsmål er derfor: Hvem skal
egentlig ta regningen for dette skiftet? Er det lastebileierne selv? Er det
transportørene? Er det staten – eller er det til syvende og sist den norske
forbrukeren?
Jeg frykter det siste. For når
transportkostnadene øker, vil også butikkene, fabrikkene og industrien øke
prisene. Og hva skjer da? Vi får mindre igjen for pengene våre. Dette fører
gjerne til krav om høyere lønn, som igjen gir høyere kostnader for bedriftene.
I verste fall kan dette presse norske virksomheter ut av markedet, fordi de
ikke klarer å konkurrere med utenlandske aktører med lavere kostnadsnivå. Det
kan føre til konkurser og økt arbeidsledighet – og en høyere utgift for staten
i form av trygd og sosialhjelp.
Når jeg leser avisene og følger
politiske debatter, undrer jeg meg over hvor enkelte av våre politikere har
gjemt hodet sitt. Det virker nesten som de ikke forstår hva de vedtar – eller
hvor de var i samfunnstimene på skolen.
Jeg mener mange av våre politikere må
få hodet opp av sanden og se virkeligheten i øynene. De må tenke nøye gjennom
hva dette skiftet faktisk vil koste det norske folk – og ikke minst hva det kan
påføre norske bedrifter av økonomiske konsekvenser.
Av
Stian Derouette
Yrkessjåfør