MENINGER: Kjetil Kivle, Lene W. Conradi, Kjell Arne Hermansen (Ordførere i Lier, Asker og Drammen)

Kø og kaos vest for Oslo – vi krever handling nå

MENINGER: Køene på E18, utsatt E134 og forsinkede tog lammer hverdagen for pendlere og næringsliv vest for Oslo. Vi som ordførere i Lier, Asker og Drammen krever handling nå – ikke i 2035.

E18: Veggen av kø og kaos. Hver morgen står tusenvis av pendlere fast på E18 mellom Asker og Oslo. Etter at kollektivfeltene ble stengt for elbiler har køene blitt lengre og mer uforutsigbare. Forsinkelseskostnadene på E18 nærmer seg to milliarder kroner i året – en økning på nesten 40 prosent (Vista Analyse). Bak tallene ligger hverdager som ikke går opp: foreldre som ikke rekker barnehagen, sykepleiere som ikke når pasientene, og bedrifter som mister verdifull arbeidstid.

Tiltakene som er innført har skapt mer frustrasjon enn løsning. Samkjørings- og tungtrafikkfelt brukes ikke optimalt, og trafikkbildet oppleves nå som et «rebusløp» med uklare regler. Dette er ikke bare en transportutfordring, det er tap av tid, penger og livskvalitet.

E134: Et kritisk steg bakover. En ny vei på E134 fra Dagslett (Asker) til E18 (Lier) skulle sikre fremtidens trafikk. Samferdselsministeren lovet god fremdrift da han besøkte Lier i fjor, men bare to uker senere var hele prosjektet utsatt til etter 2031!

Trafikken presses fortsatt gjennom en tofelts vei med fartsgrense ned i 40 km/t, trafikklys og fartsdumper – til tross for at trafikkmengden tilsvarer en firefelts motorvei. Dette skaper farlige flaskehalser, øker ulykkesrisikoen og hemmer veksten i hele regionen. Når nytt løp i Oslofjordtunnelen åpner, vil problemet bare flyttes videre. Å ignorere E134 nå er som å åpne en flaskehals i én ende og stramme til i den andre.

Forsinkelser og stappfulle tog – kollektivtrafikken svikter. Mange tror toget kan løse problemet når veiene er tette. Virkeligheten er en annen: Togene er forsinket, vognene stappfulle, og avganger blir innstilt. Bane NOR har som mål at maks 15 prosent av togene mellom 07 og 09 skal være mer enn fire minutter forsinket – et lite ambisiøst mål som de ikke har nådd så langt i år.

Resultatet? Mange mister verdifull tid på jobb, skole eller i næringslivet. Vi trenger et togtilbud man faktisk kan stole på – ikke et system som sender dem tilbake i bilkø.

Handling må komme nå. Som ordførere i regionen kan vi ikke akseptere at innbyggerne våre betaler prisen for regjeringens manglende prioriteringer. Handlekraft, helhet og investeringer må på plass nå – ikke om 10–12 år. Kaoset på E18 må ryddes opp, kollektivfeltene må gjenåpnes, og fremdriften for ny E18 må sikres. Ny E134 må i gang, og vi forventer et togtilbud folk og næringsliv faktisk kan stole på.

Dette handler om livskvalitet, trygghet og økonomi. Neste gang du står i kø – tenk på hvem som kan endre det. Stem på handling, ikke utsettelse. Vest for Oslo trenger løsninger nå – ikke i 2035.

Av
Kjetil Kivle, ordfører Lier kommune (H)
Lene W. Conradi, ordfører Asker kommune (H)
Kjell Arne Hermansen, ordfører Drammen kommune (H)

Powered by Labrador CMS