
MENINGER: Kjetil Kivle, Lene W. Conradi, Kjell Arne Hermansen (Ordførere i Lier, Asker og Drammen)
Kø og kaos vest for Oslo – vi krever handling nå
MENINGER: Køene
på E18, utsatt E134 og forsinkede tog lammer hverdagen for pendlere og
næringsliv vest for Oslo. Vi som ordførere i Lier, Asker og Drammen krever
handling nå – ikke i 2035.
E18: Veggen av kø og kaos. Hver morgen står tusenvis av pendlere fast på E18
mellom Asker og Oslo. Etter at kollektivfeltene ble stengt for elbiler har køene
blitt lengre og mer uforutsigbare. Forsinkelseskostnadene på E18 nærmer seg to
milliarder kroner i året – en økning på nesten 40 prosent (Vista Analyse). Bak
tallene ligger hverdager som ikke går opp: foreldre som ikke rekker barnehagen,
sykepleiere som ikke når pasientene, og bedrifter som mister verdifull
arbeidstid.
Tiltakene som
er innført har skapt mer frustrasjon enn løsning. Samkjørings- og
tungtrafikkfelt brukes ikke optimalt, og trafikkbildet oppleves nå som et
«rebusløp» med uklare regler. Dette er ikke bare en transportutfordring, det er
tap av tid, penger og livskvalitet.
E134: Et kritisk steg bakover. En
ny vei på E134 fra Dagslett (Asker) til E18 (Lier) skulle sikre fremtidens
trafikk. Samferdselsministeren lovet god fremdrift da han besøkte Lier i fjor,
men bare to uker senere var hele prosjektet utsatt til etter 2031!
Trafikken
presses fortsatt gjennom en tofelts vei med fartsgrense ned i 40 km/t,
trafikklys og fartsdumper – til tross for at trafikkmengden tilsvarer en
firefelts motorvei. Dette skaper farlige flaskehalser, øker ulykkesrisikoen og
hemmer veksten i hele regionen. Når nytt løp i Oslofjordtunnelen åpner, vil
problemet bare flyttes videre. Å ignorere E134 nå er som å åpne en flaskehals i
én ende og stramme til i den andre.
Forsinkelser og stappfulle tog –
kollektivtrafikken svikter. Mange tror toget kan løse problemet når veiene er
tette. Virkeligheten er en annen: Togene er forsinket, vognene stappfulle, og
avganger blir innstilt. Bane NOR har som mål at maks 15 prosent av togene
mellom 07 og 09 skal være mer enn fire minutter forsinket – et lite ambisiøst
mål som de ikke har nådd så langt i år.
Resultatet?
Mange mister verdifull tid på jobb, skole eller i næringslivet. Vi trenger et
togtilbud man faktisk kan stole på – ikke et system som sender dem tilbake i
bilkø.
Handling må komme nå. Som ordførere i regionen kan vi ikke akseptere at innbyggerne våre betaler
prisen for regjeringens manglende prioriteringer. Handlekraft, helhet og
investeringer må på plass nå – ikke om 10–12 år. Kaoset på E18 må ryddes opp,
kollektivfeltene må gjenåpnes, og fremdriften for ny E18 må sikres. Ny E134 må
i gang, og vi forventer et togtilbud folk og næringsliv faktisk kan stole på.
Dette
handler om livskvalitet, trygghet og økonomi. Neste gang du står i kø – tenk på
hvem som kan endre det. Stem på handling, ikke utsettelse. Vest for Oslo
trenger løsninger nå – ikke i 2035.
Av
Kjetil Kivle, ordfører Lier kommune (H)
Lene W. Conradi, ordfører Asker kommune (H)
Kjell Arne Hermansen, ordfører Drammen kommune (H)