![<span data-lab-font_weight="font-weight-black" class="font-weight-black m-font-weight-black">PROBLEMOMRÅDE: </span>Dette området på Strømsø i Tordenskioldsgate vil nyte godt av forbud mot fossilkjøretøy, mener trioen Lan Marie Berg, Cathrin Janøy, Lars Viko Gaupset fra MDG.](https://image.drm24.no/265208.webp?imageId=265208&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=760&height=510&format=jpg)
MDG vil ha nullutslipp-sone i sentrum: - Må ta til fornuften
Bomring er ikke nok: Ønsker forbud mot kjøretøy på fossildrift, og mener at kommunen må få bestemme selv uten innblanding fra staten.
DRAMMEN: MDG vil fremme forslag i Drammen etter valget, og har allerede skaffet seg støtte fra Venstre.
- Vi vil gi alle kommuner mulighet til å bestemme selv, slik at de har muligheten til å prioritere renere luft, mindre utslipp, tryggere skoleveier og høyere livskvalitet i byene, selv om staten ikke vil, sier trioen Cathrin Janøy, Lars Viko Gaupset og Lan Marie Berg til DRM24.
Sistnevnte har tatt turen fra Oslo til Drammen for å fronte saken i forbindelse med valget, og viser til at staten enn så lenge kan nekte kommunene å innføre forbud mot fossildrevne kjøretøy. Nå vil de ha fortgang.
- Dette er et klimatiltak kommunene fortsatt venter på å få lov til å innføre, og som flere andre byer har presset på for å få til, blant annet Oslo og Bergen. Hvordan det ser ut vil kunne variere fra by til by, da det må utredes og gjennomføres på egne premisser, sier MDG's parlamentariske leder.
- Men vi venter altså på lovhjemmel. Regjeringen trekker beina etter seg. Nå er det på tide å ta til fornuften for å skape gode bymiljøer og grønnere byer, sier Berg.
- En plage for innbyggerne
Tripen møter DRM24 i området Tordenskioldsgate/Tollbugata på Strømsø, et område med mange boliger og historisk bebyggelse, men også mye gjennomgangstrafikk, støy, larm og bråk.
- Vi har lyst til å vise frem dette som er en plage for innbyggerne som bor her. Vi ønsker å utrede en nullutslippsone for hele Drammens sentrum, men med utgangspunkt i Strømsø. Barnefamilier har rett på et trygt, helsefremmende og godt oppvekstmiljø for barna, sier MDG's førstekandidat Cathrin Janøy i Drammen.
Hun viser til av halvparten av utslippene i Drammen kommer fra veitrafikken.
- Tiltaket vil bety en hurtigere omstilling til nullutslippkjøretøy, man blir kvitt Co2-utslipp og reduserer støy og gjennomgangstrafikk. Særlig her på Strømsø vil det også ivareta det historiske bygningsmiljøet med mindre forurensning, sier Janøy.
![Verneverdig bebyggelse bør beskyttes mot trafikken, men MDG-trioen.](https://image.drm24.no/265212.webp?imageId=265212&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg)
Varebiler og tungtransport først
Partiets 3. kandidat Lars Viko Gaupset forteller at tiltaket med nullutslipp i første omgang vil innføres for varebiler og tungtransport, som står for en betydelig del av utslippene.
- Personbiltrafikken er i stor grad allerede elektrifisert, men vi ser for oss å kunne utvide det til privatbiler når vi får på plass en byvekstavtale med bedre kollektivtilbud i Drammen. Vi ønsker også omlastingsterminaler for transport på mindre kjøretøy inn i bykjernen, sier Gaupset.
MDG-trioen understreker at det naturligvis vil være unntak også i nullutslipp-sonen.
- Det gjelder beboere i området, utrykningskjøretøy, taxier, busser, handicap-kjøretøy og så videre.
Bomring også
DRM24 påpeker at svevestøvet, som en viktig forurensningskilde, ikke er knyttet til fossilbiler, men veitrafikken generelt.
- Derfor må vi også ha bomring som del av en byvekstavtale i Drammen for å redusere biltrafikken. Men nullutslippsone vil også bidra til å redusere biltrafikken generelt og dermed også svevestøvet, sier Gaupset.
Lan Marie Berg ønsker seg parallell prosess lokalt og nasjonalt for å få fortgang i planene, og mener regjeringen ødelegger for lokale klimatiltak.
- Uten at kommunene kutter utslipp klarer ikke regjeringen å nå sine nasjonale mål, sier Berg.