
MENINGER: Ståle Sørensen
Folk i Drammen
Norges største veikryss 2.0
MENINGER: Det går rett
og slett uhorvelig mye trafikk gjennom Drammen sentrum.
Ofte snakkes
det om hvor ille det var i Drammen når hovedveiene gikk gjennom sentrum. Tiden
før Strømsåstunnelen og Bragernestunellen. Før Ypsilon og bilfritt torg.
Men sannheten
er at trafikken gjennom deler av sentrale Drammen idag er på ca samme nivå eller
høyere nivå enn når folk sto i bilkø på Bragernes torg på vei til hytta.
Denne gangen
er det drammenserne selv som skaper trafikken. Folk på vei i bilene sine fra
kommunedel til kommunedel med sentrale Drammen som transportetappe.
Konnerudgata
som går gjennom et rent boligområde har en trafikkmengde på 17000 biler i døgnet (ÅDT). Brua over
Svinesund har til sammenligning 13.274 ÅDT.
Holmenbrua
ligger på 27.800 ÅDT og Rozenkrantzgata ligger på 30.004, Nedre Strandgate har
27.800 ÅDT. For å forstå disse mengdene kan vi sammenligne med trafikken på E18
gjennom Vestfold - en firefelts motorvei hvor det blir lange køer ved selv små
uhell og innsnevring av veibanen. E18 ved
Barkåker/ Tønsberg hvor det ofte blir kø har årsdøgnstrafikk på 33.210.
Altså omtrent
det samme som disse veiene som går i sentrale boligstrøk i Drammen. Tar vi med oss
at motorveibrua i Drammen har 45.000 ÅDT så blir bildet komplett.
Vi drukner i
trafikk og veiene går i stor grad tvers gjennom tettbebygde strøk. Dette er
overhode ikke holdbart.
Politikere
snakker ofte om nullvekstmålet. Nullvekstmålet
betyr at vi skal ligge på disse nivåene også i fremtiden selv med flere
innbyggere. Det fremstår
ikke som særlig ambisiøst, men som et absolutt, absolutt minste minimum.
Mens andre
byer har planer, så går Drammen inn i fire nye år uten planer, uten reell vilje
til å gjøre noe med trafikken byen drukner i. Det nytter
ikke å lukke øyne og ører lenger. Denne
situasjonen er alvorlig og må løses.
Det må en en
løsning på bordet som har kombinasjon av ny infrastruktur samt trafikksanering
gjennom bedre kollektivtilbud og sykkelveier. Det lar seg
ikke gjennomføre uten bompenger. Men bompenger er ikke målet.
Vi må ha løsninger som oppleves positive og som sikrer mobilitet - også for de som trenger bilen
Det er heller
ikke slik blant annet MDG påstår at problemet lar seg løse med å male
kollektivfelt på dagens veier og håpe at køen av personbiler blir så lang at
folk tar sykkelen fatt av ren skjær nødvendighet.
Bompenger med
eneste formål å stoppe trafikk uten nye veiprosjekter tror jeg blir høyst
upopulært. Vi må ha
løsninger som oppleves positive og som sikrer mobilitet - også for de som
trenger bilen. Vi må også ha veier, vi må investere i infrastruktur som leder
trafikken ut av bysentra.
Vi i Folk i
Drammen går til valg på å løse Drammens største hindring for vekst og utvikling -en negativ trafikkutvikling
som er i ferd med å lamme
byen fullstendig. Vi tror den
eneste realistiske måten er
at dette skjer i et spleiselag mellom stat, kommune og fylkeskommune hvor
bilistene betaler en andel i form av bompenger.
Det er slik
staten har lagt det opp, lik det eller ikke. Det er sånn det er er. Samtlige norske byer som har veier med de trafikkmengdene Drammen har prioriterer og
iverksetter tiltak. I
Drammen stagnerer det hele pga. politisk prinsipprytteri.
Man kan gjerne
være prinsipprytter når det gjelder bompenger hvis man vil, Men konsekvensene
av prinipprytteriet kan vise seg enormt negativt for Drammen.
Det er rett og
slett ikke verdt det. La oss sette
oss ned etter valget å se hva som er politisk mulig å få til. Så tar vi det
derfra.