Revidert statsbudsjett: - En dråpe i havet i forhold til det vi trenger

– Hvis vi skal opprettholde kollektivtilbudet på 2023-nivå så trenger vi 90 millioner kroner i år, men vi får ikke i nærheten av det, er meldingen fra fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H) om statens sulteforing av Buskerud.

Publisert

BUSKERUD: Torsdag 15. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2025 og kommuneproposisjonen 2026.

I revidert nasjonalbudsjett får Buskerud tilført mellom anslagsvis 8 - 13 millioner kroner i økt handlingsrom.

– Dette er en dråpe i havet i forhold til det vi trenger i Buskerud, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H).

Fylkestinget i Buskerud vedtok før jul i fjor kutt på 210 millioner kroner fordi det kommer for lite penger fra staten til å videreføre tjenestenivået til innbyggerne.

– Det kommer fortsatt ikke nok penger fra staten. Det som er kommet fra regjeringen i dag, endrer ikke omstillingsbehovet. Vi står fortsatt overfor et stort omstillingsarbeid som spesielt vil ramme vei og kollektivtrafikken, fortsetter Opdal Hansen.

Skuffet

– Hvis vi skal opprettholde kollektivtilbudet på 2023-nivå så trenger vi 90 millioner kroner i år, men vi får ikke i nærheten av det, så vi får ikke styrket kollektivtilbudet vårt, sier han.

Opdal Hansen sier han er skuffet på vegne av alle som reiser kollektivt.

– De siste årene har vi hatt en kraftig økning i utgiftene til kollektivtrafikken, langt utover det vi får i statsbudsjettet, fortsetter fylkesordføreren.

– Her kommer det ingen nye penger i revidert budsjett som vil hjelpe oss å gi det tilbudet som innbyggerne trenger, sier han.

Enormt vedlikeholdsetterslep

Buskerud fylkeskommune har ansvaret for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde fylkesveiene.

– Vi bevilger årlig over 460 millioner kroner til drift og vedlikehold av fylkesveiene våre. Vi investerer i tillegg 180 millioner. Mer penger har vi ikke i Buskerud, understreker Opdal Hansen.

– Med dette nivået økes vedlikeholdsetterslepet årlig med 126 millioner kroner og totalt er etterslepet nå på 4,7 milliarder kroner.

– Vårt mål er å tilby gode og trafikksikre fylkesveier, men manglende støtte til veivedlikehold vil føre til at etterslepet på fylkesveiene våre bare fortsetter å øke i årene som kommer, og det er skuffende at ikke regjeringen satser mer for å bedre veiene, sier han.

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i Buskerud er kartlagt i 2024 og estimert til 4,7 milliarder kroner.

– Utregninger viser at vedlikeholdsetterslepet på våre fylkesveier øker årlig med 126 millioner, poengterer fylkesordføreren.

For å stoppe den negative utviklingen er det behov for en årlig ramme til drift og vedlikehold av fylkesveiene i Buskerud på 583 millioner.

– Pengene som nå kommer er ikke i nærheten av å bidra til å få våre fylkesveier i balanse i forhold til drift og vedlikehold, sier Opdal Hansen.

Krevende økonomi i fylkene

Mange av landets fylkeskommuner står i en krevende økonomisk situasjon.

– Regjeringen er godt kjent med fylkeskommunenes økonomi, og vi i Buskerud hadde håp om at det skulle komme økninger, fortsetter fylkesordføreren.

Opdal Hansen legger til:

– Dette er i stedet med på å øke forventningsgapet. Regjeringen kunne vært ærlige på dette ikke er noen redningsplanke til fylker og kommuner, men at innbyggerne må regne med nye kutt, dårligere tilbud og mer omstilling fremover. I stedet presenteres det et glansbilde av at det kommer nye milliarder til kommune-Norge som ikke stemmer, sier han.

I tillegg til revidert budsjett så ble kommuneproposisjonen lagt frem. Den presenterer regjeringens politikk for kommunesektoren og det økonomiske opplegget for det kommende året.

– Den skulle bringe med seg sårt tiltrengte midler. Men det var dessverre lite å juble over, avslutter fylkesordføreren.

Powered by Labrador CMS