
MENINGER: Jon Helgheim
Drammen Frp
Slik blir offentlig pengesløsing skapt
MENINGER: Det er åpenbart en forlokkende tanke for mange å ha en
passasjerferge på Drammenselva. Dette har blitt diskutert mange ganger, og FrP
har ikke noe imot dersom private aktører klarer å få til dette uten bruk av
offentlige midler. Men som så mange ganger før starter det med en tilnærming
som visstnok ikke skal koste det offentlige noen ting, og ender med offentlig
pengesløsing.
På rekordtid har nemlig Buskerud Fylkeskommune gått fra å være positiv til at private kan etablere ferge, til å si ja til å investere penger i dette. Arbeiderpartiet og Høyre lot seg lure og sørget for et uansvarlig vedtak om å bruke penger på et meningsløst prosjekt. Fremgangsmetoden er velkjent. Ildsjeler, gjerne med sterke
eierinteresser i produkter som skal benyttes i prosjektet, i dette tilfellet
båtleverandøren Hyke, skaffer seg en del private investorer som går inn med
småbeløp, eller garantier om dette dersom prosjektet realiseres. Deretter
kommer de til kommunen og fylkeskommunen, med fagre lovnader om at de bare trenger
en positiv innstilling, ikke penger. Dersom den offentlige instansen er
positiv, så vil det nemlig utløse private midler, sier de.
For hvem velger egentlig å reise med båt når det går raskere med buss?
Så skjedde også, og de fikk et positivt vedtak om at
Buskerud Fylkeskommune stiller seg positive til at fergene kan gå på elva og at
det kan inngås et billettsamarbeid, men uten at det skal koste fylket noe. Så
jobbes det mer i kulissene og lobbyister får politikerne på glid. Nå er det plutselig
slik at dersom fylket bare går inn med litt penger, så vil også andre gå inn
med penger. På toppen av dette har politikerne i fylket forsøkte å lokke
Drammen og Lier kommune til å også investere, ved å legge inn en lovnad om enda
mer penger dersom disse kommunene blir med. Slik spinner de offentlige aktørene
seg inn i et pengesløsingsnett, som oftest ender galt.
Til slutt har en rekke aktører lovet å gå inn med penger
dersom andre lover det samme. De offentlige aktørene, som er styrt av dårlige
politikere, er først ute og har de høyeste beløpene, med enten ingen kriterier,
eller bare at andre offentlige aktører gjør det samme. De private er mer
tilbakeholdene og venter på at prosjektet realiseres. Vipps, så har en rekke
offentlige aktører gått fra å ikke ville gå inn med penger, til å finansiere
alt sammen.
Dermed har snart aktørene bak prosjektet fått nok penger til
å kjøpe båter. Og kanskje er det tilfeldigvis båtleverandøren Hyke, en av
initiativtagerne bak prosjektet, som skal levere båtene. Dersom båtene blir
kjøpt og tilbudet satt i verk, så vil det sannsynligvis gå konkurs svært raskt.
De private leverandørene har dermed tjent pengene sine, og skattebetalerne
mistet sine.
Buskerud fylkeskommunes egne fagfolk sier nemlig at det ikke
er noe behov for slike båter, men det blåser politikerne i. Kollektivtilbudet
til det nye sykehuset vil bli meget godt, med til sammen hele 16 bussavganger i
timen. Fergene vil ta vesentlig lengre tid enn bussen, og vil ikke flytte reisende
fra bil til kollektiv, bare fra buss til båt, dersom noen i det hele tatt. For
hvem velger egentlig å reise med båt når det går raskere med buss?
FrP har ikke noe imot dersom private aktører klarer å få til dette uten bruk av offentlige midler
Men den kanskje viktigste grunnen til at prosjektet kommer
til å bli et mageplask, er de elendige forarbeidene som er gjort. Rapporten som
konkluderer med at ferge på elva er fullt mulig er svært dårlig
gjennomarbeidet, men selv den påpeker at seilingsdybden i Bragernesløpet ikke
er like god som resten av elven. De anbefaler ytterligere undersøkelser. Men
man trenger ikke ytterligere undersøkelser for å finne ut at det ikke er mulig
å kjøre båt der. Dybdene er kartlagt i norske sjøkart og under Holmenbrua er
det 90 centimenter vann, noe som tilsier at en ferge ikke kan gå der. Lenger
ned er det bare noen få centimeter med vann, med en smal passasje tett inntil
bryggeanlegget på Holmen som kan benyttes. Her må det kjøres svært sakte og forsiktig,
og det er så trangt at en 15 meter lang og 6 meter bred båt vil ha problemer
med å manøvrere der.
Det er nettopp denne strekningen, som neppe kan trafikkeres
med ferge, selskapet Vannveien ønsker å starte med. Og det er dette selskapet
politikerne i fylket velger å investere penger i. Slik forsvinner dine
skattepenger på tull og tøys.
Av
Jon Helgheim
Drammen Frp