Strøk til svenneprøven
KOMMENTAR: Jeg har tidligere skrevet at drammensordfører Kjell Arne
Hermansens svennestykke i ordførerstolen fort kunne bli hvordan han skal få i
gang forhandlinger mellom samferdselsdepartementet og Buskerudbyen om en
byvekstavtale uten bompengefinansiering.
Dessverre ser det ut til at Hermansen allerede i første
forsøk har strøket når det gjelder arbeidet med sitt svennestykke. Hermansen, som leder av Buskerudbysamarbeidet, gikk
tidligere på tirsdag ut i DT og sa at han nå vil ta initiativ til å starte
utredning av en byvekstavtale med bompenger i Drammen. Han gjorde dette etter
at han har vært i møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det er to ting som forundrer meg når det gjelder Hermansen i
denne saken, og begge går i stor grad på uklar og dårlig informasjon. I Formannskapet tirsdag kveld fikk han nemlig igjen kjeft
for mangel på kommunikasjon.
Både FrPs Ulf Erik Knudsen og Pensjonistpartiets Randi Eng,
altså to av Hermansens nærmeste samarbeidspartier, var meget opprørte over at
de måtte lese i DT at Hermansen nå går innfor noe flertallspartiene er enige om
å være imot.
Arbeiderpartiet var heller ikke særlig imponert over
Hermansens utspill. Partiets gruppeleder; Lina Strandbråten, så ikke vitsen i å
utrede noen de ikke vil ha. I sitt forsvar i Formannskapet la Hermansen hele skylden på
samferdselsminister Jon- Ivar Nygård.
Den andre saken jeg merket meg var at ordføreren ikke en
eneste gang i Formannskapsmøtet tok ordet bompenger i sin munn. Han var
konsekvent i å bruke at en utredning skulle innbefatte en ordning med
brukerfinansiering, mens han altså i intervju med DT snakket om å utrede en
bompengering. For meg kan dette absolutt være to ulike finansieringsmåter.
Betyr Hermansens konsekvente snakk om en avtale med
brukerfinansiering, at han ser for seg andre former for å få inn penger på fra
bilistene enn gjennom bompenger, eller er det bare uklar tale og dårlig
kommunikasjon fra ordføreren?
Jeg, og mange med meg, vil være meget nysgjerrige dersom
Hermansen gjennom en ny utredning vil åpne opp for andre, og kanskje nye og mer
rettferdige ordninger når det gjelder brukerfinansiering, enn en bompengering.
Rushtidsavgift er for eksempel innført mange steder i utlandet med stor
suksess, bare for å nevne et eksempel.
Men igjen er jeg meget usikker på hva ordfører Kjell Arne
Hermansen kommuniserer.. Er han bevisst uklar eller tar han ikke
kommunikasjons- og informasjonsoppgavene som følger med ordførerklubba nok på
alvor?