
Rekordhøy miljøscore for togtunnel-prosjektet i Drammen
Entreprenøren Veidekke med beste resultat noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
DRAMMEN: Veidekke
har mottatt BREEAM-sertifikatet som bekrefter bærekraftsertifisering på nivå
Excellent for jernbaneprosjektet UDK02 i Drammen. Prosjektet for Bane NOR har
fått hele 83,5 % i score, det høyeste som er oppnådd for et anleggsprosjekt i Norge, melder Veidekke i en pressemelding.
-
Vi er rett og slett kjempestolte over de knallgode resultatene vi har oppnådd sammen
med Bane NOR i Drammen. Dette kompliserte milliardprosjektet ble gjennomført
uten alvorlige skader, under budsjett, det ble overlevert før tiden og på
toppen oppnådde vi betydelig bedre miljø- og klimaavtrykk enn vår felles
målsetting, sier direktør Neal Nordahl i Veidekke Anlegg.
Kontrakten
mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å bygge en
540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop og en påfølgende 290 meter
lang tunnel gjennom løsmasser i krevende grunnforhold og inn i fjellet i
Strømsåsen, sør for Drammen stasjon. Parsellen er en del av Bane NORs Inter-City
prosjekt «Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen» på Vestfoldbanen, som skal
gi sammenhengende dobbeltspor og flere tog mellom Oslo og Tønsberg.
- Håper rekorden slås fortest mulig
-
Vi er veldig fornøyde med det gode resultatet Veidekke har oppnådd. At flere
tar mer tog er et viktig bidrag til økt bærekraft, og det er viktig for oss at
også byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og klimavennlig. Derfor må vi
fortsette å strekke oss sammen med bygg- og anleggsbransjen. Her har Veidekke
og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran med et godt eksempel, sier
utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR.
BREEAM Infrastructure er et verktøy for å
dokumentere og fremme bærekraft for ulike typer infrastrukturprosjekter som veier,
jernbane, broer, landskapsarkitektur og parkanlegg. Det brukes bevisbaserte
vurderingskriterier og ekstern verifisering for å gi et resultat som kan
offentliggjøres og brukes for å måle bærekraft i et prosjekt.
- Det er selvsagt gøy at vi klarte å sette ny rekord, men jeg håper for klodens
del at rekorden slås fortest mulig. For hele bransjen må ta ansvar og hele
tiden søke nye og stadig mer miljøvennlige måter å gjennomføre anleggsprosjektene
på dersom vi skal klare å nå våre felles klimamål og oppfylle våre
forpliktelser, avslutter Neal Nordahl.