
Bane NOR: - Dette kan bli krevende for naboene
- Dette blir et svært synlig anlegg, som vil medføre både støy og anleggstrafikk, advarer Bane NOR om arbeidene ved Sundhaugen.
DRAMMEN: Onsdag ble avtalen om bygging av kulvert og løsmassetunnel fra Sundhaugen til Danvik signert av Bane NOR og Veidekke. Nå rigges det til anleggstart.
- Det er lagt ned et stort arbeid sammen med Bane NOR i å få på plass den riktige løsningen for kulverten og løsmassetunnelen. Med vår egen kompetanse og våre gode samarbeidspartnere gleder vi oss til å ta fatt på jobben, sier konserndirektør i Veidekke Anlegg, Øivind Larsen.
Arbeidende blir imidlertid utfordrende og løsningen teknisk krevende.
– Det er en ressurskrevende metode for kontrahering, men bygging av løsmassetunnel under et boligområde er utfordrende. Derfor var det viktig for oss å finne løsninger som både ivaretar sikkerheten for anlegget og omgivelsene, og som er teknisk gode og gjennomførbare, sier Larsen.
Teknisk komplisert løsning
Løsmassetunnelen er kanskje den mest teknisk krevende delen av kontrakten. Den skal gå under boligområdet Danvik. For å gjøre det mulig å drive tunnel gjennom dette området, må grunnen forsterkes. Det gjøres ved at en sementblanding injiseres i grunnen under høyt trykk slik at man kan drive tunnelen i faste masser.
For å etablere en kulvert (betongtunnel), blir det nødvendig å grave en lang åpen byggegrop. Den vil bli 21 meter på det dypeste. Dette blir et svært synlig anlegg, som vil medføre både støy og anleggstrafikk.
– Dette kan bli krevende for naboer, og da må vi gjøre det vi kan for å minske ulempene. I tiden fremover skal vi informere byens innbyggere om hva som skal skje, slik at de er godt forberedt, forsikrer Stine Undrum i Bane NOR.
– Vi har lagt mye krefter inn i å finne en løsning som er både effektiv og god. Nå skal vi sikre at gjennomføringen skjer på best mulig måte, sier Øivind Larsen i Veidekke.
LES OGSÅ: Veidekke tildelt ny storkontrakt: Skal bygge hele togtunnelen i Strømsøåsen
