
Denne E18-brua er like gammel som katastrofe-brua i Italia - nå blir den utbedret
Statens Vegvesen renoverer Kirkelinna motorveibru i Lier. Den ble bygget i 1967, samme årets som broen som kollapset i Genova i Italia denne uka.
LIER: Brusikkerheten er i fokus etter at en 80 meter lang seksjon av den opphøyde motorveien i utkanten av Genova kollapset tirsdag ettermiddag, mens en kraftig storm herjet i området.
Tallet på omkomne etter brokollapsen i Genova har steget til 42, opplyser italienske myndigheter. Uten sammenlikning forøvrig, Kirkelinna motorveibru over Tranby-krysset er like gammel som katastrofebrua i Italia. Den er nå under utbedring, opplyser Vegvesenet.
Motorveibruer fra 60-tallet
Motorvegbruene fra 1960-årene er del av Statens vegvesens Nasjonale verneplan for veger og bruer. Bruene er del av E18-strekningen i Lier i Buskerud som ble fredet i 2008.
Lierbakkene er en av de første fire felts motorvegstrekningene i Norge utenfor Oslo og er fredet etter kulturminneloven.
Nye føringskanter og rekkverk
Arbeidene med utbedre de to bruene i Tranbykrysset startet før ferien og vil pågå utover høsten. Utbedringsarbeidet består i å bytte ut eksisterende føringskanter og sette opp nytt rekkverk tilsvarende dagens rekkverk.
– Reparasjonen av føringskantene på bruene innebærer at det gamle rekkverket må demonteres og erstattes med nytt av tilsvarende type Dette vil bidra til å forlenge bruas levetid, forteller senioringeniør Øyvind Lindland ved bruseksjonen i Statens vegvesen Region sør.
Motorvegstrekningen E18 Lierbakkene fra Tranby til Kjellstad ble anlagt i perioden 1967-1972. Den var en av de aller første firefelts motorvegene i Norge med midtdeler. Første del av utbyggingen stod ferdig i 1967, andre del i 1972.
De to motorvegbruene på Kirkelina på Tranby er såkalte platebruer i betong. Sist rekkverket ble skiftet var rundt år 2000. Begge bruene er bygd i 1967 og er således 51 år gamle.
LES OGSÅ: VG: Motorveibrua mangler tilsyn
