LEDIGE: Det var mange ledige elsparkesykler å se da DRM24 tok en tur i Drammen sentrum. Her er tre ledige elsparkesykler på Bragernes Torg.

El-sparkesyklene testes ut som pilotprosjekt i Drammen

18. juli ble det satt ut 50 elsparkesykler i Drammen sentrum. Og mange er fortsatt ikke klar over den nylanserte tjenesten.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det er selskapet Zvipp som står bak elsparkesykkel-tjenesten, og som nå har etablert seg i elvebyen.

- Det er foreløpig litt tidlig å si hvor bra det går med tanke på at det kun har gått noen dager siden vi lanserte, men vi ser hvert fall at elsparkesyklene blir brukt av drammenserne, forteller en av grunnleggerne i Zvipp, Andreas Strømsheim-Aamodt, til DRM24.

Han forklarer at selskapet prøver ut Drammen som en del av et pilotprosjekt, for å se an om det går an å drifte elsparkesykkel-utleie i en mindre norsk by.

- Internasjonalt har det i liten grad blitt prøvd ut elsparkesykler i mindre byer, derfor er vi spente på hvordan det blir mottatt. Vi utvider med flere dersom etterspørselen tilsier det, forteller han.

- Gøy

Drammenser Stian Martinsen har kjørt rundt i et kvarters tid da DRM24 treffer på han, og synes el-sparkesykkelen er et morsomt fremkomstmiddel.

- Jeg har prøvd elsparkesykkel i Oslo én gang tidligere, og da jeg så de sto plassert i Drammen måtte jeg jo prøve her også, forteller Martinsen.

- Det er ganske likt å kjøre sparkesykkel her som i Oslo, men noe mindre folk, så sånn sett er det litt lettere å komme seg frem.

Klare retningslinjer

I 22.00-tiden hentes el-sparkesyklene inn og blir ladet opp, hvor de plasseres ut igjen klokken 07.00 på hverdager og 09.00 i helger.
Da blir elsparkesyklene plassert på ulike faste lokasjoner, i områder som Strømsø, Bragernes og rundt Engene.

Selskapet har hatt en god dialog med Drammen kommune angående retningslinjer for bruken av el-sparkesyklene.

- Vi følger i stor grad samme regelverk som vi har hatt med Oslo kommune, forklarer Strømsheim-Aamodt.

«Røde soner»

Blant retningslinjene finner «røde soner», hvor det ikke er lov å parkere. Områder som Bragernes kirke og Bragernes torg er blant steder man ikke kan plassere sykkelen.

- Viktige samlingspunkt er blant stedene det ikke er lov å stå, forteller Strømsheim-Aamodt.

Samtidig ønsker man ikke at elsparkesyklister parkerer slik at det blokkerer ferdsel. Det har vært tilfeller av vandalisme i hovedstaden, noe man ikke ønsker forekommer i Drammen.

- Tiltak vi har innført innebærer at parkeringsplassene til syklene skal være plassert godt unna vann, og de skal alltid stå fastlåst når de er parkert, forklarer Strømsheim-Aamodt.

Begrenset til 20 km/t

Hastighetsgrensen er på 20 km/t, og Stian Martinsen forteller at det føles ganske fort. Han forklarer at fremkostmiddelet har gitt såpass mersmak at han vil gå til anskaffelse av en egen.

Til tross for at det har vært flere ulykker knyttet til elsparkesykler i utlandet, er ikke dette noe Martinsen bekymrer seg for.

- Det gjelder bare å følge godt nok med når man kjører, understreker elsparkesykkel-entusiasten.

Men når DRM24 spør om Martinsen synes retningslinjene for elsparkesykkel-tjenesten er godt forklart, stiller han seg undrende til dette da han ikke la merke til det på applikasjonen.

- Jeg kan ikke huske å ha lest de retningslinjene da jeg installerte appen, forteller han. 

FORNØYD: - Da jeg så elsparkesyklene hadde kommet til Drammen ble jeg veldig nysgjerrig og måtte prøve det ut med en gang, forteller Stian Martinsen.
OVERSIKT: Slik ser kartfunksjonen ut i appen. Syklene med grønne ringer rundt symboliserer at de er ledige.
Powered by Labrador CMS