Flere drammensere valgte bussen i 2018

Brakars statistikk for 2018 viser at innbyggerne i Drammen, Lier og Øvre Eiker brukte bussen mer enn innbyggerne i Nedre Eiker, Røyken og Hurum.

Publisert Sist oppdatert

BUSKERUD: Det er stor vekst i kollektivtransporten i byområdene i Buskerud. I Drammen øker antall reiser med Brakar med 6 prosent, bylinjer i Hønefoss økte 6,8 prosent og bylinjene i Kongsberg hele 8,9 prosent.  Veksten i Buskerudbyen var 3,4 prosent, og i Buskerud totalt økte antall reiser med Brakar 2,2 prosent.

– I 2018 har vi fokusert på å optimalisere busstilbudet ytterligere, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

- Sommer 2018 flyttet vi busskilometer fra sommeravganger med svært få passasjerer, til avganger i områder med større kapasitetsbehov. I tillegg ble det lagt til midler fra Buskerudbyen for å styrke tilbudet, sier han.

- Dette har gitt vekst, særlig i byområdene. Brakar leverer derfor godt på den politiske bestillingen vi har fått i Handlingsprogram for samferdsel i Buskerud som sier at vi skal styrke busstilbudet i byene.

Snuoperasjon på Ringerike

- Den mest vellykkede endringen vi har gjort de siste årene er kanskje busstilbudet i Ringerike og Hole, sier Sundfjord.

- Siden Brakar fikk ansvaret for dette har vi snudd en negativ utvikling som hadde vart i flere år. Nå kan vi notere oss nesten 3 prosent vekst totalt i fjor, 4 prosent vekst på linje 200 til Oslo og ikke minst hele 6,8 prosent vekst på bylinjene. – De er vi veldig godt fornøyd med, sier han.

Økte i Drammen og Lier

I Drammen øker de forskjellige busslinjene mellom 2,4 og 12,7 prosent.

Mange av disse ble styrket med flere avganger fra høsten 2018. Det er linje 16 Drammen –  Skoger som har størst vekst, men linje 3 Kastanjesletta – Fjell troner stadig på toppen over de travleste linjene og utgjør hele 18 prosent av all bussreiser med Brakar.

Det er to prosent flere reiser i Lier i 2018 enn i 2017. Den største linjen i Lier er 71 Drammen – Asker. Den utgjør hele 64 prosent av alle reiser. Linjen øker også med to prosent i 2018. Linjen ble styrket med flere kvelds- og helgeavganger høsten 2018. 

For øvrig er det vekst på flere skolelinjer i Lier.

Ned i Nedre Eiker

I disse områdene ser vi en liten nedgang fra året før.

Linje 51 Drammen – Mjøndalen ble styrket med flere avganger høsten 2018, men dette har ikke gitt flere reiser. Linje 52 Drammen – Ytterkollen Mjøndalen øker derimot med hele 10,7 prosent.

For øvrig ser det ut til at andelen skolereiser i området har vokst i 2018 da flere skolelinjer øker.

Vekst i Øvre Eiker

I Øvre Eiker/midtfylket er det stor vekst på linje 100 Drammen – Vikersund/Hønefoss med hele 20 prosent.

Dette er en viktig pendlelinje fram og tilbake til Drammen. At området totalt sett får en nedgang skyldes at linje 102 Drammen – Hokksund stasjon ble lagt inn i linje 101 høsten 2017. Ser man bort fra denne har de øvrige linjene i området til sammen en vekst på 3,1 prosent.

Området har mye skoletransport, og så å si alle skolelinjene øker i 2018.

Røyken og Hurum

Brakar styrket linje 81 Drammen – Sætre med ny morgenavgang i helg høsten 2018, men dette har foreløpig ikke gitt mange nye reiser. Linjen er Brakars travleste i Røyken og Hurum og står for halvparten av antall reiser.

Området har vekst på noen skolelinjer, for øvrig ser vi nedgang på alle linjer her.

LES OGSÅ: Nå blir det dyrere å ta buss i Buskerud

Powered by Labrador CMS