KLART TIL DYST: Maskinparken er nå på plass i Konnerudgata ved Sundhaugen og Nedre Strøm der skal det slås/vibreres ned stålspunter 15-20 meter.

Har startet togtunnel-spunting - her blir det støy og rystelser

Bane NORs giga-prosjekt ny Vestfoldbane går nådeløst videre. Nå starter spuntsessongen, som er starten på en fullstendig ombygging av Sundhaugen/Nedre Strøm.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Etter en tyvstart tidligere i vinter er spuntarbeidene på InterCity-prosjektet med ny togtunnel gjennom Strømsåsen, nå i gang for alvor.

De innledende arbeidene gjøres vest i området for å sikre og stablisere grunnen under Konnerudgata 60, en trevilla i tre etasjer med utsikt over Sundhaugen og Drammen. Arbeidene knyttet til dette blir trolig gjort ferdig i løpet av denne uken.

Fullt trykk etter påske

Parkområdet nedenfor Konnerudgata 60 ble ryddet for trær for noen uker siden. Nå graves jordmassene opp og kjøres vekk.

Spuntarbeidene til togkulverten starter trolig like over påske, og stålplatene som skal danne veggene i en grøft/korridor for jernbanesporene, skal 15-20 meter ned i bakken.

Så graves massene ut, og det bygges dobbeltspor med lokk over før grøften fylles igjen.

LES OGSÅ:Plutselig hadde byen fått en helt ny utsikt

Utfordrende for alle

Hele området ved Nedre Strøm og Sundhaugen blir en stor anleggssone, trolig i et par år fremover. Arbeidene skal gjøres etappevis. Vei for biltrafikk og gående legges om etter behov.

Dette skal samkjøres med mye transport til og fra byggeprosjektet, og blir en utfordring og en prøvelse for alle.
Arbeidene som er varslet for Nedre Strøm vil foregå innenfor arbeidstidene mandag til fredag 0700-1900. Det skal ikke arbeides kontinuerlig med spunting, men i løpet av de neste to ukene skal Bane NOR utføre spuntarbeid som til sammen tilsier 5 – 10 dager med støyende arbeid. Spuntingen vil pågå fra mandag til og med torsdag.

To hus rives

Bane NOR har kjøpt opp flere hus i området som ligger i traseen for ny jernbane, men bare to av dem må rives, og rivearbeidene er nå gang.

Det skal så bygges betongtunnel for framføring av skinner, strøm, signaler og annet som kreves.

Løsmassetunnelen vil møte fjell, og gå over i bergtunnel, som starter sør i Kobbervikdalen der de nå har kommet et par hundre meter inn i fjellet. Der bygger Veidekke tunnel med laserstyring og regner med å treffe tverrslag underveis og løsmassetunnel i Nedre Strøm med et par centimeters slingringsmargin.

LES OGSÅ: Bane NOR: - Dette kan bli krevende for naboene

Nå graves ut og fjernes jorden i det som for inntil et par måneder siden var et idyllisk parkområdet.
Neste etappe i tunnelprosjektet på bysiden i Drammen, er løsmassetunnel som starter der tunnelen vil gå under Konnerudgata. Her skal det skal bores hull for innsprøyting av stabilserende masse i sandgrunnen. Når dette stivner er det mulig å bore/grave ut en tunnel uten av vegger og tak raser sammen.
Powered by Labrador CMS