SE VIDEO!

STOR AKTIVITET: Her i krysset Konnerudgata/2. Strøm Terrasse er hovedkvarteret for Bane NORs løsmassetunnel-prosjekt.

«Operasjon løsmassetunnel» er i gang i Strømsøåsen

60.000 tonn sement skal det neste året sprøytes inn i sandgrunnen ved Strøm Terrassene for å gjøre sanden solid nok til å bygge 270 meter togtunnel til Vestfoldbanen.

Publisert Sist oppdatert



KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!

NYBYEN/DANVIK: Prøvd å bygge tunnel i en sandhaug? Den blir ikke lang eller står lenge før taket raser ned. Men hvis sanden omgjøres til en stiv masse er tunnelbygging mulig. Og det er hva Veidekke nå gjør ved nedre Strøm.

Nytt dobbeltspor til Vestfold skal legges i en kulvert, en nedgravd og overbygget tunnel, fra sporjungelen på Grønland i retning Strømsåsen. Men det er grenser for hvor dypt en kulvert med spuntvegger kan graves ned i sandmorenen før løsningen er uforsvarlig. 

Den grønne parken mellom Konnerudgata og 2. Strøm Terrasse/Professor Smiths Allé har Bane NOR/Veidekke omgjort til et midlertidig hovedkvarter for løsmassedelen av tunnelprosjektet. I grensen inn mot Konnerudgata har spesialister startet opp en avansert maskinpark og begynt arbeidet med å omdanne sandgrunnen til stiv masse egnet for tunnelbygging. 

Sement+vann+sand

Prosessen starter med en borerigg som borer dype hull med svært stor presisjon. I hullene sprøytes sement og vann inn under ekstremt høyt trykk. Dette blander seg med sand og danner en pele når den stivner - derav navnet jettpeler. 

- Det skal bores ned cirka 2.800 jettpeler, og det vil gå med cirka 60.000 tonn sement. Det vil teoretisk sett gi 41.000 kubikkmeter pel/fast masse, sier prosjektsjef Lise Backer til DRM24.

Backer er Bane NORs prosjektleder for kulvert og løsmassetunnel, UDK02 for de innvidde. Menn og maskiner vil etter hvert flyttes til anleggsplasser innover mot Strømsåsen langs en linje over det som blir togtunnel i sandgrunnen. Veier og hager bygges om for å gi plass til arbeidene som er en forsterkning av grunnen. 

- Ved påhugget, der byggegropen for kulverten går over i løsmassetunnel, vil det være 22 meter ned til tunnelen. De dypeste pelene vil gå ned til 38 meter med og snittdypen blir cirka 30 meter, forteller Backer. 

Pakker inn nabolaget i plast

Arbeidet er planlagt fra plattformer som må etableres for at maskinene skal stå vannrett. Det skal stå jettpelerigger i 3. Strøm terrasse, Strømbakken og 4. Strøm terrasse. Riggene vil flytte seg litt etter som arbeidet går framover. Husene i dette området bli pakket inn i plast for å beskytte dem mot støv og søle. 

Maskinene som lager hull og injiserer sement arbeider med stor presisjon. Og det sendes ned avanserte instrumenter som registrerer retning, vinkler og dybde på injiseringshullene. Det betyr at det kan lages et hvelv/overbygg i sandmassene slik at utgraving av selve tunnelrommet blir lettere. 

Arbeidene med etablering og injisering i grunnen er beregnet å ta cirka ett år. Byggingen av selve tunnelen vil starte når injiseringen er ferdig, og vil også ta cirka ett år.

Midlertidig bro

Injiseringsarbeidet for løsmassetunnel pågår samtidig med at kulvertarbeidene mellom Konnerudgata og sporene på Grønland skrider fram. I eplehagen til Jo Sælleg på Smithestrøm gård drives spunt ned i grunnen; En møysommelig, tidkrevende og støyende prosess.

Mot slutten av året vil det foregå utgraving og bortkjøring av masser fra spunttraseen - en ekstra prøvelse for nabolaget. 

Kulvertløsningen skal gå under 2. Strøm Terrasse/Professor Smiths Allé, og i løpet av september vil det bli etablert en løsning med midlertidig bro over kulverten. I den forbindelse vil trafikken ledes om - og i noen tilfeller midlertidig stenges.

LES OGSÅ:

Sprenger togtunnel med datastyrt presisjonKlar, ferdig, PANG – tunnelen er i gang!Vellykket «Operasjon Påskekulvert» for Bane NOR

Tunge maskiner på larveføtter okkuperer «Øya»
Spesialister og spesialmaskiner sprøter inne sement og omgør sandgrunn til fastmasse.
- Det skal bores ned 2.800 jetpeler og det vil gå med 60.000 tonn sement, sier prosjektleder Lise Backer i BaneNOR.
Det er voldsomme dimensjoner på grunnarbeidene på «Øya».
Fra Konnerudgata oppover og inn mot Strømsåsen lages solide fundamenter for maskinparken som bære menn og maskiner i prosessen som nå har startet.
Powered by Labrador CMS