TORE OPDAL HANSEN: Her ved fremlegging av forslag til ny gang- sykkel- og bybru.

Ordføreren: - Ny bybru er bra, men utfordrende

Sirkelbuss, shuttlebus og ferger står på listen over tiltak som vurderes å iverksettes når bybrua rives. - Jeg forstår deres bekymring, og deler den, sier ordføreren.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - De fleste er nå kjent med at Bybrua i Drammen skal rives og erstattes med en ny bru på samme sted. Bakgrunnen for det er at jernbanestasjonen i Drammen skal bygges om, som en del av InterCity-satsingen, skriver ordfører Tore Opdal Hansen i et blogginnlegg.

- I den forbindelse skal antall spor økes, sporene heves og avstanden mellom bru og ledninger økes. Derfor må den delen av Bybrua, som går over skinnegangen på Strømsø, rives og erstattes med ny bru, 

Dagens bybru sto ferdig i 1936 og var dimensjonert for å vare i 50 år. Ordføreren sier den har stått ytterligere 33 år takket være diverse utbedringer som har blitt gjort underveis.

Storkommunen må betale

Ettersom byggingen ligger litt frem i tid, blir det Nye Drammen storkommune som står for finansieringen i samarbeid med BaneNOR. 

- Vi har derfor løftet brusaken inn i fellesnemnda for de tre kommunene, som eneste investeringssak fra Drammen. Det for å sikre oss at dette er et tiltak som er godt forankret i nye Drammen.

Bekymret

Byen Vår Drammen og Næringsforeningen i Drammensregionenhar gitt utrykk for bekymring for at stengingen av Bybrua vil kunne få alvorlige trafikale konsekvenser. Ordføreren sier seg enig.

- Jeg forstår deres bekymring og deler den. Det vil bli svært krevende for byen at denne hovedpulsåren er ute av drift i rundt tre år. Dette er bystyret godt kjent med og har gjort vedtak om at rådmannen skal utrede en rekke mulige kompenserende tiltak, først og fremst for myke trafikanter. Vi har til og med ment at radikale og innovative tiltak må vurderes.

Så langt har utredning vist at det vil kunne være mulig å bygge en midlertidig gang- og sykkelbru innenfor en kostnadsramme på rundt 80 millioner kroner, som fjernes etter 3 år.

- Jeg håper vi kan få innspill på rimeligere løsninger, slik at det kan settes opp en midlertidig gang- og sykkelbru i den perioden bybrua er nede. Det hadde vært det beste, skriver ordføreren.

Flere forslag

Av andre kompenserende tiltak som nå utredes er:

  • Ferge som en midlertidig eller varig løsning for gående og syklende

  • Sirkelbuss for ruten Strømsø torg – Holmenbrua – Bragernes torg – Øvre Sund bru – Strømsø torg

  • Shuttlebuss mellom Strømsø torg og Bragernes Torg

  • Hvordan dagens bruer, Ypsilon, Strømsø/Holmen og Øvre sund kan brukes.


Bystyret har ifølge Opdal Hansen ikke trukket noen konklusjon med hensyn til hvilke kompenserende tiltak som skal iverksettes.

- Vi har skissert en rekke mulige alternativer, men denne listen er ikke uttømmende. Vi er åpne for andre radikale og innovative løsninger, og gode ideer vil bli vurdert fortløpende.

- Krevende for samfunnet

Endelig avgjørelse, i forhold til tiltak, vil skje før sommeren om forhandlingene med BaneNor blir ferdig. Det er deres prosjekt som i første rekke bestemmer tempo, med derpåfølgende behov for kompenserende tiltak.

Ordføreren mener arbeidene vil være svært krevende for bysamfunnet, men mener det er mulig å få på plass gode kompenserende tiltak før anleggsperioden begynner. 

Jeg mener at man heller skal ta litt for mye i enn litt for lite. Fordi bybrua er så viktig. Med alt det pågangsmot og all den kreativitet som finnes i Drammen, håper jeg på at vi sammen skal finne de gode løsningene på denne utfordringen.

LES OGSÅ:
 La frem tre forslag til ny by-, gang- og sykkelbruLES OGSÅ: Slik kan den nye bybrua bli seende utLES OGSÅ:  Klar bane for ny bybru

FORSLAGET: Dette er utgangspunktet for ny bybru sett mot Strømsø. (ILLUSTRASJONER: DRAMMEN KOMMUNE / ARKITEKTENE)
VEDTATT: Resultatet av bystyrebehandlingen ble som forventet, ja til ny bru, nei til gangbru. (FOTO: NILS J. MAUDAL / DRM24)
Powered by Labrador CMS